Gå til innhold

Sliten mamma trenger råd om trass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til det punktet at jeg gruer meg til en dag hjemme med 4-åringen. 
Jeg har blitt en kjeftemamma og jeg hater det så nå spør jeg om råd her før jeg tar det opp med HS!

Jeg har tre barn og dette er mellomste. Han eldste trasset aldri så dette er helt fjernt for meg 😅

Det har vel blitt sånn fordi mannen min er kreftsyk og ikke tilstede i hverdagen og jeg da alene med 3 barn stort sett hele tiden hvor minste nå er 9 mnd. 
Jeg har ikke orket kampene og gitt etter og det har gitt meg et monster. Nå må dette snu før det tilter fullstendig for meg her og dette er jo ikke bra for han på sikt heller.

Hvordan møter man trassen på riktig måte? 
Hva er triksene så man ikke mister det fullstendig? 

Anonymkode: 9c390...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på cos- kurs, og fulgte opp veldig dedikert. Det hjalp meg veldig. Min sønn hadde også adhd og utviklingsforstyrrelser, så når slikt virket ovenfor ham tror jeg det er håp ovenfor for de fleste barn. 

Anonymkode: 953fe...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at barna ofte speiler det humøret/modusen jeg er i. Om jeg er stresset og sur så trasser 4 åringen bare desto mer. Det blir fort en ond sirkel og dårlig stemning.

Jeg prøver å være veldig bevist på hvordan jeg møter barnet. F eks om morgenen eller når jeg henter i barnehagen. Jeg har fokus på å gi masse kos og oppmerksomhet og kommunisere på en måte som oppmuntrer til samarbeid. Som regel er det annerkjennelse og kos barnet mitt ønsker når det trasser. Prøver å komme det behovet litt i forkjøpet. 

Barna mine trenger også veldig tydelige grenser. Når de blir usikre på oss voksne så blir det mer mas og trass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips fra en PMTO-veileder:

  • Øv på å komme dere ut av tvingende samspill ved å gi gode beskjeder - følg opp beskjeden - og ros etterpå
  • Forbered barnet gjennom forvarsel når det er mulig
  • Koble deg på barnet, etabler kontakt før du gir beskjed
  • Fysisk nærhet til barnet - Se på barnet, få øyekontakt - fortelle hva barnet skal gjøre - vær vennlig, men likevel bestemt
  •  Bruk få og enkle ord - Unngå spørsmål - Unngå argumentering

Bruk startbeskjeder:

Startbeskjeder forteller barnet hva det skal gjøre, mens stoppebeskjeder forteller hva barnet ikke skal gjøre eller skal slutte å gjøre. «Slutt å bråke» er en stoppebeskjed, mens «bruk innestemme» er en startbeskjed. Stoppebeskjeder har lett for å øke motstand og derved ikke fremme samarbeid. Startbeskjeder motiverer barnet mer til å samarbeide. Nesten alle stoppebeskjeder kan gjøres om til startbeskjeder.

Se denne:

 

Når du mestrer gode beskjeder og hjelper barnet å følge opp kan du starte med ros og belønning. Trikset er å alltid gi oppmerksomhet til det vi vil ha mer av. Positive forsterkere. Det betyr ikke at man skal belønne barnet i "hus og ræva", men tilstrekkelig slik at barnet får implementert ferdigheten / handlingen og gjør det av seg selv. 

Negative forsterkere / negative konsekvenser / straff lærer barn hva de ikke skal gjøre. Vi ønsker å lære barn HVA de skal gjøre og det gjøres best gjennom positiv forsterkning, ros og belønning. Når barnet bare er 4 år bør belønningen komme relativt umiddelbart. 

Anonymkode: 46b82...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...