Gå til innhold

Pensjon for dummies


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg dette med pensjon med teskje? Jeg har hatt flere jobber (både privat og stat), men hvordan vet man at man «får med seg» det man har opptjent i pensjon? Er det noe jeg må gjøre for å være sikker på at dette er med meg videre/opptjent? 

Anonymkode: 6c72f...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har jobbet i det private så har du noe som heter EPK. Egen pensjonskonto. Hvis du tar kontakt med banken din så kan de flytte over alle EPKene dine slik at du får dem samlet. De har oversikt over hvor du har dem og hvor mye det er. Be også om rådgivning rundt risikoprofil.

 

Du kan også logge inn på minpensjon.no eller lignende (google) og få en viss oversikt der, men personlig opplever jeg ikke at den får med alt.

Anonymkode: 7cce2...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, ts. Følger! 

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk minpensjon.no

Der får du info + du kan logge deg inn for å sjekke din pensjon. Kort fortalt: tre deler av pensjon: Egen sparing, tjenestepensjon (det arbeidsgiver setter av) og folketrygden. 

hva tidligere arbeidsgivere har satt av til deg, skal komme frem på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har jobbet i det private så har du noe som heter EPK. Egen pensjonskonto. Hvis du tar kontakt med banken din så kan de flytte over alle EPKene dine slik at du får dem samlet. De har oversikt over hvor du har dem og hvor mye det er. Be også om rådgivning rundt risikoprofil.

 

Du kan også logge inn på minpensjon.no eller lignende (google) og få en viss oversikt der, men personlig opplever jeg ikke at den får med alt.

Anonymkode: 7cce2...ff3

Så hvor finner man info om ting som ikke står på minpensjon? Jeg så også at det ikke var mulig å ta kontakt med minpensjon, ringe dem eller noe. 

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvor finner man info om ting som ikke står på minpensjon? Jeg så også at det ikke var mulig å ta kontakt med minpensjon, ringe dem eller noe. 

Anonymkode: 62ecf...592

Ta kontakt med banken. 

Anonymkode: 7cce2...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BlackSunshine skrev (5 minutter siden):

Sjekk minpensjon.no

Der får du info + du kan logge deg inn for å sjekke din pensjon. Kort fortalt: tre deler av pensjon: Egen sparing, tjenestepensjon (det arbeidsgiver setter av) og folketrygden. 

hva tidligere arbeidsgivere har satt av til deg, skal komme frem på denne siden.

Det skal kanskje komme frem der, men det kommer ikke frem, ikke hos meg i hvert fall. Jeg jobbet 8 år i en privat bedrift og ingen steder finner jeg info om hva denne bedriften betalte i pensjon. 

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta kontakt med banken. 

Anonymkode: 7cce2...ff3

Banken har ikke oversikt. Jeg snakket med dem tidligere. De sa at oversikten over all pensjon skulle samles på ett sted, sikkert i nettbanken, men det står ingenting der. 

Kanskje det står, men jeg er tydeligvis for dum til å skjønne hvor. 

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Banken har ikke oversikt. Jeg snakket med dem tidligere. De sa at oversikten over all pensjon skulle samles på ett sted, sikkert i nettbanken, men det står ingenting der. 

Kanskje det står, men jeg er tydeligvis for dum til å skjønne hvor. 

Anonymkode: 62ecf...592

Hvilken bank har du? Høres ekstremt rart ut, for jeg jobber i bank og henter over EPKer hver dag...

 

Men den plattformen jeg har opplevd at faktisk har funnet pensjonsavtalene mine har vært Storebrand sin nettside om pensjon. Prøv der.

Anonymkode: 7cce2...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal kanskje komme frem der, men det kommer ikke frem, ikke hos meg i hvert fall. Jeg jobbet 8 år i en privat bedrift og ingen steder finner jeg info om hva denne bedriften betalte i pensjon. 

Anonymkode: 62ecf...592

Hvis du jobbet der i 8 år så er det snakk om så mye penger at du absolutt bør ta kontakt med denne bedriften for å finne ut hvilken pensjonstilbyder de hadde. Du burde også ha fått et brev fra denne da du sluttet.

Anonymkode: 7281d...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du jobbet der i 8 år så er det snakk om så mye penger at du absolutt bør ta kontakt med denne bedriften for å finne ut hvilken pensjonstilbyder de hadde. Du burde også ha fått et brev fra denne da du sluttet.

Anonymkode: 7281d...4f6

Ja. Dette er viktig. Du var fast ansatt i full tid? I så fall skulle pensjonen være informert om - det er jo lovpålagt. Ta aksjon her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du jobbet der i 8 år så er det snakk om så mye penger at du absolutt bør ta kontakt med denne bedriften for å finne ut hvilken pensjonstilbyder de hadde. Du burde også ha fått et brev fra denne da du sluttet.

Anonymkode: 7281d...4f6

 

BlackSunshine skrev (7 timer siden):

Ja. Dette er viktig. Du var fast ansatt i full tid? I så fall skulle pensjonen være informert om - det er jo lovpålagt. Ta aksjon her

Ja, fast ansatt i 100% stilling.

Problemet er at jeg ikke ønsker å ta kontakt med den gamle sjefen. Hun er mildt sagt ikke grei. Kan jeg finne ut av dette på en annen måte?  

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ja, fast ansatt i 100% stilling.

Problemet er at jeg ikke ønsker å ta kontakt med den gamle sjefen. Hun er mildt sagt ikke grei. Kan jeg finne ut av dette på en annen måte?  

Anonymkode: 62ecf...592

Ok. Forsøk en siste gang på norskpensjon.no (dette eies av alle de store livsforsikringsselskapene). Jeg sjekket min egen nå (ble faktisk litt usikker ift mine tidligere arbeidsgivere selv etter det du skrev). Jeg fant info under "fripolise med investeringsvalg" - dvs et verdi "dokument" hvor jeg en gang i tiden svarte "ja" til at de kunne putte denne saldoen inn i markeder slik de mente var best i forhold til tidshorisont. 

Om du ikke finner noe her, er det kort vei til en mer formell kommunikasjon med tidligere arbeidsgiver. Har denne en HR ansvarlig? Eller andre som kan være bedre å kontakte enn ex-sjef? Du kan jo sende et formelt brev til denne organisasjonen og en kopi til Skatteetaten. 

Sjekk Skatteetaten for utfyllende info - link under. Lykke til!

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/otp---obligatorisk-tjenestepensjon---nar-du-er-ansatt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge er det siden du jobbet der?

Før 2006 var det ikke lovpålagt med pensjonssparing til ansatte i det private næringsliv.

Anonymkode: 44417...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk skattemeldinga di om det er innmeldt en polise som er pensjonssparinga fra aktuell arbeidsgiver. Jeg har ei slik polise  som meldes inn som formue hvert år, og stammer fra mine år som ansatt i privat næringsliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Ja, fast ansatt i 100% stilling.

Problemet er at jeg ikke ønsker å ta kontakt med den gamle sjefen. Hun er mildt sagt ikke grei. Kan jeg finne ut av dette på en annen måte?  

Anonymkode: 62ecf...592

Du kan jo starte med deg selv og egen husk, altså pensjon er jo et såpass stort tema at man stort sett husker hvor z og y arbeidsgiver hadde pensjon. Om ikke vil du jo ha fått masse papirer på det i løpet av arbeidsforholdet og tiden etter. 

Anonymkode: 51ea7...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan jo starte med deg selv og egen husk, altså pensjon er jo et såpass stort tema at man stort sett husker hvor z og y arbeidsgiver hadde pensjon. Om ikke vil du jo ha fått masse papirer på det i løpet av arbeidsforholdet og tiden etter. 

Anonymkode: 51ea7...327

Det sto på alle lønnsslippene om at 2% hadde blitt trukket, men hvor vet jeg ikke. 

Det som irriterer meg er at det ikke finnes noe sted hvor man kan ringe og spørre om sånt. 

Anonymkode: 62ecf...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ta kontakt med banken. 

Anonymkode: 7cce2...ff3

Banken?!?🤣

Anonymkode: 9dd82...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Ja, fast ansatt i 100% stilling.

Problemet er at jeg ikke ønsker å ta kontakt med den gamle sjefen. Hun er mildt sagt ikke grei. Kan jeg finne ut av dette på en annen måte?  

Anonymkode: 62ecf...592

Prøvde du å logge inn på min pensjon da?

Anonymkode: 7cce2...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Banken?!?🤣

Anonymkode: 9dd82...aa0

Fortell meg gjerne hva som er morsomt med det? 😉 Eller vet du bare ikke hva du snakker om?

 

Du kan selv velge hvor du vil ha pensjonen din. Banken flytter EPKene for kundene og har systemer både for å se hvor pensjonen ligger forvaltet og for å flytte dem.

 

Hilsen bankansatt som blant annet jobber med å flytte EPKene 🤪

Anonymkode: 7cce2...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...