Gå til innhold

Dere voksne som er hyper sensitive, hvordan takler dere hyperaktive barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, vi er mange som hører alle lyder, bevegelser, tonen i folks stemmer, varmepumper, fuglelyder, tv’n fra et annet rom selv om den står på lydnivå 2 av 40, når partner beveger seg i sengen eller løfter på dyna- alt. 
Må man lage et problem av alt? 
Jeg er også dønn sliten hver eneste kveld etter å ha hatt hele dagen med en skravlesyk 4 åring. Gå ut i naturen og/eller finn på altiviteter med andre. Da henvender de seg til flere enn deg. Ute blir de mer stille og er på oppdagelsesferd.
Det er bare å stå i det, man trenger ikke tilrettelegging. Shape up!

Anonymkode: 8b836...b45

Det et forskjell på å ha så god hørsel at man kan høre selv de minste lyder - og å høre alt samtidig, fordi hjernen mangler evnen til å filtrere bort irrelevante lyder.. 

Én ting er å sitte på en lesesal på universitetet og hører tikkingen fra klokken på veggen irriterende godt, eller sidemannen puste for den slags skyld. 

En helt annen ting er å sitte i kantina på universitetet, og høre alle samtalene på bordene rundt deg, og samtalen på ditt eget bord - samtidig. Som om noen skulle skrudd på seks radioer - samtidig. Men hjernen klarer ikke å skru ned lyden på de fem andre radioene, sånn at den kanalen du vil høre på er den du hører. Så du får med deg at hun på nabobordet håper at kjæresten skal fri til henne, mens han på andre siden skal på hyttetur i helga, og de bak deg snakker om urettferdige karakterer i reguleringsteknikk, mens på ditt eget bord foregår en samtale om påbudet av vernesko på laboratoriumsverkstedet... Og som TS nevner, så hører man i tillegg samtidig sangen på radioen som spilles over høyttaleranlegget - selv om lydnivået fra alle samtalene i kantina er så høye at en normal person ikke hadde lagt merke til musikken. 

Å mangle evnen til å filtrere ute lyd er utmattende, ikke bare grusomt irriterende. 

Anonymkode: a86e9...4dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir utrolig sliten av mye lyd over tid, sånn har jeg alltid vært derfor jeg har valgt å ikke ha barn. Hadde gjort livet mitt så slitsomt, og det vil jeg ikke gjøre mot meg selv. 

Anonymkode: 3f3ac...2c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det et forskjell på å ha så god hørsel at man kan høre selv de minste lyder - og å høre alt samtidig, fordi hjernen mangler evnen til å filtrere bort irrelevante lyder.. 

Én ting er å sitte på en lesesal på universitetet og hører tikkingen fra klokken på veggen irriterende godt, eller sidemannen puste for den slags skyld. 

En helt annen ting er å sitte i kantina på universitetet, og høre alle samtalene på bordene rundt deg, og samtalen på ditt eget bord - samtidig. Som om noen skulle skrudd på seks radioer - samtidig. Men hjernen klarer ikke å skru ned lyden på de fem andre radioene, sånn at den kanalen du vil høre på er den du hører. Så du får med deg at hun på nabobordet håper at kjæresten skal fri til henne, mens han på andre siden skal på hyttetur i helga, og de bak deg snakker om urettferdige karakterer i reguleringsteknikk, mens på ditt eget bord foregår en samtale om påbudet av vernesko på laboratoriumsverkstedet... Og som TS nevner, så hører man i tillegg samtidig sangen på radioen som spilles over høyttaleranlegget - selv om lydnivået fra alle samtalene i kantina er så høye at en normal person ikke hadde lagt merke til musikken. 

Å mangle evnen til å filtrere ute lyd er utmattende, ikke bare grusomt irriterende. 

Anonymkode: a86e9...4dc

Nettopp! Da burde man ikke tilføre livet sitt ting man ikke tåler! Barn bråker, de snakker hele tiden, veksler mellom inne og utestemme, leker med bråkete leker osv osv. Hvis de høysensitive voksne har valgt å få barn, så må de finne en måte å  leve med det uten å skylde på bråkete barn! Skal de bare legge puslespill, er mor/far fornøyd da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig dårlig, jeg blir fort sint 😕 Jeg har ADHD og sønnen har også mest sannsynlig det, har slitt enormt i de fem årene siden jeg ble mamma. 

Anonymkode: e5c8e...e93

Så fint at du ble mamma da, så du kan kjefte på barna dine som egentlig ikke har gjort annet enn å eksistere som barn. Det går faktisk ikke ann! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fint at du ble mamma da, så du kan kjefte på barna dine som egentlig ikke har gjort annet enn å eksistere som barn. Det går faktisk ikke ann! 

Jeg visste ikke at det skulle bli sånn, jeg visste ikke at jeg hadde ADHD før etter at jeg fikk barn. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan ikke akkurat gi ham bort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg visste ikke at det skulle bli sånn, jeg visste ikke at jeg hadde ADHD før etter at jeg fikk barn. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg kan ikke akkurat gi ham bort. 

Men du er voksen. Voksne mennesker må ta ansvar. Du må ta ansvar for at din diagnose og plager med den, ikke går ut over barnet ditt. Da må du søke passende hjelp. Du har ansvar, uansett hva du visste og ikke visste. Snakk med fastlegen eller bup, få veiledning og bli fulgt opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er hypersensitiv, blir utrolig sliten av det. Så har jeg ett barn som er hyperaktivt, det vil si konstant røre på seg, bråke, lage lyder osv. Aldri ett minutt stillhet. Jeg blir så sliten og må holde inne så mye frustrasjon hele tiden. Hvordan takler dere det? 

Anonymkode: 00096...2b8

Jeg gjør ikke det.

Vil ikke ha barn, holder meg unna barn. 

Anonymkode: bc141...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du er voksen. Voksne mennesker må ta ansvar. Du må ta ansvar for at din diagnose og plager med den, ikke går ut over barnet ditt. Da må du søke passende hjelp. Du har ansvar, uansett hva du visste og ikke visste. Snakk med fastlegen eller bup, få veiledning og bli fulgt opp. 

Jeg tar alt jeg kan av medisiner og har tatt kontakt med alle instanser jeg kan. Går til psykolog en gang i uken. Jeg gjør det jeg kan, men det er ikke nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar alt jeg kan av medisiner og har tatt kontakt med alle instanser jeg kan. Går til psykolog en gang i uken. Jeg gjør det jeg kan, men det er ikke nok. 

Det er veldig bra. Hva tenker du selv ville vært en god løsning i denne situasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg har valgt å ikke få barn. Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle orket en hverdag med barn som er så travel og med så mye lyd og ting som skjer hele tiden.

Anonymkode: 0f283...c98

AnonymBruker
Skrevet

Etter hjerneslag har jeg blitt ekstra sensitiv for lyd, lys og inntrykk. Etter slaget klarer ikke hjernen min å filtrere slik den gjorde før. På bilder kan man faktisk se en stor sort flekk der ødeleggelsen er. Det vil ikke bli bedre, men jeg jobber med å lage strategier slik at jeg kan håndtere det uten at det går alt for mye utover barna og deres livskvalitet. Men først må jeg jobbe med og bedre kortidsminne. Så jeg klarer å huske det jeg lærer. 
Det er veldig slitsomt. For oss alle🥹

Anonymkode: 6fdcb...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...