Gå til innhold

Jobbprestasjon etter våkenetter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså hva skal man gjøre?!😅😬 Periodevis er nettene hos oss litt/ganske ræva. Akkurat nå for eksempel, er babyen på 8mnd forkjølet og våkner mange ganger om natta. Pappaen er ikke godtatt på natta så de må jeg ta da. Selv hvis jeg legger meg med babyen så er jeg trøtt og ukonsentrert på jobb. Har i tillegg et barnehagebarn som også kan finne på å lage baluba på natta.

Av 7,5t på jobb orker jeg ikke tenke på hvor stor del av tiden jeg faktisk får gjort noe av verdi. Føles ikke bra at arbeidstimer som faktureres til kunde er av så dårlig kvalitet, får dårlig samvittighet. 

Synes det er ubehagelig å føle at jeg ikke er i nærheten av produktivitet som forventes. Alle kan jo ha en dårlig dag i ny og ne, men når det blir mange dager så er det jo mye. Uff :(

Klarer dere å få gjort ting på jobb til tross for at dere er trøtte? 

Anonymkode: beba3...8f4

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koffein og Ritalin gjør susen. Og trance/house musikk. Må bare levere. Men er dritt med småbarn. Dog syns jeg far skal ta nettene om han har perm 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- dvs en eller to våkenetter har ikke noe å si. Jeg sover tidvis veldig dårlig og  går ofte på jobb uten å ha sovet noe eller svært lite. Da mobiliserer du, og det har ikke noe å si for prestasjonen. Men dette betinger at du får hvilt ordentlig ut nokså ofte. Men er det ikke et alt å lære/tvinge barna til å «godta» pappa? Blir nok noen svært krevende netter først, men så blir det bedre. 

Anonymkode: e8b18...f02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amadeus89 skrev (2 minutter siden):

Koffein og Ritalin gjør susen. Og trance/house musikk. Må bare levere. Men er dritt med småbarn. Dog syns jeg far skal ta nettene om han har perm 

Sistnevnte prøvde vi på alle våre tre barn fra de var 6 mnd. Funket ikke før de var over året! 

Husker første skrek hele natten i 4 døgn. Ingen i huset sov. Prøvde igjen flere ganger og hver gang blir det 2-4 døgn uten søvn, alt ettersom hvor lenge vi holder ut. 

Anonymkode: 336a9...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tøff tid, og du kan vurdere å informere arbeidsgiver om at du har behov for livsfasetilpasning, så får du se hva i alle dager det ksn være for deg. 

Husk at dette er en kort tid, du er møkksliten nå, men du har nok mange gode år foran deg i arbeidslivet, og noen gode år bak deg. Arbeidsgiver vet at du kan og at du senere vil yte maks igjen.

Enig i at koffein og musikk kan hjelpe for å konsentrere seg, og å spise relativt sunn mat. Pass på at du spiser nok.

Du kommer deg gjennom dette. Og går det til slutt på den fysiske eller psykiske helsa løs, kontakt helsevesenet. 

Anonymkode: df711...30f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hatt det sånn i mange måneder. Og den dårlige samvittigheten og stressnivået over alt jeg ikke får gjort og alt som blir dårlig kvalitet gjør det bare ennå verre..

Jeg fakturerer også tiden min og har derfor veldig lite rom for å ha dager der lite blir gjort. Misunner folk som har jobber der det er litt mindre press på å dokumentere tiden sin og konstant levere noe daglig...

Jeg tok 20% ulønnet permisjon en periode pga dette.

Her var det og helt umulig for far å ta natta på baby selv om han var i perm.. Kanskje det hadde gått seg til etterhvert men ingen av oss orket å stå i den gråten. Jeg hadde heller aldri overskudd til de søvnløse nettene det førte til. Om vi skal ha flere barn så skal iallfall far på banen på natta tidligere, med flaske feks. Selv om det er mer styr enn å amme.

Anonymkode: 12638...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sistnevnte prøvde vi på alle våre tre barn fra de var 6 mnd. Funket ikke før de var over året! 

Husker første skrek hele natten i 4 døgn. Ingen i huset sov. Prøvde igjen flere ganger og hver gang blir det 2-4 døgn uten søvn, alt ettersom hvor lenge vi holder ut. 

Anonymkode: 336a9...35d

Hvorfor vente så lenge som til 6 måneder før far tar netter? 😳 Han bør involveres fra starten av.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så godt igjen!  Jeg er ny i rollen min i et selskap der jeg skal bygge opp en ny rolle uten noe særlig støtte.

Gitt livssituasjonen min med små barn, mye sykdom, lite søvn etc så finner jeg det svært vanskelig å komme i riktig modus, dvs være proaktiv, vise initiativ, engasjement, være effektiv og hive meg over nye oppgaver med iver 😅

Har hatt en lang periode der jeg har kjent på mye skuffelse over meg selv og også skam, men har nå godtatt (tror jeg) at de neste årene ikke blir tiden for de mest imponerende resultatene på jobbfronten. 

 

Anonymkode: f0c6d...ef6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at far tar netter han også.

Hvis barnet ikke godtar det må det tilvenning til. Ta et par netter på hotell hvor far tar nettene. 

Anonymkode: 1aa5f...d7c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker veldig godt at konsentrasjonen og effektiviteten min på jobb er dårligere når det har vært våkenetter. Det eneste jeg kan gjøre for å bøte på dette er å legge meg tidligere, ofte rundt kl.21. 

Det som redder meg er hjemmekontor. Jeg kan sove 1 time lenger om morgenen og får jobbe et sted der det er helt rolig, i motsetning til i åpent landskap som vi har på kontoret. Det er også godt å slippe reisevei.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å ha våkenetter/søvnløse netter om man ikke har småbarn og. Og det er like ille samme hva grunnen er. Når man sliter med søvn og har flere netter med minimalt søvn så presterer man ikke så bra. Personlig sliter jeg meg gjennom dagen og gjør kun det minimale av det jeg MÅ. 

Anonymkode: 8baf4...154

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en åpen dialog med arbeidsgiver og vær innstilt på at du ikke topper lønnsøkninger før ting roer seg på natta. Når det gjelder sistnevnte, så selvsagt ikke si det til arbeidsgiver…

Anonymkode: 1fe4a...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sinnssykt glad jeg ikke skifta jobb rett før jeg ble gravid (det var veldig aktuelt, men jeg takka nei). Vi har et barn på 1,5 år som er mye våken på natta. Heldigvis er pappaen like god som meg på natta, så da han var i perm og jeg gikk på jobb, så var det null stress så lenge jeg tok morgenen før jobb. Men fra ungen var 1 år, så har vi begge jobba fullt og da deler vi på å være våkne. Jeg har de siste 9 mnd lagt meg mellom 21 og 22 hver kveld.

Herregud så glad jeg er at jeg er i en jobb jeg er flink i, og hvor jeg har bevist min verdi i 4 år før jeg fikk barn. Enkelte dager går det SAKTE, men jeg kan ta meg det rommet å slække litt, fordi vi er i en stille periode og jeg får gjort alt jeg trenger selv med 80 % innsats. Skriver heldigvis ikke timer eller fakturerer tiden til kunder, da hadde jeg måtte steppe opp gamet mitt. Og jeg hadde skjerpet innsatsen hvis jeg måtte, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan det skulle gått til, fordi den lille tida som er etter kl ungen har sovna kl 1930 og før jeg skal legge meg, da bare virker det helt usannsynlig å skulle ta frem pc å jobbe. Det er også gull med hjemmekontor 2 dager i uka, da kan jeg sove en time lenger dersom det har vært en dårlig natt. 
 

Sorry, det hjelper ikke TS, vil bare si at jeg sender deg min medfølelse. 

Anonymkode: e09d1...5ff

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (9 timer siden):

Hvorfor vente så lenge som til 6 måneder før far tar netter? 😳 Han bør involveres fra starten av.

Så enig. Altfor mange mødre tror de er den eneste som klarer å dekke babyens behov. La far slippe til fra første dag, så slipper man slike våkenetter.

Anonymkode: b7927...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så enig. Altfor mange mødre tror de er den eneste som klarer å dekke babyens behov. La far slippe til fra første dag, så slipper man slike våkenetter.

Anonymkode: b7927...e3b

Ja, ikke kan man slenge ut "ammekortet" heller. Min mann la babyen til puppene mine mens jeg sov slik at jeg skulle få mest mulig søvn 😀 Man må finne løsninger i stedet for hindringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen enkle arbeidsoppgaver du kan gjøre? Ikke alle arbeidsoppgaver er like fysisk tunge eller krever at man er konsentrert. Om du ikke klarer de fysisk og psykisk tyngste oppgavene så kan du  kanskje ta ansvaret for de enklere oppgavene også kan noen som er mer utvilt ta de krevende oppgavene?  

Anonymkode: 30256...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ba om enklere prosjekter i de verste periodene. Det er en kort periode av livet ditt. Jeg la meg også ofte kl 19(!) for å få bok søvn totalt med alle oppvåkninger.

Anonymkode: e0622...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går an å ha våkenetter/søvnløse netter om man ikke har småbarn og. Og det er like ille samme hva grunnen er. Når man sliter med søvn og har flere netter med minimalt søvn så presterer man ikke så bra. Personlig sliter jeg meg gjennom dagen og gjør kun det minimale av det jeg MÅ. 

Anonymkode: 8baf4...154

Men da er det sjeldent i like lange perioder i strekk. Jeg har ikke sovet natten gjennom på over 2 år nå... Man blir jo helt fucka. Ikke får man sykemelding heller for man er jo bare trøtt med småbarn det følger liksom med det.

Jeg har hatt søvnproblemer før også men aldri vært så trøtt og generelt fjern i hodet som nå med så dårlig søvn over så lang tid.

Heldigvis begynner det å gå bedre. Og i perioder så funket samsoving veldig bra og ga iallfall svært korte oppvåkninger.

 

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Så enig. Altfor mange mødre tror de er den eneste som klarer å dekke babyens behov. La far slippe til fra første dag, så slipper man slike våkenetter.

Anonymkode: b7927...e3b

Åh, blir så provosert av sånne innlegg som alltid skal skylde på kvinnene! Jeg har til gode å møte en eneste mann som har klaget over at han ikke fikk lov å ta nettene med baby. Mange menn vil ikke! Så gir man seg da, for argumentet om "du ammer jo det går så mye lettere for deg, jeg må jo sove før jobb" er jo ganske logisk tenker man og det er første barn så man tror jo at innen man selv skal på jobb så sover sikkert barnet eller far kan bare ta over.. For man vet ikke at barnet skal våkne hver time til det er over ett år, og skrike som en tåkelur hele natta om noen andre enn mamma prøver å trøste...

Anonymkode: 12638...85a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, blir så provosert av sånne innlegg som alltid skal skylde på kvinnene! Jeg har til gode å møte en eneste mann som har klaget over at han ikke fikk lov å ta nettene med baby. Mange menn vil ikke! Så gir man seg da, for argumentet om "du ammer jo det går så mye lettere for deg, jeg må jo sove før jobb" er jo ganske logisk tenker man og det er første barn så man tror jo at innen man selv skal på jobb så sover sikkert barnet eller far kan bare ta over.. For man vet ikke at barnet skal våkne hver time til det er over ett år, og skrike som en tåkelur hele natta om noen andre enn mamma prøver å trøste...

Anonymkode: 12638...85a

Man prater da om slike ting på forhånd? Tror ikke jeg vet om en eneste mann som ikke vil bidra. Eller jo, en venninne hadde en slik, hun er skilt.

Anonymkode: b7927...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Ja, ikke kan man slenge ut "ammekortet" heller. Min mann la babyen til puppene mine mens jeg sov slik at jeg skulle få mest mulig søvn 😀 Man må finne løsninger i stedet for hindringer.

La baby til puppene dine? Du sover liksom bare gjennom alt da...? Da kan man jo like greit gjøre dette selv.

Anonymkode: 2cbf1...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...