Gå til innhold

Dere voksne som er hyper sensitive, hvordan takler dere hyperaktive barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hypersensitiv, blir utrolig sliten av det. Så har jeg ett barn som er hyperaktivt, det vil si konstant røre på seg, bråke, lage lyder osv. Aldri ett minutt stillhet. Jeg blir så sliten og må holde inne så mye frustrasjon hele tiden. Hvordan takler dere det? 

Anonymkode: 00096...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høysensitiv*

Anonymkode: 00096...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler det ganske dårlig. Har tre tantebarn, hun ene kan jeg bare sitte barnevakt for i korte perioder av gangen. De to andre går fint.

/tante i 30årene

Anonymkode: 5c208...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler dem ikke, derfor velger jeg heller ikke å få barn. Passer heller ikke andres. Og forsvinner så fort jeg kan hvis jeg hører et hyperaktivt barn. Sliter strengt tatt med helt normale barn også. 

Anonymkode: 88ec8...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke barn selv, men jeg har jobbet i barnehage i mange år og har alltid vært ekstra sensitiv.

Det vanskeligste er å lage et mentalt skille mellom mine vansker (sensitivitet) og hva barna trenger. Jeg brukte ørepropper (loop sine er gode) for å dempe lyd, ellers ville jeg reagert instinktivt på høye lyder. 

Tilrettelagt lek er det jeg ville investert i. Er barnet lite nok ville jeg satt opp grinder i hjemmet og eventuelt stopper på dørene hvis barnet er opptatt av å lukke og åpne dører mye. Gjør barnets soverom barnesikkert og sett på grind sånn at du vet barnet er trygt hvis du trenger å få pause. Det er enklere å se og høre gjennom grind framfor dør.

Samme ute. Hvis dere har hage så bør dere få satt opp gjerde sånn at det er mindre å passe på når dere er ute. Eventuelt dra på lekeplassene med gjerde rundt, spesielt barnehager.

Anonymkode: 7166a...66e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter grenser for seg selv. 

Skal barna bråke eller leke må de enten gå på rommet sitt eller gå ut. De har 60 kvadratmeter som de kan bråke på. 

Stua for meg er et friområde for å slappe av og se tv, lese eller spille. En regel jeg lagde fra de var store nok til å gå ut alene og leke på rommet. Var de rundt 5, og er nå 7 og 11.

Barna har også lært seg det at å prate på inn og utpust er greit, men er jeg sliten får de beskjed om at jeg ikke er i pratehumør. 

Noe de respekterer siden de også har sine dager.

Trur mange barn hadde hatt godt av å lære seg dette. Barna må ikke stå i sentrum hele tiden. 

👍

Anonymkode: f2acd...d05

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trur mange barn hadde hatt godt av å lære seg dette. Barna må ikke stå i sentrum hele tiden. 

👍

Anonymkode: f2acd...d05

Ja, det kunne blitt en mer behagelig verden for oss alle hvis flere foreldre prøvde å roe ned barna sine. Ikke alltid det virker, men er man hyperaktiv må man jo også lære å beherske seg for sin egen skyld. 

Anonymkode: 88ec8...b1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er hypersensitiv, blir utrolig sliten av det. Så har jeg ett barn som er hyperaktivt, det vil si konstant røre på seg, bråke, lage lyder osv. Aldri ett minutt stillhet. Jeg blir så sliten og må holde inne så mye frustrasjon hele tiden. Hvordan takler dere det? 

Anonymkode: 00096...2b8

Er du/dere på autismespekteret, evt AuDHD? 

Å være høysensitiv er vel å være oppmerksom på andres behov, ellers er det misofoni. 

Anonymkode: 25de7...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man setter grenser for seg selv. 

Skal barna bråke eller leke må de enten gå på rommet sitt eller gå ut. De har 60 kvadratmeter som de kan bråke på. 

Stua for meg er et friområde for å slappe av og se tv, lese eller spille. En regel jeg lagde fra de var store nok til å gå ut alene og leke på rommet. Var de rundt 5, og er nå 7 og 11.

Barna har også lært seg det at å prate på inn og utpust er greit, men er jeg sliten får de beskjed om at jeg ikke er i pratehumør. 

Noe de respekterer siden de også har sine dager.

Trur mange barn hadde hatt godt av å lære seg dette. Barna må ikke stå i sentrum hele tiden. 

👍

Anonymkode: f2acd...d05

Min er 6år, mistenkes adhd av mange årsaker. Ikke bare noe jeg spyr ut som mange gjør. Det gjør det vanskelig for barnet å være i ro generelt, glemmer beskjeder hele tiden og det samme gjelder regler. Vi jobber aktivt for å få det til å fungere, men uansett hvilken kurs og råd vi tar fungerer jo ingenting. Vi er under utredning, så håper jo jeg vil få hjelp med hvordan jeg skal roe det ned. Forhåpentligvis veiledning. Men igjen jeg må jo finne en måte og takle dette på inntil videre. Så loop ble skrevet over, det skal prøves! Tar gjerne tips på hvordan jeg kan takle hverdagen fram til vi får mer profesjonell hjelp med tanke på hyperaktivitet og atferd generelt. 

Anonymkode: 00096...2b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du/dere på autismespekteret, evt AuDHD? 

Å være høysensitiv er vel å være oppmerksom på andres behov, ellers er det misofoni. 

Anonymkode: 25de7...d22

Nei ikke autisme, jeg har en del symptomer som ligner adhd. Men ingen diagnose. Jeg har store problemer med lyder da jeg fanger opp alt av lyder. Lyder gjerne andre ikke tenker over, eller klarer høre. Typ ett eksempel er hvis vi er på lekeland med barna, så det utrolig mye bråk der. Så går det en sang på radioen, så nevner jeg den sangen for de som sitter med meg. Men er visst bare jeg som hører den fordi jeg hører alt så ekstremt godt. De kan høre den hvis de hører godt etter å blir litt stille der. Jeg eier ikke den evnen til å lukke ut lyder, og hører alt hele tiden. Alt fra at noen klør seg eller puster, til helt vanlige ting som tven. Samtidig så er jeg helt lik på bevegelser, mye bevegelser sliter meg ut. Så da med ett hyperaktivt barn så er det jo konstante bevegelser og lyder. Noe som gjør at jeg blir ekstremt overstimulert, og deretter frustrert. Det å holde dette inne hele tiden fungerer jo ikke lengden og jeg må finne noen hjelpemidler for å få dette til å fungere.   

Anonymkode: 00096...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi er mange som hører alle lyder, bevegelser, tonen i folks stemmer, varmepumper, fuglelyder, tv’n fra et annet rom selv om den står på lydnivå 2 av 40, når partner beveger seg i sengen eller løfter på dyna- alt. 
Må man lage et problem av alt? 
Jeg er også dønn sliten hver eneste kveld etter å ha hatt hele dagen med en skravlesyk 4 åring. Gå ut i naturen og/eller finn på altiviteter med andre. Da henvender de seg til flere enn deg. Ute blir de mer stille og er på oppdagelsesferd.
Det er bare å stå i det, man trenger ikke tilrettelegging. Shape up!

Anonymkode: 8b836...b45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada, vi er mange som hører alle lyder, bevegelser, tonen i folks stemmer, varmepumper, fuglelyder, tv’n fra et annet rom selv om den står på lydnivå 2 av 40, når partner beveger seg i sengen eller løfter på dyna- alt. 
Må man lage et problem av alt? 
Jeg er også dønn sliten hver eneste kveld etter å ha hatt hele dagen med en skravlesyk 4 åring. Gå ut i naturen og/eller finn på altiviteter med andre. Da henvender de seg til flere enn deg. Ute blir de mer stille og er på oppdagelsesferd.
Det er bare å stå i det, man trenger ikke tilrettelegging. Shape up!

Anonymkode: 8b836...b45

Haha! Morsom du 😂

Et ekte bevis på at man ikke vet hva å være høysensitiv er, det må nok oppleves for å vite hvor jævlig det er. Så denne tråden er nok ikke for deg 😊

Anonymkode: 00096...2b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du/dere på autismespekteret, evt AuDHD? 

Å være høysensitiv er vel å være oppmerksom på andres behov, ellers er det misofoni. 

Anonymkode: 25de7...d22

Å være høysensitiv er ikke annet en et personlighetstrekk,det er ikke en diagnose.

Anonymkode: e5eec...9f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei ikke autisme, jeg har en del symptomer som ligner adhd. Men ingen diagnose. Jeg har store problemer med lyder da jeg fanger opp alt av lyder. Lyder gjerne andre ikke tenker over, eller klarer høre. Typ ett eksempel er hvis vi er på lekeland med barna, så det utrolig mye bråk der. Så går det en sang på radioen, så nevner jeg den sangen for de som sitter med meg. Men er visst bare jeg som hører den fordi jeg hører alt så ekstremt godt. De kan høre den hvis de hører godt etter å blir litt stille der. Jeg eier ikke den evnen til å lukke ut lyder, og hører alt hele tiden. Alt fra at noen klør seg eller puster, til helt vanlige ting som tven. Samtidig så er jeg helt lik på bevegelser, mye bevegelser sliter meg ut. Så da med ett hyperaktivt barn så er det jo konstante bevegelser og lyder. Noe som gjør at jeg blir ekstremt overstimulert, og deretter frustrert. Det å holde dette inne hele tiden fungerer jo ikke lengden og jeg må finne noen hjelpemidler for å få dette til å fungere.   

Anonymkode: 00096...2b8

Det kan hende du hadde fått nytte av å snakke med en audiopedagog? Det er dette de jobber med. Og om du får henvisning fra fastlege er dekkes behandlingen av Helfo. 

Audiopedagog finnes i hele landet, og de tar også konsultasjoner på video. 

Anonymkode: 25de7...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig, jeg blir fort sint 😕 Jeg har ADHD og sønnen har også mest sannsynlig det, har slitt enormt i de fem årene siden jeg ble mamma. 

Anonymkode: e5c8e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stilletid! Barnet vårt er 2 år og skjønner ikke konseptet helt, men det kommer seg stadig. Vi leker sammen med barnet på rommet hans bare når det er stilletid for at det skal være lettere å gli inn i det når han blir eldre (han leker alene på rommet og sammen med oss i stua ellers). Da har vi rolig lek, puslespill, tegning, perling... Noen ganger varer stilletid i 10 minutter, og andre ganger varer det i en times tid. Kommer an på hvor fort barnet for maur i rumpa igjen. 

Ellers har vi også timeout. Vi voksne går på eget rom med døra igjen og hodetelefoner på. Bare nødvendige forstyrrelser er OK. Barnet har begynt å si ifra når han trenger det, og da sitter vi sammen til han gir beskjed om at han er ferdig. Hender fortsatt at han ikke merker at han trenger det selv, og da sier vi ifra. 9 av 10 ganger er han enig. 😆

Her i huset er vi høysensitive alle sammen (jeg og barnet pga. synshemming og mannen pga. ADHD), så spesielt timeout er hellig. :) 

Anonymkode: 08eb8...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er høysensitiv, så er jeg ihvertfall lydsensitiv. Jeg opplever ofte å bli overstimulert og sliten av lyd. En av tingene som fungerer hos oss, er at jeg tar en halvtime alene etter jobb. Legger også inn tid alene i helgene.

Anonymkode: 6b0af...358

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk utmattelsessyndrom, og er aleine med mitt barn på 6.. Det er så klart tøft, men prater mye sammen om det. Prøver gå ut så hen får være i aktivitet. Inne lager jeg ofte til med rolig musikk, tenner stearinlys også spiller vi brettspill. Også bruker hen nettbrett med øretelefoner. Holder rutiner så hen, er sovnet innen 19.30.

Anonymkode: 5806d...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd selv, og minst en, om ikke alle tre av barna har arvet.

Her brukes det lyddempende ørepropper (som Loop), så jeg bare "skrur ned" volumet, uten å stenge ute lyd. Eller hodetelefoner med støykansellering. Spørs sammenhengen. 

Lager jeg middag f.eks., og ungene er delvis uten tilsyn, så bruker jeg Loop-pluggene. Følger mannen med på barna, kan jeg ta meg en halvtime-times tid med lydpause ved hjelp av hodetelefonene, akkurat som at andre mødre tar seg en pause i badekaret. 🤷

Anonymkode: a86e9...4dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...