Gå til innhold

Dine beste jogge tips til nybegynner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste jogge tips til noen som nettopp har startet jogge? Jeg har lastet ned appen Runna og startet på ett nybegynner program der målet er å løpe 5 km sammenhengende til slutt etter 8 uker eller noe sånt. Jeg har brukt appen før og brukte den da ca 4 uker før jeg ikke fikk fortsatt så planen er nå å begynne på nytt. Det går ut på at du jogger ca 1 minutt og går i 2 minutter vekselsvis også øker man tiden man løper gradvis etter hvert. Jeg har også lagt til 2 økter med styrketrening i uka. Jeg har ikke treng noe før og er 20 kg overvektig så er litt spent.

Ellers så har jeg vært hos Intersport og tatt fotanalyse og kjøpte de joggeskoene som de anebfalte for min fot som skulle passe best (Asics gel nimnus 25). Også har jeg kjøpt løpebelte til å ha mobilen og nøkler i og trådløse ørepropper til musikk. Jeg har også en gammel polar ignite til å måle puls og med gps til å registrere løpeturen.

Hva andre ting er viktig å tenke på som nybegynner jogger? ☺️

Anonymkode: 12e00...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å ikke starte for hardt. Løping skal være gøy, ellers er det vanskelig å holde det ved like, da det er ganske tung (men effektiv) trening. Det er også mye lettere å få skader hvis man går for fort frem. Kroppen må få tid til å venne seg til den nye belastningen. Husk at formen blir fort bedre, men kroppen trenger lenger tid på seg. 

Jeg ville sagt løping 3 ganger i uken er passelig, forskjellig intensitet og lengde. Husk også på å trene styrke, da er det lettere å unngå skader igjen. 

Søk gjerne etter lokale løpegrupper der du bor! Det er gøy å løpe sammen med andre. 

Endret av Harlekin
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogg saktere enn du tror er mulig i starten, i alle fall hvis målet er å løpe lengre og lengre distanser 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 20 kg overvektig og ikke har trent før, så er det kanskje lurest å starte med å gå fort, gjerne masse oppoverbakker, og heller supplere med annen ikke-vektbærende kondisjonstrening og styrketrening? 

Anonymkode: f340c...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

jeg er i akkurat samme situasjon som deg, har akkurat begynt på uke 2 i appen nå☺️

Jeg har med løping x3, styrke x2, pilates og mobilitet. 

Så kult at du er i gang også, heia oss☺️
 

Anonymkode: 30933...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige turer! Mange tenker at en skal bli skikkelig sliten hver løpetur, men de fleste turer skal du ha puls i sone 1 og2. 
i starten kan det være greit å kombinere å løpe og å gå. 

Anonymkode: 63d9a...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fort gjort å få noen skader i begynnelsen hvis man går fra null til regelmessig. Noen tips: lav intensitet og lengre avstand (snillere for muskulaturen), unngå asfalt om mulig, øke mengde forsiktig (tommelregel 10% økning per uke), sjekke løpeteknikk (eks. hoftarotasjon), og noen enkle styrkeøvelser (tåhev osv). Oppsøk fysio i tide 😉

Bra du har fått en fotanalyse, men man må dessverre egentlig ta som utgangspunkt at de færreste selgerne vet hva de driver med. Nå har du i alle fall et utgangspunkt, og så får du vurdere om du trenger mer eller mindre stabilitet/demping/drop etterhvert som du bygger opp kunnskap om dine behov. Noen er så heldige å ikke være så følsomme for hvilke sko de bruker, men sånn er ikke jeg - jeg trenger f.eks. flere par stabiltetssko med ulik drop som jeg varierer mellom for å fordele belastningen så jeg ikke blir skadet.

Anonymkode: ab715...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 11.27):

Hva er dine beste jogge tips til noen som nettopp har startet jogge? Jeg har lastet ned appen Runna og startet på ett nybegynner program der målet er å løpe 5 km sammenhengende til slutt etter 8 uker eller noe sånt. Jeg har brukt appen før og brukte den da ca 4 uker før jeg ikke fikk fortsatt så planen er nå å begynne på nytt. Det går ut på at du jogger ca 1 minutt og går i 2 minutter vekselsvis også øker man tiden man løper gradvis etter hvert. Jeg har også lagt til 2 økter med styrketrening i uka. Jeg har ikke treng noe før og er 20 kg overvektig så er litt spent.

Ellers så har jeg vært hos Intersport og tatt fotanalyse og kjøpte de joggeskoene som de anebfalte for min fot som skulle passe best (Asics gel nimnus 25). Også har jeg kjøpt løpebelte til å ha mobilen og nøkler i og trådløse ørepropper til musikk. Jeg har også en gammel polar ignite til å måle puls og med gps til å registrere løpeturen.

Hva andre ting er viktig å tenke på som nybegynner jogger? ☺️

Anonymkode: 12e00...c00

Å bruke bakker for å få puls, og flatmark for å få km i beina i rolig tempo, ha fokus på å ikke få belastningsskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned 20 kg så blir jogging automatisk lettere , man får bedre kondis  også .

Anonymkode: 52d9d...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se til å ikke få langvarige overbelastningsskader, men samtidig vær konsistent. Gjennomfør trening, men hvis du merker at det er vondt her og der, så vent med progresjon eller gå tilbake noen skritt. Kjenner ikke appen du bruker men den høres fornuftig ut. 

PS. Du kan gjerne trene hver dag, skulle selv ha anbefalt deg 5 dager med med gå-løp-gå i uken. Det å få rutine og dette som livsstil er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt utrent, så ville jeg lagt inn styrkeøvelser rettet mot knær, legger, lår og ankler hver eneste dag.

Det trenger ikke være lange økter, det trenger ikke være tunge økter, men 5-10 minutter med øvelser hjemme i stua, eller på kontoret.

Anonymkode: a081d...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke løp på asfalt! Det gjelder egentlig alle, men spesielt dersom du er overvektig og utrent. Jogging er veldig belastende for ledd, og jogger man på asfalt i tillegg da, øker sjansene for skader, både på kort og lang sikt.

Jogg på grus, gress eller i skogen. Det enkleste stedet å jogge er sånne friidrettsbaner, hvis du har tilgang til det. Mykt underlag og det er helt flatt. Å løpe i bakker er så klart god trening, men når du er nybegynner er det enklest å løpe på helt flate underlag, for da klarer du å løpe lenger av gangen. Da får du mer mestringsfølelse enn om du må gi deg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...