Gå til innhold

Eldre familiemedlem i leid leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et familiemedlem som ikke er frisk og rask lengre. 86 år og er bosatt i en leid leilighet i tredje etasje uten heis. Nå klarer hun ikke trapper og er derfor isolert i leiligheten. Det er ikke mulig for henne å vaske klær pga felles vaskerom i kjeller. Også utfordrende med dusj pga høyt dusjkabinett.

Hva gjør man i slike situasjoner? Er det sykehjem, omsorgsbolig eller annet som er det riktige her? 

Anonymkode: cb1ce...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan hun ikke bestemme det selv?

Anonymkode: a41c8...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk omsorgsbolig. 

Anonymkode: f30d4...741

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke bestemme det selv?

Anonymkode: a41c8...039

Fordi det ikke er opptil henne lenger når hun ikke fungerer i boligen. Da må kommunen inn og vurdere dette. Så TS ta kontakt med sykepleien i din kommune og få de til å vurdere tilstanden og mulighetene. Enten få enda mer tilrettelagt hjelp, bytte leiebolig eller få en sykehjemplass.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får installert sånn stolheis i trappeoppgangen når de ikke klarer å gå. Er det en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søke om omsorgsbolig eller leie en annen leilighet?

Hvis det hovedsakelig er trinn/trapp som er problemet, så vil hun neppe få sykehjemsplass.

Anonymkode: 6c90d...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (5 timer siden):

Fordi det ikke er opptil henne lenger når hun ikke fungerer i boligen. Da må kommunen inn og vurdere dette. Så TS ta kontakt med sykepleien i din kommune og få de til å vurdere tilstanden og mulighetene. Enten få enda mer tilrettelagt hjelp, bytte leiebolig eller få en sykehjemplass.

Det står ingen ting om at vedkommende ikke er samtykkekompetent eller er kognitivt svekket.

Anonymkode: faec3...94d

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Tildelingskontoret . De kan evt hjelpe med hjemmehjelp som kan hjelpe henne og få henne inn på vente liste til omsorgsbolig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta evg kontalt med Hjemmesykepleie. Hjemmehjelp er de som vasker hjemme hos folk.

Endret av helmari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må leie en mer egnet leilighet. Man får ikke sykehjemsplass pga man ikke klarer å gå i trapper eller har høyt dusjkabinett. Man kan søke omsorgsbolig/kommunalbolig, men det er ofte lange ventelister og spesielle kriterier. 
Kontakt tildelingskontoret i kommunen ang omsorgsbolig/kommunalbolig. Men det er stor sannsynlighet at vedkommende selv må finne en mer egnet leilighet å leie, selv om alderen er høy

Anonymkode: 6c477...ccd

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (14 timer siden):

Fordi det ikke er opptil henne lenger når hun ikke fungerer i boligen. Da må kommunen inn og vurdere dette. Så TS ta kontakt med sykepleien i din kommune og få de til å vurdere tilstanden og mulighetene. Enten få enda mer tilrettelagt hjelp, bytte leiebolig eller få en sykehjemplass.

Så lenge vedkommende er samtykkekompetent og ikke under vergemål så må vedkommende selv signere på søknad om omsorgsbolig / sykehjemsplass. Vi strevde mye med det da farmor ble dement, men hun måtte fortsatt samtykke og signere. Tok noen år før hun gikk med på det. Og så ventet hun enda 1 år på plass. 

Anonymkode: 6657b...649

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som foreslår leie en mer egnet leilighet. 
 

Hvilken utleier vil ha en 86 år gammel dame som leietaker? 

Anonymkode: 36ba6...914

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som foreslår leie en mer egnet leilighet. 
 

Hvilken utleier vil ha en 86 år gammel dame som leietaker? 

Anonymkode: 36ba6...914

Ganske mange, vil jeg tro. Ingen småbarn, ingen festing, ingen bråk (med mindre hun er døvhørt og har tv på full måkkings), fast inntekt osv. 

Som utleier ville jeg bedt om navn og telefonnummer til nærmeste pårørende, dersom noe skulle skje med henne og jeg trengte å kontakte familie/pårørende

Anonymkode: 6657b...649

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som foreslår leie en mer egnet leilighet. 
 

Hvilken utleier vil ha en 86 år gammel dame som leietaker? 

Anonymkode: 36ba6...914

Hva er problemet med å ha en 86 år gammel leietaker?:klo:

Heller henne enn trampende og hylende småbarnsfamilier, eller ungdommer med digert lydanlegg og fest hver helg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som foreslår leie en mer egnet leilighet. 
 

Hvilken utleier vil ha en 86 år gammel dame som leietaker? 

Anonymkode: 36ba6...914

Er ikke det noen av de beste leietagerne da? Lite bråk og tull vil jeg tro. Med mindre man på død og liv vil ha langtidsleie på 5+ år  

Anonymkode: be280...525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som foreslår leie en mer egnet leilighet. 
 

Hvilken utleier vil ha en 86 år gammel dame som leietaker? 

Anonymkode: 36ba6...914

Vår leietaker er 93. Flytta inn da hun var 89. Beste leietaker vi har hatt!

Anonymkode: 448db...e1a

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde ei som flytta inn når ho var 79, var helt utmerket. 

Anonymkode: b5203...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan dere hjelpe henne til å finne annen leilighet privat, og som er mer egnet (i 1. etasje eller med heis, og med egnet bad), eller så er det som regel søknad om omsorgsbolig som gjelder hvis hun sliter med mer enn "bare" å ikke kunne gå trapper. 

Anonymkode: 8caf1...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere at ergoterapeuten vil si at hun må flytte. Ikke gidd å bruke 5–12 mnd på å vente på hjemmebesøk av ergoterapeut. Finn en bedre egnet leilighet med en gang.

En ergoterapeut kan hjelpe med å søke om hjelpemidler, men tilpassinger som å fjerne dusjkabinett må man ordne og betale selv.

Trappeheis monteres ytterst sjelden i leide leiligheter da både den som eier leiligheten og boligsameiet må godkjenne, og det velger de ofte å si nei til fordi de ikke ønsker skruehull i oppgangen. 

Anonymkode: 424c1...ced

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ganske mange, vil jeg tro. Ingen småbarn, ingen festing, ingen bråk (med mindre hun er døvhørt og har tv på full måkkings), fast inntekt osv. 

Som utleier ville jeg bedt om navn og telefonnummer til nærmeste pårørende, dersom noe skulle skje med henne og jeg trengte å kontakte familie/pårørende

Anonymkode: 6657b...649

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enten kan dere hjelpe henne til å finne annen leilighet privat, og som er mer egnet (i 1. etasje eller med heis, og med egnet bad), eller så er det som regel søknad om omsorgsbolig som gjelder hvis hun sliter med mer enn "bare" å ikke kunne gå trapper. 

Anonymkode: 8caf1...27b

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi hadde ei som flytta inn når ho var 79, var helt utmerket. 

Anonymkode: b5203...266

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke det noen av de beste leietagerne da? Lite bråk og tull vil jeg tro. Med mindre man på død og liv vil ha langtidsleie på 5+ år  

Anonymkode: be280...525

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vår leietaker er 93. Flytta inn da hun var 89. Beste leietaker vi har hatt!

Anonymkode: 448db...e1a

Takk. Det er godt å høre. 
 

Selv er jeg utleier, men jeg har selv gamle slektninger i den alderen jeg hjelper en god del. Jeg pleier å bry meg om mine leietakere, men hadde ikke orket å ha for mye ansvar. 

Anonymkode: 36ba6...914

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...