Gå til innhold

Investere penger/sparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For første gang i livet har jeg penger jeg kan legge av/investere i fond eller aksjer. Nettopp fått arv på 150k, og tenker å enten bare spare 50 på ek sparekonto, eller å putte dem inn i fond/aksjer. Jeg er totalt uvitende om dette temaet og setter stor pris på all hjelp. Har aldri hatt så mye penger på konto i hele mitt liv, så vil helst at det skal være så liten risiko for å tape på de som mulig. 

Anonymkode: cea19...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gjeld? Betal i så fall ned på den siden du er opptatt av sikkerhet.. 😉

Anonymkode: 94a78...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts!

Det er bare positiv at du ønsker å investere pengene dine og lære mer om fonds. Jeg kan bare anbefale å sette seg godt inn i det FØR du kjøper noe.

Den største feilen er å kjøpe et produkt dvs. fond som du ikke forstår eller som du ble snakket inn på. Det ender som regel med tap.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er totalt uvitende om dette temaet og setter stor pris på all hjelp.

Her er noen begrep å sette seg inn på. Ta som en liten øvelse.

1) Aktive vs. Passive Fond
2) Volatilitet - Hva er det?
3) MSCI World
4) Buffer
5) Kostnad ved fondsparing

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri hatt så mye penger på konto i hele mitt liv, så vil helst at det skal være så liten risiko for å tape på de som mulig. 

Risiko, hva er det?

Setter du pengene på sparekontoen, så kan de tape seg enormt i verdi på grunn av inflasjon. Setter du pengene på fonds, så kan de tape seg enormt i verdi på grunn av kræsj i markedet.

Uansett hva du velger, så kan Norge endre på skatteregler som igjen spiser av pengene dine.

Du har alltid en eller en annen form for risiko. Hemmeligheten er å bruke de rette måter å spare på til de rette formålene. 

Sparing i fond betyr at pengene ikke bør røres i 15år. Takler du det?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...