Gå til innhold

Hvordan vite om man har dårlig syn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften spør om… hvordan vet man om man har dårlig syn? 
Jeg fikk lesebriller for noen år siden, men bruker dem sjeldent da jeg ser godt uten. Jeg ser også bra med dem på, men ser da det som er på avstand litt uskarpt. 
Jeg merker at på dager jeg sitter mye å leser og trykker på telefonen (uten brillene) så blir jeg veldig sliten i hodet og kjennes som et slags bånd bak panne og øyne og kjennes nesten støl på baksiden av øynene…, og jeg føler meg litt fjern og fraværende og får hjernetåke. 

Kan ubehaget skyldes at jeg har dårlig syn og egentlig burde brukt brillene? Eller ser man alltid veldig uskarpt om man trenger lesebriller. 

Anonymkode: 6aeda...981

AnonymBruker
Skrevet

Optiker er den som kan svare deg på det.

Anonymkode: f71c4...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Optiker er den som kan svare deg på det.

Nei, jeg spør om hvordan andre opplever det å ha dårlig syn. Optiker finnes ikke her jeg bor, nærmeste er 1,5 time unna. Har åpenbart vært hos optiker den gangen jeg fikk brillene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg spør om hvordan andre opplever det å ha dårlig syn. Optiker finnes ikke her jeg bor, nærmeste er 1,5 time unna. Har åpenbart vært hos optiker den gangen jeg fikk brillene.

Det som er viktig er øynene dine, en optiker kan veilede deg. Synet ditt kan og ha endret seg siden du fikk brillene, da bør det undersøkes før du tester å bruke brillene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Optiker kan vite om man har dårlig syn. Men jeg får mye hodepine når synet har forverret seg, ser dårligere på avstand, sliten i øynene/svie.

Anonymkode: 52e71...42a

AnonymBruker
Skrevet

Øynene jobber hardt for å kompensere, så hodetrøbbelet ditt kommer trolig av det ja 😊 

Anonymkode: cd25f...ac2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får jo ikke "utskrevet" briller om synstesten viser at du ser problemfritt. 

Grunnen til plagene du føler er at øynene jobber hardere for å fokusere på nært hold uten briller, for du er sikkert litt langsynt. 

Prøv å bruk brillene du har fådd for en grunn, å se om plagene forsvinner. 

AnonymBruker
Skrevet

Det burde finnes et slags sted hvor det jobber folk som er utdannet spesifikt for å bedømme folks syn.

Men fram til noen finner opp en slik jobb så må du bare gjette.

Anonymkode: 4cc5e...49b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder også for dem jeg kjenner med dårlig syn. De klarer å kompensere, men blir slitne og får vondt i hodet/bak øynene. Jeg kan bli sliten i hodet etter en lang arbeidsdag og 14 timer foran pcen, men aldri av å glemme meg bort og lese bok i 8 timer.

Anonymkode: b403a...1c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som overskriften spør om… hvordan vet man om man har dårlig syn? 
Jeg fikk lesebriller for noen år siden, men bruker dem sjeldent da jeg ser godt uten. Jeg ser også bra med dem på, men ser da det som er på avstand litt uskarpt. 
Jeg merker at på dager jeg sitter mye å leser og trykker på telefonen (uten brillene) så blir jeg veldig sliten i hodet og kjennes som et slags bånd bak panne og øyne og kjennes nesten støl på baksiden av øynene…, og jeg føler meg litt fjern og fraværende og får hjernetåke. 

Kan ubehaget skyldes at jeg har dårlig syn og egentlig burde brukt brillene? Eller ser man alltid veldig uskarpt om man trenger lesebriller. 

Hvis du har lesebriller er de, som navnet sier, beregnet til å lese med (bøker, skjermer o.l. på nært hold). Lesebriller er ikke beregnet til å gå med eller se på avstand med, da blir ting uklart.
Jeg er langsynt og fikk plutselig mye dårligere syn etter at jeg bikket 40 (alderslangsynthet). Det jeg merket først var at det begynte å bli vanskelig å lese og se ting på nært hold, som f.eks. mobilskjerm, pc-skjerm, bøker/blader og når jeg kom nært speilet når jeg skulle ta på maskara. Jeg gikk til optiker og tok synstest, og har fått skjerm/lesebriller. Disse brillene er progressive, noe som betyr at de fungerer fint til å både se ting på nært hold, og å se opp fra skjermen og se ting litt på avstand. Men jeg kan ikke gå i dem, da alt blir uklart om jeg ser ting på lang avstand. På avstand ser jeg bedre uten briller.

Hvis du blir sliten i øynene og hodet når du ikke bruker briller, er det nok fordi du trenger briller. Har du fått skrevet ut lesebriller, er det fordi du trenger briller til å se på nært hold. Selv om du ser godt på langt hold. Hvis det er lenge siden du fikk brillene (mer enn to år siden), kan det også hende at synet har endret seg og at du skulle hatt endret styrke på brillene.

Du kan selv finne ut om du ser dårlig, men for å finne riktig type og styrke på brillene, må du ta synstest hos optiker. Det er like viktig som å gå til tannlege eller lege. Spesielt om du er plaget med øynene, og det er du jo tydeligvis. Du har jo typiske symptomer på slitne øyne på grunn av dårlig syn.

Anonymkode: 543b2...f2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp/lån deg moped eller bil. Ro i stedet for å svømme om du bor på ei øy. Da tar det kun minutter i stedet får å gå 1,5.time. Eller ring Politiet å si at noen kjører en bråkete motorsykkel, da får du garantert haik med dem til optiker på veg tilbake. 

Anonymkode: ca913...031

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du burde brukt brillene for å avlaste øynene dine. Hvilken styrke har du?

Anonymkode: 6f9b7...880

AnonymBruker
Skrevet

Da tar du buss eller tog, eller ordner deg skyss om du ikke har bil/sertifikat selv. Så lenge du får sjekket synet og får en oppdatert brilleseddel kan du faktisk bestille briller på nett og få dem levert i postkassa. Da slipper du å dra en ekstra tur for å hente briller hos optikeren. Brillene i nettbutikken til Specsavers kan "prøves på" ved hjelp av mobil/pc-kamera, og Extraopticals kan sende brilleinnfatninger hjem til deg som du kan prøve for å finne de som passer best.
Jeg har bestilt fra begge steder og er storfornøyd med både briller og service.

Anonymkode: 543b2...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Du tar en synstest til noen få hundrelapper..

Anonymkode: 7e5b2...255

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hos meg begynte det med at jeg fikk vondt "bak øynene" og i hodet, spesielt etter å ha sett mye på skjerm. Viste seg at jeg var både nærsynt og hadde skjeve hornhinner. Etter noen år merka jeg at jeg så dårligere fordi jeg ikke klarte å lese skilt o.l. som var langt unna, så teksten på TV uklart selv om jeg satt i sofaen bare 2 meter unna osv. Så da merka jeg at jeg hadde dårlig syn rett og slett ved at jeg merka at jeg så dårlig :P Men vondt i hodet og at man er sliten i øynene er også tegn på at man ser dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...