Gå til innhold

Felles barn mindre ferie enn skilsmissebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En familie har som regel bare rett på 3 uker ferie sammenhengende. Så felles barn kan få 6 uker fri fra barnehagen. Men foreldre pleier som regel legge opp til at de 3 ukene lapper hverandre. 

Skillsmisse barn skal ha 3 uker sammen med hver av sine foreldre. Pluss det er skolebarn og skolen er stengt ca 8 uker. 

 

Hvorfor føles det så feil ut at ene barnet får så mye mer fri kontra felles, bare fordi barnet er skillsmissebarn? Eller kommer det tidsnok til 8 uker ferie der og. 

Hva tenker dere. 

Anonymkode: 957a3...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man ganske enkelt ikke skal sammenlikne fellesbarn og særkullsbarn, da utgangspunktet alltid vil bli forskjellig. Sånn er livet. 

Anonymkode: 15ec0...dd9

  • Liker 30
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får jo like lang ferie sammen med dere, det er jo hva som teller. 

Anonymkode: 965fd...f78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesbarn får vokse opp i et hjem der mor og far bor sammen, slipper å reise frem og tilbake. 

Så at ferien blir litt "urettferdig" får bare være. 

Min datter får to sydenturer i år. Hennes halvsøsken hos far, som bor fast med sin mor og far får bare en sydenferie. 

Anonymkode: 017c6...58f

  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger kort ferie om jeg slipper å flytte hver uke 🙋‍♀️

Anonymkode: a943d...213

  • Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo noe man må regne med, skilsmisse barn har jo 2 foreldre som ikke bor sammen,mens fellesbarnet har jo 2 foreldre som bor sammen, rar sammeligning synes jeg

Anonymkode: cd9b0...00d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med to, og her klarer faren innimellom å planlegge én uke imellom mine uker. Om han i det hele tatt tar ut ferie. Han har vært god på å skifte jobber på tampen av året de siste årene.

Anonymkode: ba449...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm greia er jo at skilsmissebarn lever dobbeltliv? Så der et det dobbelt opp av alt. Fatter ikke at det er et så vanskelig regnestykke

Anonymkode: e0c7a...271

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk det, det hellige skilsmissebarnet skal få dobbel ferie firedobbel konfirmasjonsgaver for stakkars barn…osv

Anonymkode: ca2a9...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel ingen goder ved å være skilsmissebarn, så jeg syns det er rart å se på det på den måten..

Anonymkode: 1c10b...fa8

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til fellesbarnet kan også velge å dele seg opp og ha barnet i hver sin ferie. Det er valg man tar.

Anonymkode: da259...292

  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er livet. Livet er ikke rettferdig. Noen for "dobbel" ferie mens andre får bo med mor og far 100% av tiden. 

Man kan ikke sammenligne fellesbarn og skillsmissebarn. De har to helt ulike utgangspunkt. 

Men man kan jo dele seg opp for felles barnet da.. Så får de like mye ferie hvis det er så stort problem. Mor og far MÅ jo ikke ha ferie samtidig.. 

Anonymkode: 3f4ed...503

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er fordeler og ulemper med det meste her i livet. Skilsmissebarnet har vel nok av ulemper, så at det får noen fordeler med mer ferie er de vel unt. Fellesbarna får nå kanskje mindre ferie, men de får mor og far sammen. 

Anonymkode: 7ea2a...f5b

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så problemorientert? Dette løser dere jo kjempeenkelt ved å ikke overlappe ferie? Da får fellesbarn 3 uker ferie med mor og 3 uker ferie med far, og skillsmissebarnet får 3 uker ferie med mor og 3 uker ferie med far. Hva er problemet?

Ellers kan jeg jo barne nevne at jeg kjenner flere skilte foreldre som har barnet i barnehagen under (noen av) sine ferieuker.

Anonymkode: b519c...415

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor så problemorientert? Dette løser dere jo kjempeenkelt ved å ikke overlappe ferie? Da får fellesbarn 3 uker ferie med mor og 3 uker ferie med far, og skillsmissebarnet får 3 uker ferie med mor og 3 uker ferie med far. Hva er problemet?

Ellers kan jeg jo barne nevne at jeg kjenner flere skilte foreldre som har barnet i barnehagen under (noen av) sine ferieuker.

Anonymkode: b519c...415

Det høres enkelt ut, men det er aldri noe sympati å spore for fellesbarna som ikke får felles ferie med foreldrene (nettopp fordi vi ikke kan overlappe). Det er bare skilsmissebarna som får sympati for å måtte ha ferie med foreldrene hver for seg. Det er et uløselig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesbarn er mye mer med begge foreldrene sine mye mer enn hva skillsmissebarn er i løpet av et år, og jeg tror de nyter mer av det enn 3 uker ekstra ferie.

Anonymkode: afa2e...699

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marimma skrev (11 minutter siden):

Det høres enkelt ut, men det er aldri noe sympati å spore for fellesbarna som ikke får felles ferie med foreldrene (nettopp fordi vi ikke kan overlappe). Det er bare skilsmissebarna som får sympati for å måtte ha ferie med foreldrene hver for seg. Det er et uløselig problem.

Så problemet er at du og din mann ikke kan ta ferie samtidig? Hvorfor trekke særkullsbarn inn i dette? Hvorfor ikke heller prøve å løse problemet? 

Anonymkode: 56af7...f33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En familie har som regel bare rett på 3 uker ferie sammenhengende. Så felles barn kan få 6 uker fri fra barnehagen. Men foreldre pleier som regel legge opp til at de 3 ukene lapper hverandre. 

Skillsmisse barn skal ha 3 uker sammen med hver av sine foreldre. Pluss det er skolebarn og skolen er stengt ca 8 uker. 

 

Hvorfor føles det så feil ut at ene barnet får så mye mer fri kontra felles, bare fordi barnet er skillsmissebarn? Eller kommer det tidsnok til 8 uker ferie der og. 

Hva tenker dere. 

Anonymkode: 957a3...30d

Barnehagebarn forsøker man vel å gi mest mulig fri uansett, det er jo ingen ting i veien for å gi fellesbarnet seks uker, siden du syns det blir mest rettferdig? Da blir det jo helt likt, og fellesbarnet er like heldig. Bare å dele seg det. 

Rart at voksne tenker slik, tipper det "heldige" skillsmissebsrnet ikke er DITT særkullsbarn?

(Vi/jeg har bare "fellesbarn"). De har aldri hatt mindre enn 6ukers ferie). 

Anonymkode: 766e7...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (35 minutter siden):

Det høres enkelt ut, men det er aldri noe sympati å spore for fellesbarna som ikke får felles ferie med foreldrene (nettopp fordi vi ikke kan overlappe). Det er bare skilsmissebarna som får sympati for å måtte ha ferie med foreldrene hver for seg. Det er et uløselig problem.

Det er ikke et uløselig problem. Det er ikke et problem i det hele egentlig. Det er bare sånn det er når man har barn med flere partnere eller er skilt. Livet er ikke rettferdig. Man kan ikke gjøre 100% likt for barn opp igjennom livet uansett hvor mye man tilstreber det. 

 

Anonymkode: 3f4ed...503

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk har forsket seg frem til at dobbelt opp av ferie ikke er bra for små barn. Det er for slitsomt. Litt hjemme hos mor med hennes sett vaner og regler, så reise bort med mor, til uvant sted og kanskje andre regler. Etterpå akkurat samme opplegg med far. For lang tid uten normale dager for små barn, og for mange endringer på en kort periode, sier forskningen. De fleste småbarn er vanedyr.

Anonymkode: e9c30...41e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...