Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo starte med deg selv og egen husk, altså pensjon er jo et såpass stort tema at man stort sett husker hvor z og y arbeidsgiver hadde pensjon. Om ikke vil du jo ha fått masse papirer på det i løpet av arbeidsforholdet og tiden etter. 

Anonymkode: 51ea7...327

Du kan sjekke skattemeldinga.

Anonymkode: 7cce2...ff3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde du å logge inn på min pensjon da?

Flere ganger. Det står ingenting om denne bedriften der. 

Anonymkode: 62ecf...592

AnonymBruker
Skrevet

Fortell meg gjerne hva som er morsomt med det? 😉 Eller vet du bare ikke hva du snakker om?

Du kan selv velge hvor du vil ha pensjonen din. Banken flytter EPKene for kundene og har systemer både for å se hvor pensjonen ligger forvaltet og for å flytte dem.

Hilsen bankansatt som blant annet jobber med å flytte EPKene 🤪

Hvor i nettbanken finner man oversikten? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å ha alle pensjonspengene liggende hjemme i en safe. Du kan ikke stole på staten/bankene.

Anonymkode: a699a...073

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler å ha alle pensjonspengene liggende hjemme i en safe. Du kan ikke stole på staten/bankene.

Mhmmm. Hva tenker du så om inflasjonen de neste 20 årene til du skal bli pensjonist? 
Se litt tilbake på historikken på inflasjonen og vurder hva de pengene er verdt i fremtiden om du har de liggende i en madrass.

Tror nok det er mest fornuftig å ha de investert et sted der de kan vokse noenlunde i takt med inflasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymMisbruker said:

Mhmmm. Hva tenker du så om inflasjonen de neste 20 årene til du skal bli pensjonist? 
Se litt tilbake på historikken på inflasjonen og vurder hva de pengene er verdt i fremtiden om du har de liggende i en madrass.

Tror nok det er mest fornuftig å ha de investert et sted der de kan vokse noenlunde i takt med inflasjonen.

For så vidt kan man også kjøpe gull og ha det liggende i safen også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det sto på alle lønnsslippene om at 2% hadde blitt trukket, men hvor vet jeg ikke. 

Det som irriterer meg er at det ikke finnes noe sted hvor man kan ringe og spørre om sånt. 

Du får finne frem gamle kontrakter, fagforenings skriv, forsikrings papirene ifb jobb, personal rutiner/håndbok og skattemeldinger. 

På et eller annet tidspunkt har du blitt informert om dette i en eller annen form. Jeg har alltid fått info fra både arbeidsgiver, fagforeningen og selskaper både under arbeidsforholdet og når man går ut av arbeidsforholdet med påfølgende endrig av avtale. Det er jo også litt merkelig å takke ja til en jobb uten og sette seg inn i pensjonsordningen til den aktuelle arbeidsgiver...

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

For så vidt kan man også kjøpe gull og ha det liggende i safen også.

Har historisk sett vist seg å være lurt å investere i gull- men ved en evt. husbrann eller tyveri kan det bli litt komplisert.
En narkolanger jeg kjente til fra ungdommen (via via) var relativt nylig i nyhetene fordi han hadde husbrann. Alt som var i safen var borte. Kjipt for han, men kom lite detaljer frem om hva han hadde i safen sin :P
Det tryggeste for de fleste er nok å ha sparingen sin i bank/fond så fremt man tenker litt på risikoen der og velger riktig type sparing og begrenser potensielle tap på den måten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du får finne frem gamle kontrakter, fagforenings skriv, forsikrings papirene ifb jobb, personal rutiner/håndbok og skattemeldinger. 

På et eller annet tidspunkt har du blitt informert om dette i en eller annen form. Jeg har alltid fått info fra både arbeidsgiver, fagforeningen og selskaper både under arbeidsforholdet og når man går ut av arbeidsforholdet med påfølgende endrig av avtale. Det er jo også litt merkelig å takke ja til en jobb uten og sette seg inn i pensjonsordningen til den aktuelle arbeidsgiver...

Så du har aldri opplevd et dårlig arbeidssted eller dårlig arbeidsgiver? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så du har aldri opplevd et dårlig arbeidssted eller dårlig arbeidsgiver? 

Nå er jeg litt usikker på hva du mener eller hva det har med saken og gjøre? 

Klart man møter på dårlige arbeidsgivere men man må jo fortsatt ha kontroll selv, uavhengig. Så hvem eller hva arbeidsgiver er spiller i grunn svært liten rolle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, fast ansatt i 100% stilling.

Problemet er at jeg ikke ønsker å ta kontakt med den gamle sjefen. Hun er mildt sagt ikke grei. Kan jeg finne ut av dette på en annen måte?  

Du trenger ikke snakke med sjefen. Spør den som kjørte lønn i den perioden, eller regnskapssjefen. Eller noen av de andre som jobbet der da, alle sammen bør ha hatt samme pensjonsleverandør.

Hvor lenge er dette siden, tidligere var det ikke pålagt med pensjonssparing.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan sjekke skattemeldinga.

Nei, pensjon er ikke skattepliktg eller innberetningspliktig.

Anonymkode: 7281d...4f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke snakke med sjefen. Spør den som kjørte lønn i den perioden, eller regnskapssjefen. Eller noen av de andre som jobbet der da, alle sammen bør ha hatt samme pensjonsleverandør.

Hva skjer hvis jeg ikke finner ut av det? Pensjonen forsvinner jo ikke. Eller? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 13.59):

Det var sjefen som kjørte lønn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 21.30):

Hvor i nettbanken finner man oversikten? 

Du finner den ikke i nettbanken, finansrådgiverne har tilgang til systemer hvor dette vises så du må ta en samtale og flytte dem til banken din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du finner den ikke i nettbanken, finansrådgiverne har tilgang til systemer hvor dette vises så du må ta en samtale og flytte dem til banken din.

De sa at den allerede har blitt flyttet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De sa at den allerede har blitt flyttet 

Da må du etterspørre hvor den har blitt flyttet da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...