Gå til innhold

Vi som har barn med adhd og autisme


Tears in heaven

Anbefalte innlegg

Hei.Er det flere foreldre som kamper med skolesystemet når det kommer til tilrettelegging hos barn med utfordringer? Som forelder selv har jeg kjempet i mange år og er ikke alltid man blir forstått av lærere.Selv om man har dokumentasjon fra både ppt og bup på vanskene mitt barn har,så følger ikke skolen,de anbefalninger de har fått.Man kjenner på en avmakt og frustrasjon.

Endret av Tears in heaven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har barn med de diagnosene, men samarbeidet med skolen er egentlig bra nå. Det var mye jobb å få på plass og de to første årene var ikke skolen noe godt sted for barnet. 

Læringen er langt fra optimal, men barnet har det i hvert fall bra på skolen og føler tilhørighet. 

Anonymkode: 5ffda...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har barn med de diagnosene, men samarbeidet med skolen er egentlig bra nå. Det var mye jobb å få på plass og de to første årene var ikke skolen noe godt sted for barnet. 

Læringen er langt fra optimal, men barnet har det i hvert fall bra på skolen og føler tilhørighet. 

Anonymkode: 5ffda...503

Så bra at dere er fornøyd🙌 vi har også inne habiliteringsteam også de prøver å veilede skolen ang barnet vårt.Mye kommer også av kjemi mellom assisten/lærer og vårt barn,vært mye rigide regler fra skolens side.Jeg har meldt inn til statsforvalter ang at skolen ikke følger det opplegget de skal,så får vi se hva som skjer framover.

Endret av Tears in heaven
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at samarbeidet med skolen er bra men at de har for lite ressurser. Inntrykket mitt er at lærer tar diagnosen på alvor og prøver å tilrettelegge. Men med flere elever med behov for tilrettelegging strekker nok ikke en lærer og en assistent til for en klasse med 26 elever...

BUP derimot er vanskelige. Stadig bytte av behandler og nesten umulig få kontakt med aktuelle personer. Ber om ekstra hjelp men får ikke svar selv om ansatte sier de "pusher" på i systemet... 

Anonymkode: 266fd...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det - absurd nok - kan være en fordel at barnet utagerende. Vårt ble så krevende  håndtere at det etter hvert fikk 1:1-bemanning, og har vært heldig med gode assistenter.

Anonymkode: 5ffda...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det - absurd nok - kan være en fordel at barnet utagerende. Vårt ble så krevende  håndtere at det etter hvert fikk 1:1-bemanning, og har vært heldig med gode assistenter.

Anonymkode: 5ffda...503

Ja at assistentene skiller adferd og person er også viktig i jobben med utagerende barn. Det har ikke alltid vært så ille som nå,men vært mye utskifting av assistenter og skolen har vært dårlig på å holde rutinene mitt barn trenger.Vi har skjemaer hjemme med rutiner og vi viker sjeldent bort fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tears in heaven skrev (16 minutter siden):

Så bra at dere er fornøyd🙌 vi har også inne habiliteringsteam også de prøver å veilede skolen ang barnet vårt.Mye kommer også av kjemi mellom assisten/lærer og vårt barn,vært mye rigide regler fra skolens side.Jeg har meldt inn til statsforvalter ang at skolen ikke følger det opplegget de skal,så får vi se hva som skjer framover.

Bra du melder statsforvalteren!

Vi gjorde også det. Fikk medhold på alt. Ting ble bedre etterpå men fortsatt er ikke det faglige godt nok. Gikk ut til lokalavisa nylig med hele historien. Håper det påvirker rektorer rundt om i kommunen.  Er så mye dårlig oppfølging av elever med spesielle behov at det er ei skam! 

Anonymkode: a6b69...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror det - absurd nok - kan være en fordel at barnet utagerende. Vårt ble så krevende  håndtere at det etter hvert fikk 1:1-bemanning, og har vært heldig med gode assistenter.

Anonymkode: 5ffda...503

Det er jeg helt enig i. Min gutt med autisme var den stille og rolige gutten, og det tok lang tid før skolen forsto behovene hans og frykten for skolen, selvom diagnosen ble satt i bhg. Utageringen kom hjemme og jeg ønsket så mange ganger at han skulle vise frem den siden på skolen også. Det var jo lett å merke når dagen hadde vært ekstra krevende for oss hjemme, mens skolen syntes at alt fungerte så utrolig godt og at gutten var SÅ fleksibel, så de testet han bare for å se at det faktisk gikk å endre planer feks. For å motbevise oss kan man vel egentlig si. De første årene var en kamp mot skolen. Så byttet vi skole til en privatskole og da ble det i alle fall mye bedre. 

Anonymkode: aaa79...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bra du melder statsforvalteren!

Vi gjorde også det. Fikk medhold på alt. Ting ble bedre etterpå men fortsatt er ikke det faglige godt nok. Gikk ut til lokalavisa nylig med hele historien. Håper det påvirker rektorer rundt om i kommunen.  Er så mye dårlig oppfølging av elever med spesielle behov at det er ei skam! 

Anonymkode: a6b69...520

Helt enig! Skolen er ikke for alle og alle er ikke a4,men det er de barna med utfordringer som lider og jeg blir lei meg på mitt og andre barns vegne 💔 det er en ensom kamp og eneste ønske man har er å gi barnet sitt den beste hjelpen som er for et best mulig liv.Mange tårer jeg gjemmer bort for å kunne stå i kampen,utrolig hvor sterk man blir når det kommer til ens barn.Jeg gir meg aldri uansett. Ting må endres og der har politikerne en jobb foran seg.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn med adhd her, som sliter med sosiale relasjoner og sammen med han føler vi begge på et utenforskap i samfunnet. Ikke bare på skolen, men i alle sosiale settinger. Smart gutt men som bare trenger en god venn… utrolig vondt i mammahjertet 😪 stor klem til alle dere andre mødre som sliter med det samme ♥️

Anonymkode: a8dcb...f9a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sønn med adhd her, som sliter med sosiale relasjoner og sammen med han føler vi begge på et utenforskap i samfunnet. Ikke bare på skolen, men i alle sosiale settinger. Smart gutt men som bare trenger en god venn… utrolig vondt i mammahjertet 😪 stor klem til alle dere andre mødre som sliter med det samme ♥️

Anonymkode: a8dcb...f9a

♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en med adhd og høytf autisme, jeg ble regelrett forfulgt, meldt til bv i hvertfall 5 ganger og barnet sett på som et problembarn.

I dag: ung reflektert og rolig  ung voksen med egen bil og lappen i egen bolig.:duskedame:

Hva skjedde?

 

Hilsen en mamma som tok kampen💪

Inn med SOSIALE HISTORIER så fort som ovehode mulig! TIltak : 1

Samle smil og fokus på mestring! Tiltak :2

Alltid fortell og vis hvor høyt elsket barnet er! Tiltak 3.......

OSV, kan fortsette i det uendelige, men kort fortalt har jeg faktisk "jobbet" forebyggende med han hele veien, gjerne via lek, opplevelser, reiser, mestring og øvrige nettverk.

Anonymkode: 8690d...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn med autisme og 1:1 behov, hvordan funker det på sfo? Her hvor jeg bor har man krav på assistent i skoletiden, men ikke sfo/aks. Hva gjør man da?🤔

Anonymkode: b63c3...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som har barn med autisme og 1:1 behov, hvordan funker det på sfo? Her hvor jeg bor har man krav på assistent i skoletiden, men ikke sfo/aks. Hva gjør man da?🤔

Anonymkode: b63c3...255

Det funket aldri... En stund gikk det greit etter skoletid, da var de greit bemannet og satte en fast voksen med hovedansvar for barnet. Morgen-AKS ga vi opp, det var for kaotisk. Generelt uendelig mange telefoner hjem og barnet begynte å hevde seg syk for å komme hjem. 

Vi tråklet det sammen med et storesøsken som hjalp til og fleksible arbeidsgivere. Alternativene er pleiepenger eller BPA (som de fleste får avslag på).

Anonymkode: 5ffda...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har en med adhd og høytf autisme, jeg ble regelrett forfulgt, meldt til bv i hvertfall 5 ganger og barnet sett på som et problembarn.

I dag: ung reflektert og rolig  ung voksen med egen bil og lappen i egen bolig.:duskedame:

Hva skjedde?

 

Hilsen en mamma som tok kampen💪

Inn med SOSIALE HISTORIER så fort som ovehode mulig! TIltak : 1

Samle smil og fokus på mestring! Tiltak :2

Alltid fortell og vis hvor høyt elsket barnet er! Tiltak 3.......

OSV, kan fortsette i det uendelige, men kort fortalt har jeg faktisk "jobbet" forebyggende med han hele veien, gjerne via lek, opplevelser, reiser, mestring og øvrige nettverk.

Anonymkode: 8690d...1c3

Hva er sosiale historier?

Anonymkode: 0fc39...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Asperger-diagnose hos vår ungdom, skolen fungerer ikke. Tilretteleggingen vi får er at han slipper å gå på skolen. Hurra for systemet… Så enkelt for en skole som ikke har kapasitet til å legge til rette å bare si at du kan være hjemme… vi takket ja til dette opplegget likevel, på grunn av at det var så ødeleggende for ham å være på skolen, og det ble skolevegring til slutt.

Han har høyt læringspotensial, fotografisk minne, interessert i alle teoretiske fag, og burde vært en flott ressurs på skolen. Men på grunn av at de ikke klarer eller ønsker å skape ro i klasserommet, la ham slippe samarbeidsoppgaver/ gruppearbeid, eller gi ham oppgaver på nivået han er på, er det lettere å sende ham hjem og si at han kan lese alt han vil der.

 

Anonymkode: 44750...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi kunne hatt en kampanje, alle vi mødre til disse barna rundt om i hele landet? Fra nord til sør. En avtalt dato der vi alle hadde sendt inn leserinnlegg eller brukt eventuelle kontakter i media til å få fokus på dette? Samtidig? Bombardere media med våre historier fra skolene?

Anonymkode: cf2ea...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tears in heaven skrev (På 28.4.2024 den 22.49):

Hei.Er det flere foreldre som kamper med skolesystemet når det kommer til tilrettelegging hos barn med utfordringer? Som forelder selv har jeg kjempet i mange år og er ikke alltid man blir forstått av lærere.Selv om man har dokumentasjon fra både ppt og bup på vanskene mitt barn har,så følger ikke skolen,de anbefalninger de har fått.Man kjenner på en avmakt og frustrasjon.

Har ikke kjempet slike kamper men mange andre.

Så her vil jeg anbefale å legge vekk følsom mor. Og bli mamma advokat.

Skolen  plikter å legge til rette. Så her, vil jeg kreve alt skriftlig  og levere alt skriftlig.  Du kan kreve tiltaksplan. Klage på eller godkjenne tiltaksplan. Følger de ikke opp eller gir det eleven har krav på, kan du klage til fylkes kommunen.

Gjem på alt.  Mister barnet skolegang pga manglende oppfølging. Kan man søke erstatning og da er dokumenter  viktig 

Anonymkode: 76954...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på dere!

Jeg er voksen med autisme og adhd. Skolen var et mareritt. Jeg prøvde å passe inn, men det ble feil uansett hva jeg gjorde. Lærerne ble aldri fornøyd. Enten var jeg for bråkete, eller var jeg for stille. Jeg tok ting bokstavlig, og ble sendt til rektor eller gangen. 

Jeg havnet skikkelig utpå, røyka hasj, kom full på skolen og skulka så mye at jeg ikke fikk fullført videregående.

Fikk ikke diagnosen før jeg var voksen, og da falt brikkene endelig på plass.

Nå har jeg utdanning, en god jobb som gir meg mestring og glede, god inntekt så jeg kan forsørge meg og barna mine. Forhold klarer jeg ikke å håndtere, så det har jeg gitt opp, men jeg er veldig lykkelig uten en mann!

Vet ikke helt hva jeg vil med å dele denne historien, det hadde ikke noe med innlegget å gjøre. Eller kanskje litt, for foreldrene mine ga meg aldri opp. De heia på meg, og tilga alle sinneutbrudd og fyllehistorier og pengetrøbbel og alt! De kjempet for at skolen skumme være en bra plass for meg. De har allltid vært der og støttet meg, selv om de ikke visste hva de skulle gjøre med meg. Og det er nok det som har redda meg!

Så ja - HEIA DERE SOM ALDRI GIR OPP❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 8a780...b0e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...