Gå til innhold

God erfaring med angstmedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har levd med angst i mange år og kjenner at det ikke går å ha det slik lenger. Er helt skjelven i kroppen hele dagen, det stjeler hele min livskvalitet.

Har noen her god erfaring med angstmedisin? 

 

Anonymkode: 7f4a3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da jeg fikk Cipralex forsvant alle mine angstymptomer og har holdt seg borte siden.  Har stått på stabil dose i 12 år. 

Til og med flyskrekk og høydeskrekk forsvant. Det hadde jeg ikke ventet. De har liksom alltid vært der. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 2 forskjellige typer som ikke tok angsten. Aurorix og cipralex. Begynte på cymbalta 30mg,  så 60mg og nå 90mg og den hjelper mye. Litt uroligheter i brystet ennå men levbart. Litt kvalm og svimmel ved oppstart. Men er takknemlig for antidepressiva fins . Har gått opp borti mot 20 kg men det er det verdt å være for tykk en stund for angst er grusomt å leve med. Har begynt å jobben med å gå ned i vekt igjen nå 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (1 minutt siden):

Ja, da jeg fikk Cipralex forsvant alle mine angstymptomer og har holdt seg borte siden.  Har stått på stabil dose i 12 år. 

Til og med flyskrekk og høydeskrekk forsvant. Det hadde jeg ikke ventet. De har liksom alltid vært der. 

Oi!

Er det en slik type som tar tid før den virker skikkelig?

Opplever du noen bivirkninger? 

Tror du leger har høy terskel for å skrive ut slikt?

Tusen takk for svar!😊

Anonymkode: 7f4a3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror du leger har høy terskel for å skrive ut slikt?

Anonymkode: 7f4a3...230

Antidepressiva og antipsykotika får du "kastet" etter deg. Det er vanedannende beroligende de er forsiktige med.

 

Anonymkode: 45ffb...012

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min bruker antidepressiva (Zoloft). Hun fikk et mye bedre liv og slapp å bruke så mye tid og energi på bekymringer og vonde tanker lenger. Før ville hun aldri være med på ting, men det vil hun heldigvis nå.

Alle antidepressiva tar tid før de virker skikkelig. Det kan ta alt fra noen dager og opp til flere uker. 

Noen får forbigående bivirkninger, det vil si at det gjerne går over i løpet av noen uker. Venninnen min ble svimmel, men det gikk bort når hun var tilvent medisinen. Hvis bivirkningene blir veldig plagsomme eller varer veldig lenge kan du kontakte legen din, så kan du enten få tilleggsmedisin mens du venter på at det skal gå over eller prøve en annen type antidepressiva som kanskje passer deg bedre.

Leger har som regel ikke høy terskel for å skrive ut antidepressiva. Forklar hvordan angsten din plager deg i hverdagen så burde det gå greit. 

 

Anonymkode: 89edd...9e8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sertralin/zoloft!

hold ut det første ukene med bivirkninger. Det er tøffe, men Det går over og er så verdt det. Endelig går det ann å puste, finne glede igjen og motivasjon for å jobbe videre med angsten! Målet er å slutte på dem på sikt.

Anonymkode: 91fbb...770

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (9 timer siden):

Ja, da jeg fikk Cipralex forsvant alle mine angstymptomer og har holdt seg borte siden.  Har stått på stabil dose i 12 år. 

Til og med flyskrekk og høydeskrekk forsvant. Det hadde jeg ikke ventet. De har liksom alltid vært der. 

Hvilke dose står du på?

Anonymkode: b5cc2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Oi!

Er det en slik type som tar tid før den virker skikkelig?

Opplever du noen bivirkninger? 

Tror du leger har høy terskel for å skrive ut slikt?

Tusen takk for svar!😊

Anonymkode: 7f4a3...230

Det tok 6 måneder før full, stabil effekt.  Virkningen kom sakte og gradvis i den perioden. 

Jeg hadde et par bivirkninger det første året, men de gikk over. Bivirkninger gjør oftest det. 

Leger har ikke høy terskel for å skrive ut antidepressiva hvis det er et reelt behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilke dose står du på?

10mg Cipralex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen ville ikke skrive ut, da hn mente det ikke var verdt det pga bivirkninger

Ts

Anonymkode: 7f4a3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått resept på cipralex ved flere anledninger selv om jeg ikke har villet ha det (har ikke angst, men kompleks PTSD og ADHD). Gikk på det i 6mnd én gang fordi legen insisterte (ville heller sette meg på antidepressiva enn å henvise til utredning), men jeg ble bare flat og nummen av det, og det hjalp ikke mot de problemene jeg hadde.

Derimot så har jeg ei venninne som har angst, og hun fikk et helt nytt liv på tablettene. Gikk fra å være isolert og arbeidsledig, til å komme seg ut i jobb og bli mye mere sosial og glad. Hun gikk riktignok opp i vekt, men hun sier det er virkelig verdt det :)

Anonymkode: 3b044...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Legen ville ikke skrive ut, da hn mente det ikke var verdt det pga bivirkninger

Ts

Anonymkode: 7f4a3...230

Det var veldig rart. Synes du at du fikk forklart godt hvordan du har det i hverdagen?

Anonymkode: 89edd...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...