Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere som jobber i barnehage og er gravide ved sykdom? Her går den femte barnesykdom nå. Kjenner det stresser meg litt😔

Anonymkode: e5520...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet som vanlig..er ofte ikke sykdommer som er farlige for gravide 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det er mulig å ta en test for å sjekke om man har hatt femte barnesykdom, du kan jo spørre legen din eller jordmor om det? 

Anonymkode: 8e1b7...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdommer som går rundt blant barn er svært sjelden farlig for gravide. Sjekk at du har oppdaterte vaksiner mot barnesykdommer.  I tillegg har man som barnehageansatt vært eksponert for det aller meste av virus og bakterier som går rundt slik at bortsett fra som nyansatt er det sjelden man får noe annet enn en og annen forkjølelse. 

Anonymkode: 4df29...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykdommer som går rundt blant barn er svært sjelden farlig for gravide. Sjekk at du har oppdaterte vaksiner mot barnesykdommer.  I tillegg har man som barnehageansatt vært eksponert for det aller meste av virus og bakterier som går rundt slik at bortsett fra som nyansatt er det sjelden man får noe annet enn en og annen forkjølelse. 

Anonymkode: 4df29...bb1

Femte barnesykdom kan være farlig for fosteret. Forhåpentligvis har TS hatt det før, men forståelig at hun er bekymret  :)

Anonymkode: 8e1b7...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alt før, så gjør egentlig ingenting annerledes enn at jeg ikke venter med syke barn som venter på å hentes. Legen sier vell i fra om du må skånes ekstra, om du spør?

Anonymkode: 95a48...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å være ekstra forsiktig som gravid med å omgås barn med den femte barnesykdom. Fosteret kan bli smittet og sykt. – Viruset kan angripe fosteret og dermed bli sykt. Det er heldigvis liten risiko for at gravide smittes, og selv hos dem som blir smittet, går det oftest helt fint med fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting spesielt nå som ellers. Gikk skarlagensfeber ei stund, og ble selv syk (kun forkjølelse) og hadde da tett kontakt med fastlegen i tilfellet jeg hadde blitt verre. 

Anonymkode: 12d27...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjør dere som jobber i barnehage og er gravide ved sykdom? Her går den femte barnesykdom nå. Kjenner det stresser meg litt😔

Anonymkode: e5520...b96

Du må til legen for å ta blodprøve, ingen her kan hjelpe deg. 

Anonymkode: b336e...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hatt ca samme dilemma(men jobber ikke i bhg). Du må dra til fastlege og sjekke om du er immun. I følge legen min er det litt 50/50 om man er det eller ikke. Dersom ikke, har du krav på svangerskapspenger(lønn), og at du tas ut av jobb, frem til utbruddet er over. Dette da sykdommen kan(sjelden det skjer dog), være dødelig for foster, særlig i uke 12. Ville dratt til legen asap🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...