Gå til innhold

Sølvbelte til bunad - hvordan lage, og sikre, hull i stoff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å sette beltestøler på fløyelsbeltet til bunaden min, og da må jeg lage små hull i stoffet til å tre de små ringene gjennom som er bak på hver beltestøl.

Hva slags verktøy bruker man til det, og hvordan sikrer man sårkantene rundt hullene? Og så har jeg forstått at man trer en snor gjennom alle ringene på baksiden. Er det noe jeg bør vite om hvordan man fester den snoren?

 

Anonymkode: 5d032...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med en bunadsbutikk, det kan være lurt å ha stabilisering på baksiden!

Anonymkode: 077cb...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hør med en bunadsbutikk, det kan være lurt å ha stabilisering på baksiden!

Anonymkode: 077cb...b9d

det ligger et belteinnlegg inni som avstivning, og så fløyel både på forside og bakside.

Anonymkode: 5d032...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det vanligst å bruke støler man bare kan sy fast, når det skal på stofflist. Om det skal på skinnlist derimot, bruker man støler der man må ta hull og sikre på baksiden. Er du sikker på at det er nok hold i beltestoffet til at det blir pent å sette på stølene på den måten du tenker?

Jeg har aldri prøvd å ta hull i fløyel, bare i lin, og der bruker man en pren. Tror dog ikke det kommer til å fungere om vi snakker om flere lag stoff. Er du sikker på at det er denne typen støler du skal bruke? Eller har du kanskje en bunad der beltet som brukes uten støler er helt annerledes enn det som brukes med? Til enkelte bunader er det skinn som gjelder med en gang støler kommer inn i bildet, men ellers brukes det enklere stoffbelte, for eksempel. 

Vil nok anbefale deg å dobbeltsjekke dette med noen som kan faget, så du er sikker på at det blir riktig.

Anonymkode: 12d89...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet er det vanligst å bruke støler man bare kan sy fast, når det skal på stofflist. Om det skal på skinnlist derimot, bruker man støler der man må ta hull og sikre på baksiden. Er du sikker på at det er nok hold i beltestoffet til at det blir pent å sette på stølene på den måten du tenker?

Jeg har aldri prøvd å ta hull i fløyel, bare i lin, og der bruker man en pren. Tror dog ikke det kommer til å fungere om vi snakker om flere lag stoff. Er du sikker på at det er denne typen støler du skal bruke? Eller har du kanskje en bunad der beltet som brukes uten støler er helt annerledes enn det som brukes med? Til enkelte bunader er det skinn som gjelder med en gang støler kommer inn i bildet, men ellers brukes det enklere stoffbelte, for eksempel. 

Vil nok anbefale deg å dobbeltsjekke dette med noen som kan faget, så du er sikker på at det blir riktig.

Anonymkode: 12d89...ece

Stølene er arvet, og sto på stofflist opprinnelig, og de nye jeg har supplert med er også vist på stofflist, så det er jeg sikker på.
 

Men nå har jeg sjekket litt rundt, og kommet til at det er nok er poeng å bruke ull og ikke fløyel. Så var det en som sa, i en facebookgruppe, at man bør fore med baskerlin i tillegg til å legge inn er belteinnlegg, men det høres veldig mye ut!

Anonymkode: 5d032...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stølene er arvet, og sto på stofflist opprinnelig, og de nye jeg har supplert med er også vist på stofflist, så det er jeg sikker på.
 

Men nå har jeg sjekket litt rundt, og kommet til at det er nok er poeng å bruke ull og ikke fløyel. Så var det en som sa, i en facebookgruppe, at man bør fore med baskerlin i tillegg til å legge inn er belteinnlegg, men det høres veldig mye ut!

Anonymkode: 5d032...3b6

Er nok enig i at ull kan fungere bedre ja. Men husker du hva som var gjort på det beltet stølene kommer fra? I så fall kan du prøve å kopiere det. Der har det jo fungert, siden det er brukt sånn.

Det kommer kanskje litt an på hvor tunge stølene er, hvor mange lag stoff du trenger for at det skal bli hold nok. Er de for tunge for stoffet, vil de fort henge og slenge litt, og skape slitasje på stoffet. 

Anonymkode: 12d89...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...