Gå til innhold

5 åring som vil sitte i vogn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi var og sånn. Jeg sa bare nei. Fem åringer kan fint gå selv og hvis det er et problem så kan det trenes opp enkelt hos friske barn.

Anonymkode: 5033f...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn og måtte legge meg på veien når jeg var liten og besvimte innimellom. Arvelig hjertefeil påvist på gentesting.

Gå til legen.

Anonymkode: d4fc3...cf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet du om hjerteproblemer i din eller barnefars familie?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 5 år er også slik, og han er ikke lav eller tykk. Han er sistemann når barnehagebarna løper om kapp. Jenter som er ett år yngre løper fra han. Han lærte ikke å sykle med støttehjul før han var 4 1/2 år. Løpesykkel og 3-års sykkel har han aldri mestret. Han legger seg også ned i veien, klager, sutrer, stopper opp og vil helst være inne. Jeg synes dette er rart, siden jeg løper halvmaraton og farens hans går fjellturer i Sør-Amerika. Vi tok NIPT test da han lå i min mage. Det eneste legen har sagt er at han har litt dårlig balanse, men han er normal på alle tester. De har til og med tatt røntgen av hodet hans...

Anonymkode: dc1e1...62e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min sønn på 5 år er også slik, og han er ikke lav eller tykk. Han er sistemann når barnehagebarna løper om kapp. Jenter som er ett år yngre løper fra han. Han lærte ikke å sykle med støttehjul før han var 4 1/2 år. Løpesykkel og 3-års sykkel har han aldri mestret. Han legger seg også ned i veien, klager, sutrer, stopper opp og vil helst være inne. Jeg synes dette er rart, siden jeg løper halvmaraton og farens hans går fjellturer i Sør-Amerika. Vi tok NIPT test da han lå i min mage. Det eneste legen har sagt er at han har litt dårlig balanse, men han er normal på alle tester. De har til og med tatt røntgen av hodet hans...

Jeg vi bare si at med noen hjertefeil kan man være topp idrettsutøvere og PLUSELIG uventet får hjertet nok.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Har han blitt sjekket for dyspraksi?

Anonymkode: 0b4b3...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn syns det er kjedelig å gå på asfalt og blir slitne. Prøv å finne noen  fine stier. Pass på å ta med litt bestikkelser. Lek underveis. Ikke gå for langt. 

Anonymkode: 6a279...be5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst er jeg enig i at det er lurt og viktig å utelukke fysiske årsaker. Jeg har også møtt barn hvor uoppdaget, kronisk sykdom var grunnen til at de ble raskt slitne. 

Men når det er sagt, så hjelper ofte det å gå mye og bli vant til det på utholdenheten. Samtidig som det alltid vil være både barn og voksne som syns det er kjedelig å gå, og da er det gjerne prat og lek underveis som hjelper best. Jeg jobber i en barnehage hvor vi går mye, og har opplevd flere ganger at det har startet nye barn på storbarnsavdelingen, som kommer fra en barnehage hvor de gikk mindre, og som syns det er ordentlig hardt i starten. Og jeg har opplevd mange ganger at barna har begynt å like, eller i hvert fall funnet det helt naturlig, å gå etter noen måneder. 

Ellers, som flere sier, gå på tur uten vogn :) På hjemmebane kan kanskje noe av det handle om sjalusi? Min eldste sluttet plutselig å være opptatt av å GÅ SELV for en hver pris da hun ble storesøster, og ville ofte sitte i vogn eller bæretøy frem til lillesøster også lærte å gå.

Anonymkode: da265...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også slik. Da jeg var fylt 4 år satte min mor foten ned og bedyret at hun kunne ikke "trille en voksen kjerring"  i vogn. :ler:  Vogna ble parkert og jeg gikk. 

Anonymkode: 21494...074

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst lege, utelukk alt fysisk. Når det er gjort går dere tur uten vogn. Ta med bæresele til 2 åring hvis det trengs. Dersom 5 åringen legger seg ned og nekter å gå har du to valg ettersom hvordan du kjenner ditt barn, enten setter du deg ned sammen med barnet og sier at vi venter til du er klar til å gå videre (må gjennomføres med all tålmodighet som kreves, og overse barnets protester/hyling så ha med telefon og gjør deg opptatt). Eller du sier "nå går vi" og går sakte den veien dere skal dersom du vet at barnet kommer til å følge etter. 
Men du må slutte å bære barnet hjem. Da lager du jo problemet. 

Anonymkode: 9551a...d55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Holder hun følge med andre barn i fysisk aktivitet når det ikke er snakk om å gå tur? 
hvis ja: mulig det blir kjedelig, prøv å få oppmerksomheten bort på noe annet. Det går jo ikke i barnehagen, men hjemme kan du jo begynne å ta en pause når hun er sliten. Ha alltid med litt vann hun kan få og si at dere kan ta en pause til hun er klar til å gå videre. Bæring eller vogn er ikke alternativer, mrn det er lov å bli sliten og trenge pause. Det forutsetter jo at du passer på å ha tid til det 😅 

hvis nei: ta henne med til legen og utelukk noe fysisk som astma, hjerteproblemer eller andre ting (og tenk ordentlig etter på spm over, er hun faktisk like aktiv som de andre, eller velger hun de letteste alternativene, stopper opp og tar pauser, blir mer sliten etterpå?)

min datter er yngre, men er helt lik. Hvor aktiv hun er var et av kontrollspørsmålene da det skulle avgjøres om bilyden på hjertet var ufarlig. På den tida tenkte jeg at ja, hun er normalt aktiv, men nå etter vinteren blir det nok en tur til legen igjen, fordi hun alltid blir så sliten.. samtidig har hun sannsynligvis kuldeastma, så hun har vært helt passivisert hele vinteren så jeg håper det blir bedre utover våren og sommeren. 

Anonymkode: 3108a...0bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...