Gå til innhold

Igangsetting setefødsel Vs keisersnitt


Kringle1

Anbefalte innlegg

Jeg skal settes i gang i morgen (uke 38+0) grunnet insulinkrevende svangerskapsdiabetes.

Det er akkurat oppdaget på UL at barnet ligger i seteleie. 

Jeg blir selvsagt veldig bekymret over dette, min første igangsettelse (vanlig hodeleie) var lang og tøff.

Annen info som kan ha noe å si:

Høy BMI før svangerskap (37)

Svangerskapsdiabetes -insulinkrevende

Svulst i skjoldbruskkjertelen som presser på luftrøret (Skal opereres etter fødsel)

Målt stort barn (+21%)

Høyt blodtrykk 140/90 siste 3 uker, +1 på protein.

Siste igangsatte fødsel hadde jeg dårlige rier og dårlig fremgang i fødsel, hodet brukte lang tid på å komme seg ned så jeg kunne presse, fikk også feber i fødsel.

Ville dere valgt vaginal forløsning eller planlagt keisersnitt??

Vil jo i utgangspunktet føde normalt, men føler ikke dette er normalen...

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva råder sykehuset deg til da? Har du snakket skikkelig med dem?

Anonymkode: fd86e...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring men vil ønske deg lykke til 🥰❤️

Anonymkode: 9d624...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med å få en utfyllende samtale når jeg møter opp i morgen, etter ny bekreftelse av fosterleiet.

Anonymkode: 151aa...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ble anonymt, så poster på nytt😅

Jeg regner med å få en utfyllende samtale når jeg møter opp i morgen, etter ny bekreftelse av fosterleiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med sykehuset først, det kan godt være du ikke får noe valg her. Jeg hadde en vaginal setefødsel for 12 år siden, og det var noen kriterier som måtte innfris før jeg kunne få valget om å føde vaginalt. Så vidt jeg husker var min vekt et kriterie (ikke helt sikker, men tror ikke jeg kunne født vaginalt om jeg var overvektig). Her nevner du andre ting i tillegg. Så hør med sykehuset først og fremst, kanskje er det ikke en gang et valg her.

Jeg hadde for øvrig en god opplevelse med setefødsel, men der var ingen avdekkede risikofaktorer på forhånd, dvs jeg var normalvektig fra før (gikk opp 10 kg i graviditeten), jeg var frisk for øvrig uten noen ting som var ventet å kunne komplisere, barnet var estimert til gjennomsnittlig størrelse. Den gangen tok de også CT av bekkenet mitt, men vet ikke om de fortsatt gjør det. Men jeg valgte jo vaginal fødsel fordi legene hadde en klar anbefaling til meg om at det var trygt å gjøre det (jeg fikk velge ks, men de anbefalte vaginalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved mitt sykehus (riktignok ikke i Norge, men i Norden) fikk man bare forsøke vaginal setefødsel, om seteleie var den eneste risikofaktoren. (F.eks. ikke stort eller lite barn, ikke på overtid, ikke igangsatt, ingen andre komplikasjoner.) Så jeg ville ikke hatt et valg, jeg ville blitt satt opp til planlagt keisersnitt i ditt tilfelle. Er ikke sikkert vaginal setefødsel er mulig for deg heller, men dette vil de gå gjennom på sykehuset. Uansett er det lav terskel for å bryte til keisersnitt ved seteleie, om det ikke er tilstrekkelig progresjon i fødselen. Og du vil alltid ha muligheten til å velge planlagt KS, selv om legene mener det er forsvarlig å forsøke vaginal setefødsel også.

Man ønsker seg jo alltid en "vanlig" og ukomplisert fødsel, men det virker som akkurat det ikke er ett av valgene denne gangen.. Uansett, så kommer de til å følge veldig godt med på deg om du skulle forsøke å føde vaginalt, så jeg ville ikke vært bekymret for at det skulle gå galt i den forstand.. men om det er høy sannsynlighet for at det ender i KS uansett ville jeg bare gått for planlagt. 

Lykke til, snart er baby her, den ene eller andre veien ❤️

Anonymkode: e9b63...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt keisersnitt selv. Ikke noe fan av seteleie. Men jeg tenker som førstegangsfødende. Og jeg har kun hatt keisersnitt og aldri født vaginalt.  

Anonymkode: d4aea...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd KS, heller planlagt KS enn å risikere at noe skjer under fødsel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kringle1 skrev (På 28.4.2024 den 21.33):

Jeg skal settes i gang i morgen (uke 38+0) grunnet insulinkrevende svangerskapsdiabetes.

Det er akkurat oppdaget på UL at barnet ligger i seteleie. 

Jeg blir selvsagt veldig bekymret over dette, min første igangsettelse (vanlig hodeleie) var lang og tøff.

Annen info som kan ha noe å si:

Høy BMI før svangerskap (37)

Svangerskapsdiabetes -insulinkrevende

Svulst i skjoldbruskkjertelen som presser på luftrøret (Skal opereres etter fødsel)

Målt stort barn (+21%)

Høyt blodtrykk 140/90 siste 3 uker, +1 på protein.

Siste igangsatte fødsel hadde jeg dårlige rier og dårlig fremgang i fødsel, hodet brukte lang tid på å komme seg ned så jeg kunne presse, fikk også feber i fødsel.

Ville dere valgt vaginal forløsning eller planlagt keisersnitt??

Vil jo i utgangspunktet føde normalt, men føler ikke dette er normalen...

 

Jeg ville heller gått for keisersnitt alltså.. du sier selv du har høy bmi? Og svangerskapsdiabetes som er insulinkrevende.. det er bevisst at overvektige kvinner takler fødsler og mestrer fødsler mye dårligere enn vanlige kvinner. Og når du i tillegg vet at babyen er for stor, så er det store sjanser for at babyer setter seg fast..

Jeg har 3 fødsler bak meg hvor 2 av di var igangsettelser (baby veide 4355gram og 4160gram) og det gikk helt fint, men det skal sies at jeg var normalvektig..

 

Lykke til

Anonymkode: 1afa1...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville heller gått for keisersnitt alltså.. du sier selv du har høy bmi? Og svangerskapsdiabetes som er insulinkrevende.. det er bevisst at overvektige kvinner takler fødsler og mestrer fødsler mye dårligere enn vanlige kvinner. Og når du i tillegg vet at babyen er for stor, så er det store sjanser for at babyer setter seg fast..

Jeg har 3 fødsler bak meg hvor 2 av di var igangsettelser (baby veide 4355gram og 4160gram) og det gikk helt fint, men det skal sies at jeg var normalvektig..

 

Lykke til

Anonymkode: 1afa1...dfc

Av nysgjerrighet....Kan jeg spørre hvor du fant bevis på at "overvektige kvinner takler fødsler og mestrer fødsler mye dårligere enn vanlige kvinner?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hatt igangsatt vaginal fødsel og planlagt KS, hadde uten tvil bedt om planlagt KS i ditt tilfelle. Jeg hadde ukomplisert igangsettelse uten noen risikofaktorer, men dert var så heftig at jeg aldri hadde valgt det over planlagt KS igjen.

Anonymkode: 96e18...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (19 minutter siden):

Av nysgjerrighet....Kan jeg spørre hvor du fant bevis på at "overvektige kvinner takler fødsler og mestrer fødsler mye dårligere enn vanlige kvinner?".

Flåsete formulering, men vedkommende mente kanskje noe økt risiko for komplikasjoner 🤔 Tror ikke det er belegg for å si "mestrer mye dårligere". Det er nå ganske vanlig å være overvektig også.

Anonymkode: aa128...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...