Gå til innhold

Hvor mye kan arbeidsgiver kreve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Studerer 100% og jobber fast annenhver helg på sykehjem. Tar i tillegg ekstravakter i ukedagene når jeg har anledning. Får allikevel spørsmål hver eneste helg jeg har fri om jeg kan jobbe. Jeg synes annenhver helg + 100% studie og noen seinvakter etter skolen er mer enn nok, og sier i 90% av tilfeller nei til ekstra helger. Nå har jeg fått melding av arbeidsgiver som vil ha en samtale med meg imorgen angående at jeg ikke gidder å ta på meg ekstra helg. I tillegg til dette skrev hun også i meldingen at arbeidslivet ikke fungerer sånn at man kan si nei hele tiden, og at om jeg skal jobbe der må jeg godta mer helg?? 

Anonymkode: 4f09a...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du jobber det du skal i henhold til kontrakten din så tenker jeg at du skal stå på ditt, og ikke ta på deg vakter som går utover studiet ditt.

De årene du studerer er det dette som er viktigst å ha fokus på så det blir fullført så bra som mulig.

Jobbe rævva av deg får du mer enn nok anledning til seinere i livet. 

Anonymkode: e1dc6...af2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Studerer 100% og jobber fast annenhver helg på sykehjem. Tar i tillegg ekstravakter i ukedagene når jeg har anledning. Får allikevel spørsmål hver eneste helg jeg har fri om jeg kan jobbe. Jeg synes annenhver helg + 100% studie og noen seinvakter etter skolen er mer enn nok, og sier i 90% av tilfeller nei til ekstra helger. Nå har jeg fått melding av arbeidsgiver som vil ha en samtale med meg imorgen angående at jeg ikke gidder å ta på meg ekstra helg. I tillegg til dette skrev hun også i meldingen at arbeidslivet ikke fungerer sånn at man kan si nei hele tiden, og at om jeg skal jobbe der må jeg godta mer helg?? 

Anonymkode: 4f09a...fd0

Mener arbeidsgiveren din at du skal jobbe hver helg da? Er du organisert?

Anonymkode: 4964c...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer de jo ingen vei med... om du jobber det som står i avtalen,evt kun jobber som ekstravakt kommer de ingen vei. de må jo ha fler vikarer. bytt jobb om dette viser seg å bli ett problem tenker jeg.

Anonymkode: 9c5b4...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mener du skal jobbe mer, burde stillingen i utgangspunkt vært større allerede i utgangspunktet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan selvsagt ikke gi deg advarsel eller noe slikt fordi du "bare" jobber annenhver helg når det er det som er kontrakten. Du tar jo også på deg ekstravakter, selv om du ikke må det. Dårlig at hun skal kalle deg inn til møte for å disse deg for det, når du faktisk jobber det du skal og mer til. 

Om de trenger noen hver helg, så må de i så fall gjøre endringsoppsigelse ovenfor deg, og da har du tid til å tenke i oppsigelsesperioden før ny kontrakt med nye vakttider gjelder. 

Men spørs om jeg heller ikke hadde sett meg om etter et annet sted å jobbe i istedenfor, høres ut som ledelsen er vanskelig å ha med å gjøre hos dere. Det er flere sykehjem som trenger folk. 

Anonymkode: 45b33...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da hadde jeg spurt sjefen hvor mange helger hen selv tar. De burde jo også gidde å ta på seg masse ekstra helger ved siden av 100% jobb, siden det er slik de mener arbeidslivet fungerer liksom? 

Anonymkode: 7e669...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i kontrakten din da? Hva er grunnen til at de spør om du kan jobbe ekstra? 
vi har en som jobber fast annenhver helg, og det står i kontakten ekstra ved behov. Hun blir sur hvis noen blir syke og hun blir spurt om og jobbe ekstra i henhold til kontrakten. Jeg mener at hun ikke burde jobbe der hvis hun aldri kan stille opp ekstra. Vi andre gjør jo det, og hun blir jo syk selv og. 
Det kommer egentlig an på hva som sto i stillingsannonensen du søkte på, hva dere ble enige om på intervju og hva som står i kontrakten, men er enig i at arbeidslivet ikke fungerer sånn at man kan si nei hele tiden. 

Anonymkode: ec6b4...4b8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Haha, da hadde jeg spurt sjefen hvor mange helger hen selv tar. De burde jo også gidde å ta på seg masse ekstra helger ved siden av 100% jobb, siden det er slik de mener arbeidslivet fungerer liksom? 

Anonymkode: 7e669...d86

Sannsynligvis ganske mye, for det er sånn arbeidslivet fungerer. « nei, jeg gidder ikke» fører neppe til et tilbud om sjefsstilling . Det er helt greit og si nei innimellom, lese til eksamen, skal i bryllup osv, men en som konstant « ikke gidder» er et pes, ikke bare for sjefen men for kollegaer. 

Anonymkode: ec6b4...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å jobbe mer enn tre søndager på rad, så det kan du ha i bakhode i det du går i møte. Dette er lovfestet i aml. 
Jobber du det kontrakten sier så har hun ingenting å si. Jeg sier også nei til alt utenom, fritid er hellig og ikke min skyld at arbeidsgiver er kronisk underbemannet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe ekstra på helg, kan du ikke jobbe ekstra i uka i tillegg.  Siden du også har studier, kan du ikke ende opp med å holde på 24/7. 

Så da må iåfall kanskje du og sjefen bli enige om en fast ekstra vakt ordning der de også forholder seg til din max grense. 

Jeg for min del har syntes det å jobbe helg er bedre pga mer inntekt. Og at man faktisk får bedre hvile på ukeager enn helg

Anonymkode: b3a0e...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg sendt melding tilbake om at dere godt kan ha en samtale om arbeidssituasjonen din, og at du ønsker at verneombud og evt tillitsvalgt blir med på møtet. Høres ut som lederen din skal forsøke å presse deg til noe du ikke vil? Dersom bemanningssituasjonen tilsier så mye ekstravakter bør jo heller arbeidsgiver tilby deg høyere stillingsprosent. Og du står selvsagt fritt til å takke nei. Det er ikke ditt ansvar å dekke opp vakter utover din avtalte arbeidstid. Det er lederen din sitt ansvar. 

Anonymkode: a54f1...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare ta med tillitsvalgt eller verneombud på samtalen.

Å true med oppsigelse fordi du ikke jobber enda mer utover kontrakten enn du allerede gjør er ikke greit.

Jeg ville også vurdert sende meldingen videre til HR, og spurt om det er slik at man faktisk risikerer oppsigelse hvis man ikke jobber mer helg enn kontrakten tilsier, spesielt når man ofte stiller opp ekstra i hverdagene.

Anonymkode: 185a4...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...