Fremmed fugl Skrevet 29. april 2024 #21 Skrevet 29. april 2024 Village skrev (24 minutter siden): Det er vel dette som er mest trist: "Jeg ønsker dette etter et langt monogamt samliv som har blitt kjedelig, men jeg tør rett og slett ikke å ta det opp". Fulgt tristhetsmessig av å avslutte forholdet og å være monogam. Å være utro fremstår etter min mening som det minst triste alternativet så lenge det gjør noe aktivt med problemet uten å avslutte det forholdet man har. Etter at man har vært utro har man muligheten til å fortelle det til partnere og bruke det som en inngang til å fortelle om hvilket behov man har som ikke blir tilfredsstilt og hva man eventuelt kan gjøre med det. Utroskapen kan være det som skal til for å få en firkantet mann opp av sofaen. Sånn omtrent 90-95 % av menn er det du omtaler som firkantate. Men ble når forvirret, du startet det jeg helt frem til slutten syntes var en fin post med å skrive at: "Skal man åpne forholdet sexuelt så er min erfaring at man må starte fra et forhold som fortsatt fungerer sexuelt, man må prøve seg frem litt og litt uten å stresse partneren og mannen i forholdet må være den minst aggressive. Det siste er etter min mening et absolutt så lenge" Men nå i ditt svar til meg så tar du utgangspunkt i at forholdet ikke fungerer seksuelt, og at det eneste alternativet til åpent forhold er samlivsbrudd. Beklager, men klarer ikke å følge med hvordan du tenker. Utroskap er meget sjelden en god oppskrift til et videre trygt og godt samliv. Er ofte en oppskrift på samlivsbrudd. Har vanskelig å se for meg at et åpent forhold vil fungere godt over tid hvis en av parterne har blitt med på det etter: "Vi må snakke, jeg har nå en elsker/elskerinne, du kan velge å bli med videre i et åpent forhold eller så er det slutt." Jeg er kanskje litt firkantet, men for meg høres det ut som en oppskrift på mye tull. Ikke minst med tanke på at åpne forhold er avhengige av tillit og fortrolighet for å fungere bra. Det å starte en reise ditt med svik og bedrag... 1
feliek54 Skrevet 29. april 2024 #22 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du som har åpnet forholdet ditt, hvordan gikk du frem for å ta opp dette? Hvilken reaksjon forventet du på forhånd, og hva ble reaksjonen fra partneren? Jeg ønsker dette etter et langt monogamt samliv som har blitt kjedelig, men jeg tør rett og slett ikke å ta det opp 🫣 Har gitt noen hint med en fleipete tone og da har min partner blitt satt ut. Redd hele forholdet ryker om jeg tar opp dette på en seriøs måte… Tips tas i mot med takk 😅 Anonymkode: 26a1e...447 Jeg vet om et par i Bergen og et i Drammen som har det. For begge par er det hun som har mest sex med en mann og også sammen med sin mann. Men går du for langt så kan forhold ryke så du må være veldig forsiktig. Ut fra det du skriver så virker det som hun ikke vil.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #23 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Verdt å ta risikoen med å ta det opp, fordi et åpent forhold ryker uansett. Anonymkode: c8cbd...c28 Jøss. Hvor fort da? Er på 6 året og har det helt supert 😊 Anonymkode: 7c97a...d19 1
Village Skrevet 29. april 2024 #24 Skrevet 29. april 2024 Fremmed fugl skrev (4 timer siden): Sånn omtrent 90-95 % av menn er det du omtaler som firkantate. Men ble når forvirret, du startet det jeg helt frem til slutten syntes var en fin post med å skrive at: "Skal man åpne forholdet sexuelt så er min erfaring at man må starte fra et forhold som fortsatt fungerer sexuelt, man må prøve seg frem litt og litt uten å stresse partneren og mannen i forholdet må være den minst aggressive. Det siste er etter min mening et absolutt så lenge" Men nå i ditt svar til meg så tar du utgangspunkt i at forholdet ikke fungerer seksuelt, og at det eneste alternativet til åpent forhold er samlivsbrudd. Beklager, men klarer ikke å følge med hvordan du tenker. Utroskap er meget sjelden en god oppskrift til et videre trygt og godt samliv. Er ofte en oppskrift på samlivsbrudd. Har vanskelig å se for meg at et åpent forhold vil fungere godt over tid hvis en av parterne har blitt med på det etter: "Vi må snakke, jeg har nå en elsker/elskerinne, du kan velge å bli med videre i et åpent forhold eller så er det slutt." Jeg er kanskje litt firkantet, men for meg høres det ut som en oppskrift på mye tull. Ikke minst med tanke på at åpne forhold er avhengige av tillit og fortrolighet for å fungere bra. Det å starte en reise ditt med svik og bedrag... Jeg har vel vært litt uklar. Har man ikke sex i det hele tatt så tror jeg ikke på at åpning har noe for seg. Med fortsatt fungerer mente jeg at man fortsatt har sex. Men, ikke nødvendigvis at man er fornøyd med det man har slik tilfellet er med den som har startet debatten. Jeg er mann og ser dette fra mannens side. Drar man seg ikke opp av sofaen når ens kvinne ber om sexuell åpning så bør man bli vekket av at kvinnen starter på egen hånd. Er en mann så lite attraktiv som partner at han ikke gidder å være med på noe for å krydre et sexliv som har visnet så fortjener han jo heller ikke at kvinnen fortsetter å være trofast. Rent konkret ville jeg som kvinne med sofaliggende mann sagt at jeg drar med noen andre på sexklubb hvis han ikke blir med. Så får han en mulighet til før utroskapen er den eneste veien til et bedre sexliv.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #25 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du som har åpnet forholdet ditt, hvordan gikk du frem for å ta opp dette? Hvilken reaksjon forventet du på forhånd, og hva ble reaksjonen fra partneren? Jeg ønsker dette etter et langt monogamt samliv som har blitt kjedelig, men jeg tør rett og slett ikke å ta det opp 🫣 Har gitt noen hint med en fleipete tone og da har min partner blitt satt ut. Redd hele forholdet ryker om jeg tar opp dette på en seriøs måte… Tips tas i mot med takk 😅 Anonymkode: 26a1e...447 Selvfølgelig vil forholdet ryke når partneren din har blitt "satt ut" av hint. De aller fleste i monogame forhold ønsker ikke å ha sex med andre, og ønsker heller ikke at partner gjør det. Anonymkode: 1ef9a...db7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #26 Skrevet 29. april 2024 Jeg har skrevet tråder her om meg og min partner sitt åpne forhold, så orker ikke å gjenta meg selv på alt. Viktigste poengene for min del er at et åpent forhold er noe begge to virkelig vil. Den ene skal ikke overtales, manipuleres eller «bli med» på det. Begge må ønske. Når begge ønsker og forholdet allerede er stabilt bra, kan et åpent forhold løfte det til nye høyder. Samtidig så anbefaler jeg på det sterkeste å kun gjøre det aktuelt om forholdet allerede er stabilt bra. IKKE som en løsning på noe som ikke fungerer i samlivet. Jeg har aldri hørt om at et åpent forhold har løst noe som helst av utfordringer i et forhold. Anonymkode: 7c97a...d19 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #27 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vel, jeg ønsker jo å unngå akkurat det da. Har du egen erfaring som du baserer utsagnet ditt på? Anonymkode: 26a1e...447 https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/jarlLA/psykolog-frode-thuen-monogame-forhold-er-langt-mer-stabile-en-aapne-forhold https://www.itromso.no/nyheter/i/y7WaWx/apne-forhold-kan-koste-mer-enn-det-smaker Anonymkode: 1ef9a...db7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #28 Skrevet 29. april 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Verdt å ta risikoen med å ta det opp, fordi et åpent forhold ryker uansett. Anonymkode: c8cbd...c28 Du er en klovn. Rent statistisk sett ryker langt flere monogame forhold enn åpne forhold gjør. Av den enkle grunn at seksuelt monogami rett og slett ikke funker. Med unntak av for mennesker som ikke har andre alternativer å ligge med. Anonymkode: 3ab67...339
carlberner1 Skrevet 29. april 2024 #29 Skrevet 29. april 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Blir så usikker på om jeg bør pushe videre på dette…Anonymkode: 26a1e...447 Det tror jeg ikke du trenger være det minste usikker på. Det høres ut som dere har langt igjen til noe slikt med mye prat underveis. Ikke prat om åpent forhold, men om forholdet deres slik det er nå. Spørsmålet her er om dere klarer å endre forholdet, hvis dere begge er villige til å prøve å endre. Merk at endring kan være hva-som-helst, også brudd.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #30 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er en klovn. Rent statistisk sett ryker langt flere monogame forhold enn åpne forhold gjør. Av den enkle grunn at seksuelt monogami rett og slett ikke funker. Med unntak av for mennesker som ikke har andre alternativer å ligge med. Anonymkode: 3ab67...339 Vis oss «statistikken». Anonymkode: 43739...79d
Fremmed fugl Skrevet 29. april 2024 #31 Skrevet 29. april 2024 Village skrev (4 timer siden): Jeg har vel vært litt uklar. Har man ikke sex i det hele tatt så tror jeg ikke på at åpning har noe for seg. Med fortsatt fungerer mente jeg at man fortsatt har sex. Men, ikke nødvendigvis at man er fornøyd med det man har slik tilfellet er med den som har startet debatten. Jeg er mann og ser dette fra mannens side. Drar man seg ikke opp av sofaen når ens kvinne ber om sexuell åpning så bør man bli vekket av at kvinnen starter på egen hånd. Er en mann så lite attraktiv som partner at han ikke gidder å være med på noe for å krydre et sexliv som har visnet så fortjener han jo heller ikke at kvinnen fortsetter å være trofast. Rent konkret ville jeg som kvinne med sofaliggende mann sagt at jeg drar med noen andre på sexklubb hvis han ikke blir med. Så får han en mulighet til før utroskapen er den eneste veien til et bedre sexliv. Nå skjønte jeg kun mindre og mindre av hva du prøver å si. Er det sånn at den store majoritet av menn og kvinner som ikke ønsker å leve i åpne forhold er lite attraktive og at det er umulig å få et godt sexliv uten et åpent forhold? Jeg er sikkert så umoderne at jeg tror at folk kan ha det bra med seg selv og hverandre med mange ulike løsninger og varianter, og at et godt samliv handler mye om tillit, respekt og evne til å finne ut hva som passer begge to. Men er vist nok helt på jordet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #32 Skrevet 29. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Vis oss «statistikken». Anonymkode: 43739...79d Over 50% av monogame forhold ryker. Taler vel for seg. At åpne forhold ryker trenger ikke ha noe som helst med at man knuller andre å gjøre. Anonymkode: 3ab67...339
Village Skrevet 29. april 2024 #33 Skrevet 29. april 2024 Fremmed fugl skrev (4 timer siden): Nå skjønte jeg kun mindre og mindre av hva du prøver å si. Er det sånn at den store majoritet av menn og kvinner som ikke ønsker å leve i åpne forhold er lite attraktive og at det er umulig å få et godt sexliv uten et åpent forhold? Jeg er sikkert så umoderne at jeg tror at folk kan ha det bra med seg selv og hverandre med mange ulike løsninger og varianter, og at et godt samliv handler mye om tillit, respekt og evne til å finne ut hva som passer begge to. Men er vist nok helt på jordet. Er en kvinne så lite fornøyd med sexlivet som debattåpneren så blir ikke mannen attraktiv før han kommer seg ut av sofaen. Blir han værende i sofaen så fortjener han etter min mening ikke den kvinnen han har og da kan hun etter min mening gjøre som hun lyster. Det går på menneskeverdet hennes i form av hun heller ikke på det sexuelle området har gitt fra seg retten til å bestemme over egen kropp. Og da særlig ikke når han ikke yter noe som helst i form av å bli værende i sofaen. Jeg forventer ikke at han skal akseptere et åpent forhold, og jeg anbefaler henne så absolutt ikke å foreslå et åpent forhold. Han må yte sitt i form av å være med partneren sin litt på veien og hun må ta det med ro og vise hensyn. Gjør de det så kommer de kanskje til et punkt hvor de begge trives. Eller de finner ut at de må leve hver for seg hele tiden eller bare litt av tiden på de sexuelle området.
Friluftsmann70 Skrevet 29. april 2024 #34 Skrevet 29. april 2024 Jeg ville prøvd å prate om sex, utfordre din partner .ed hva er det du finner spennende? Så kanskje dere prate om, ser det står i avisa om åpne forhold, hvordan hadde der vært for oss? Hva med å starte sammen med en kveld på svingersklubb? Vi gjorde det, uten å ha sex med andre, men vi hadde sex sammen, med tilskuere. Det var spennende. Så pratet vi mye om opplevelsene, skaffet oss en profil og traff er par. Osv har det gått videre🙂 1
Fremmed fugl Skrevet 30. april 2024 #35 Skrevet 30. april 2024 Village skrev (7 timer siden): Er en kvinne så lite fornøyd med sexlivet som debattåpneren så blir ikke mannen attraktiv før han kommer seg ut av sofaen. Blir han værende i sofaen så fortjener han etter min mening ikke den kvinnen han har og da kan hun etter min mening gjøre som hun lyster. Det går på menneskeverdet hennes i form av hun heller ikke på det sexuelle området har gitt fra seg retten til å bestemme over egen kropp. Og da særlig ikke når han ikke yter noe som helst i form av å bli værende i sofaen. Jeg forventer ikke at han skal akseptere et åpent forhold, og jeg anbefaler henne så absolutt ikke å foreslå et åpent forhold. Han må yte sitt i form av å være med partneren sin litt på veien og hun må ta det med ro og vise hensyn. Gjør de det så kommer de kanskje til et punkt hvor de begge trives. Eller de finner ut at de må leve hver for seg hele tiden eller bare litt av tiden på de sexuelle området. Du vet at situasjonen der sexlivet har blitt nesten fraværende og kvinnen foreslår "åpent" forhold, så handler det ofte om at hun vil få lov å iverksette planen: - Ha mannen som partner i å drifte AS familien. Få seg en "godkjent" elsker. Som er begynnelsen på slutten. Dem jeg kjenner til som har prøvd denne varianten har alle gått skikkelig på trynet med skrik og hyl med etterfølgende samlivsbrudd. Jeg klarer ikke å blande sammen dette med mine bekjente som driver med swingers og åpne forhold, kan ikke se at det har noe med hverandre å gjøre.
Fremmed fugl Skrevet 30. april 2024 #36 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Over 50% av monogame forhold ryker. Taler vel for seg. At åpne forhold ryker trenger ikke ha noe som helst med at man knuller andre å gjøre. Anonymkode: 3ab67...339 Heldigvis er ikke alle sammen med sin første kjæreste resten av livet. Men majoriteten er sammen med den som dem gifter seg med i resten av livet, og tal fra SSB viser at de fleste er fornøyde med de forhold som dem er i. Din logikk er litt sær, du kan like godt skrive at det at monogame forhold ryker ikke trenger å ha noe med at dem ikke knuller andre å gjøre. Kan ikke bare folk akseptere at vi er forskjellige, der åpne forhold i ulike varianter er noe som passer en mindre gruppe av folk.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #37 Skrevet 30. april 2024 2 hours ago, Fremmed fugl said: Heldigvis er ikke alle sammen med sin første kjæreste resten av livet. Men majoriteten er sammen med den som dem gifter seg med i resten av livet, og tal fra SSB viser at de fleste er fornøyde med de forhold som dem er i. Din logikk er litt sær, du kan like godt skrive at det at monogame forhold ryker ikke trenger å ha noe med at dem ikke knuller andre å gjøre. Kan ikke bare folk akseptere at vi er forskjellige, der åpne forhold i ulike varianter er noe som passer en mindre gruppe av folk. «Passer en mindre gruppe folk» er jo også en notorisk dårlige måte å betegne det på all den tid seksuelt monogami er noe vi kun har drevet med et par hundre år. Det opprinnelige monogamiet var ikke seksuelt monogamt. Også er vi i tillegg seriemonogame. Så tydeligvis har vi et iboende behov for variasjon. Det at åpne forhold «ikke passer» for mange er jo et samfunnsmessig konstrukt. Ingen ønsker jo å være de som skiller seg ut eller ikke konformer til samfunnets forventninger. Anonymkode: 3ab67...339 1
Fremmed fugl Skrevet 30. april 2024 #38 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Passer en mindre gruppe folk» er jo også en notorisk dårlige måte å betegne det på all den tid seksuelt monogami er noe vi kun har drevet med et par hundre år. Det opprinnelige monogamiet var ikke seksuelt monogamt. Også er vi i tillegg seriemonogame. Så tydeligvis har vi et iboende behov for variasjon. Det at åpne forhold «ikke passer» for mange er jo et samfunnsmessig konstrukt. Ingen ønsker jo å være de som skiller seg ut eller ikke konformer til samfunnets forventninger. Anonymkode: 3ab67...339 Du kommer med mange påstander uten fakta. Er mange ulike urfolk som lever med monogame samliv, og mer enn nok av historiske kilder der vi har dette som går mer enn et par hundre år bak i tid. Det at du ikke tror på monogami, betyr kun at du tilhører den minoritet som ikke ønsker det i sine romantiske forhold. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #39 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du er en klovn. Rent statistisk sett ryker langt flere monogame forhold enn åpne forhold gjør. Av den enkle grunn at seksuelt monogami rett og slett ikke funker. Med unntak av for mennesker som ikke har andre alternativer å ligge med. Anonymkode: 3ab67...339 Nei. Statistikken er omvendt. Hvor er dine kilder? Mine er høyere oppe på siden. Slutt å spre feilinformasjon. Anonymkode: 1ef9a...db7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #40 Skrevet 30. april 2024 Fremmed fugl skrev (38 minutter siden): Du kommer med mange påstander uten fakta. Er mange ulike urfolk som lever med monogame samliv, og mer enn nok av historiske kilder der vi har dette som går mer enn et par hundre år bak i tid. Det at du ikke tror på monogami, betyr kun at du tilhører den minoritet som ikke ønsker det i sine romantiske forhold. Og en del dyr gjør det samme. Svaner, ulver, pingviner osv. Anonymkode: 1ef9a...db7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå