Gå til innhold

Fjernet livmor og eggstokker... er dette normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 22

For noen måneder siden fjernet jeg både eggstokker og livmor. Siden har jeg følt meg bare mer og mer elendig i kroppen. Sliter hver dag med disse symptomene:

- hetetokter (værst om nettene)
- Veldig oppblåst og vond mage (ser ut som jeg venter trillinger minst)

- Vekten bare øker og øker. Jeg spiser sundt og drikke mye vann, men nytter ikke, må stadig skifte "garderobe" fordi klærene ikke lengre passer (magen er det største problemet)

- Problemer med å gå på do. Stadig treg mage og forstoppelser.

- Trøtt og sliten, orker nesten ingenting lengre (sover mye om dagene)

- Tungt for å bevege meg rundt. Tung i brystet (trapper er et sann mareritt!) Blir veldig fort andpusten og svett når jeg er aktiv. Å gå en 15 minutters tur føles for meg som ett maratonløp.

- Vondt i alle ledd og muskler.

- Stivhet i kroppen.

- Mye humørsvinginger. Langt nede det ene øyeblikket, høyt oppe det neste.

- Alle de tingene jeg elsket å gjøre før har jeg null interesse for nå. Det er som om livsgleden er blitt borte...

Er det normalt å ha det slikt i min tilstand, med tanke på alt jeg har gått gjennom med sykdom og operasjoner? eller er det noe "galt" med min kropp? Andre her som har eller har hatt det slik og kjenner seg igjen? Jeg har prøvd å ta dette opp med min fastlege, men han er en veldig sta og arrogant mann. Har han ikke dagen sin, så nekter han å gjøre noe som helst. Sist jeg var hos ham fikk jeg et surt svar at livet er ingen rosedans, det var bare å stramme seg opp og se fremover. Med andre ord, ingen hjelp. Det er veldig frustrerende å ikke vite noe. Jeg må innrømme og si at jeg er redd det er noe alvorlig galt med kroppen min... igjen..

..............................................................................

Takk til dere som tar dere tid til å lese og svare på mine spørsmål.

((nett-trollene er ikke velkommen her og kan dra et annet sted å trolle))

Anonymkode: 21f4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ble vel kastet inn i overgangsalder og trenger hormontilskudd, fikk du ikke det?

Anonymkode: de451...fd5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, du har kommet i overgangsalderen (kunstig, siden eggstokkene ble fjernet).

Men det høres veldig ille ut at dem fjernet eggstokkene dine uten å forklare deg hva det innebærer?!?!

Anonymkode: 89d5a...9d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du ble vel kastet inn i overgangsalder og trenger hormontilskudd, fikk du ikke det?

Anonymkode: de451...fd5

Nei, har ikke fått noe 

Anonymkode: 21f4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt normalt, du har kommet i overgangsalderen (kunstig, siden eggstokkene ble fjernet).

Men det høres veldig ille ut at dem fjernet eggstokkene dine uten å forklare deg hva det innebærer?!?!

Anonymkode: 89d5a...9d6

Ok, betryggende å høre at det er normalt, men vil jeg ha det slik for evig og alltid eller vil dette gå over? 

Nei, ingenting. Har dem sagt noe så må dem ha sagt det mens jeg ennå var i narkose

Anonymkode: 21f4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos gynekolog/kvinneklinikk asap!! Du trenger hormonbehandling.

Anonymkode: f5870...3f9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er normalt med en slik reaksjon på fjerning av eggstokker - det gjør at man går rett i overgangsalderen. Regner med det er en god grunn til at de ble fjerna, men du skulle jo ha fått hormontilskudd for å hjelpe deg. Når man fjerner eggstokker før en alder der det er normalt å komme i overgangsalderen (45-50 år), må man bruke hormontilskudd helt til man har nådd den alderen. Få deg time hos legen med én gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bytter du fastlege! Så finner du/får henvisning til en skikkelig gynekolog som kan hjelpe deg. Helt hårreisende at du bare har operert deg uten noe oppfølging eller etterbehandling! 

Har du ellers noen å snakke med? Antar et så stort inngrep skyldtes alvorlig sykdom og selv om du nå er operert kan det være behov for å bearbeide ❤️

Anonymkode: 25f54...6bb

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo få behandlig for overgangsalder. Du må gå til legen.

Anonymkode: 11ef4...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fjernet de eggstokkene, kreft? Som andre sier, havner du rett i overgangsalder. Mer vanlig å la de bli stående igjen og heller ta tubene. Men er sikkert en grunn til at de fjerner hos deg. Men høres utrolig rart ut at du ikke har fått info om dette på forhånd?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier det er dårlig leg, bytt lege, du må ha hormonbehandling ect, dere aner jo ikke hvorfor ts har fjernet eggstokkene i en alder av 22, og det er rimelig relevant her. Er det pga kreft f.eks kan standard hormonbehandling som hindrer overgangsalder påvirke behandlingen for kreften, Så ts, her er det jo relevant å spørre hvorfor du ble operert? Ellers bør du ta kontakt med lege og snakke om plagene dine. 

Anonymkode: cd3a9...ddd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dere som sier det er dårlig leg, bytt lege, du må ha hormonbehandling ect, dere aner jo ikke hvorfor ts har fjernet eggstokkene i en alder av 22, og det er rimelig relevant her. Er det pga kreft f.eks kan standard hormonbehandling som hindrer overgangsalder påvirke behandlingen for kreften, Så ts, her er det jo relevant å spørre hvorfor du ble operert? Ellers bør du ta kontakt med lege og snakke om plagene dine. 

Anonymkode: cd3a9...ddd

Selvfølgelig er det relevant, men her virker det som ts ikke har fått noen som helst informasjon. I det aller minste burde hun blitt forklart om overgangsalder og plagene det kan medføre. Og derfor, grunnet slett og dårlig kommunikasjon, og ufordragelig kommentar fra fastlegen, bør hun få hjelp fra annen lege!

Anonymkode: 25f54...6bb

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bokstavelig talt blitt kastet i overgangsalderen. Det er ganske drastisk i så ung alder. Men at du ikke har fått informasjon er det jeg stusser på. Før en slik operasjon skal det jo taes en samtale sånn at en forstår konsekvensene når man fjerner eggstokkene. Det er jo mange grunner til at man må det. At legen har sagt det som er sagt er jo helt horribelt. Spurte du ikke da du var på sykehuset.

De symptomene du har er typisk for overgangsalderen. Du må finne en gynekolog som kan veilede hva som kan gjøres for deg. Det finnes hjelp selv om du eventuelt ikke kan ta hormoner. 

Anonymkode: d5bcb...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AlternativX skrev (1 time siden):

Hvorfor fjernet de eggstokkene, kreft? Som andre sier, havner du rett i overgangsalder. Mer vanlig å la de bli stående igjen og heller ta tubene. Men er sikkert en grunn til at de fjerner hos deg. Men høres utrolig rart ut at du ikke har fått info om dette på forhånd?

Ja, kreft... Det eneste jeg fikk var sterke smertestiller og beskjed om å ta det rolig i 7-8 uker. Går også på blodfortynnende. 

Anonymkode: 21f4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med behandlende lege/ sykehus og teamet ditt, de fleste kommuner har og en kreftkoordinator. . Ikke begynn med medisiner eller "naturmedisiner" uten å konsultere lege.
Enkelte kreftformer drives av østrogen så det er direkte farlig å ta tilskudd for de som har det. 

Bytt fastlege umiddelbart, og ta opp problemet med sykehuset 

Anonymkode: 0e5e7...40d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.. Uten eggstokker produserer kroppen din ingen hormoner som regulerer den naturlige syklusen som har med menstruasjon å gjøre. 
Da skjer det samme som skjer med kvinner som kommer i overgangsalderen. 
Du burde ha fått en grundig informasjon om hva du ville få av fysiske og psykiske plager , og ikke minst et tilbud om hormonbehandling!  Ta kontakt med gynekolog og eller sykehuset der du ble operert 

Anonymkode: 965ef...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Først bytter du fastlege! Så finner du/får henvisning til en skikkelig gynekolog som kan hjelpe deg. Helt hårreisende at du bare har operert deg uten noe oppfølging eller etterbehandling! 

Har du ellers noen å snakke med? Antar et så stort inngrep skyldtes alvorlig sykdom og selv om du nå er operert kan det være behov for å bearbeide ❤️

Anonymkode: 25f54...6bb

Jeg har vurdert å bytte lege, men må vente på at det blir en ledig. Jeg har prøvd å gå til vakthavende med mitt problem men han/hun sier bare at jeg må gå til fastlegen, så kommer ikke noe vei der...

Nei, jeg har ingen å snakke med. Har ikke kontakt med familien. Hadde ei venninne som bodde i nærheten, men mistet kontakten etter at hun flyttet til en annen by. 

Anonymkode: 21f4d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man ikke kan få hormonbehandling dersom man fjerner livmor og eggstokker på grunn av kreft, Jeg husker ikke årsaken, men det er vel en grunn til at TS ikke har fått dette. 

Anonymkode: 5ed6b...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinne, 22

For noen måneder siden fjernet jeg både eggstokker og livmor. Siden har jeg følt meg bare mer og mer elendig i kroppen. Sliter hver dag med disse symptomene:

- hetetokter (værst om nettene)
- Veldig oppblåst og vond mage (ser ut som jeg venter trillinger minst)

- Vekten bare øker og øker. Jeg spiser sundt og drikke mye vann, men nytter ikke, må stadig skifte "garderobe" fordi klærene ikke lengre passer (magen er det største problemet)

- Problemer med å gå på do. Stadig treg mage og forstoppelser.

- Trøtt og sliten, orker nesten ingenting lengre (sover mye om dagene)

- Tungt for å bevege meg rundt. Tung i brystet (trapper er et sann mareritt!) Blir veldig fort andpusten og svett når jeg er aktiv. Å gå en 15 minutters tur føles for meg som ett maratonløp.

- Vondt i alle ledd og muskler.

- Stivhet i kroppen.

- Mye humørsvinginger. Langt nede det ene øyeblikket, høyt oppe det neste.

- Alle de tingene jeg elsket å gjøre før har jeg null interesse for nå. Det er som om livsgleden er blitt borte...

Er det normalt å ha det slikt i min tilstand, med tanke på alt jeg har gått gjennom med sykdom og operasjoner? eller er det noe "galt" med min kropp? Andre her som har eller har hatt det slik og kjenner seg igjen? Jeg har prøvd å ta dette opp med min fastlege, men han er en veldig sta og arrogant mann. Har han ikke dagen sin, så nekter han å gjøre noe som helst. Sist jeg var hos ham fikk jeg et surt svar at livet er ingen rosedans, det var bare å stramme seg opp og se fremover. Med andre ord, ingen hjelp. Det er veldig frustrerende å ikke vite noe. Jeg må innrømme og si at jeg er redd det er noe alvorlig galt med kroppen min... igjen..

..............................................................................

Takk til dere som tar dere tid til å lese og svare på mine spørsmål.

((nett-trollene er ikke velkommen her og kan dra et annet sted å trolle))

Anonymkode: 21f4d...473

Dette høres rart ut. Noe innformasjon må du ha fått i forbindelse m/operasjonene. Du må bytte lege, prøve å få  en kvinnelig fastlege som tar deg på alvor. Du bør snakke med profesjonelle om din situasjon. I dette forum vil mange komme til å ‘’elte og utbrodere samt komme med redselshistorier’’ og det er ikke det du trenger. Ønsker deg god bedring og lykke til….c’’.)

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vurdert å bytte lege, men må vente på at det blir en ledig. Jeg har prøvd å gå til vakthavende med mitt problem men han/hun sier bare at jeg må gå til fastlegen, så kommer ikke noe vei der...

Nei, jeg har ingen å snakke med. Har ikke kontakt med familien. Hadde ei venninne som bodde i nærheten, men mistet kontakten etter at hun flyttet til en annen by. 

Anonymkode: 21f4d...473

Gå til psykolog i det minste. 
Herregud. 

Anonymkode: 56a17...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...