Gå til innhold

Innridning av hest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har innridd hest: 

Jeg er på leit etter en ny hest ettersom en av mine nylig gikk bort. Jeg har hatt hest hele livet og har mye erfaring, men innridning har jeg ikke gjort alene. 

Jeg har funnet en hest som tikker alle boksene og kriteriene jeg har, men han trenger fortsatt mer trening. Han har ikke galloppert med rytter, og har ikke fått innlært sjenkler eller signaler fra setet. Han er innkjørt og har blitt ridd en del på, både på turer og på bane.

Så da er spørsmålet - hvor vanskelig er det å lære en hest å galloppere med rytter? Er det fare for at jeg kjøper meg et innridningsprosjekt eller bør det gå helt fint når hesten er såpass rolig og stødig, og allerede har fått en del utdanning? Tips til hvordan man går fram med dette? 

Anonymkode: 2134d...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at hesten er innkjørt er en stor fordel, for da vil man kunne bruke de samme kommandoene den kan fra kjøring og legge til ridekommandoer. Jeg har ridd inn flere hester, og de som har vært innkjørt fra før har vært lette å ri inn. Har du i tillegg mulighet til å ri noe for instruktør, så vil du kunne få god hjelp. 

Unntaket er dersom dette er snakk om en traver. De blir innkjørt på en annen måte som ligger mye lengre unna riding enn måten man kjører inn for sport og arbeid. Da ville jeg sagt det var en ulempe at den var innlært kommandoer fra før. 

Anonymkode: ab99e...174

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd inn flere ridehester. Å lære de galopp under rytter er null stress. Hvis de er innkjørt og godt trent så er det enda enklere. Men som en nevnte før meg, er det snakk om traver, så kan det være veldig krevende. Mange travere har også en dårlig galopp og sliter med å balansere seg, spesielt varmblods travere. 

Anonymkode: eac7d...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må spørre om det på kvinneguiden, så vil jeg si det er lurere å kjøpe en eldre, mer skolert hest. 
eventuelt om du har en god instruktør. 
 

det er ikke vanskelig om man vet hvordan man gjør det, men det kan fort bli veldig frustrerende om ikke. 

Anonymkode: 8391b...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...