Gå til innhold

5 åring som vil sitte i vogn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 år gammel jente vil ofte sitte i vogn når vi er ute. Sliten sier hun.

De har sagt dette i barnehagen også, at på turer sier hun at hun er sliten. Jeg prøver å motivere, men det ender med høylytt gråting fordi hun er så sliten. Ender med at hun og lillebror på 1,5 krangler om vognen... du er så stor nå sier jeg. 

Utrolig kjedelig at det er sånn. Det er jo tydeligvis ikke bare hjemme, siden barnehagen også sier det 

Hun er litt lavere enn andre jevnaldrende og barnehagen sier det er ikke rart hun blir sliten...

Men kjenner jeg er lei av hele vognstyret!

Er dette normalt?

Anonymkode: 0351d...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å gå turer uten vogn? 

Anonymkode: d15a6...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må trene opp styrke og kondisjon. Er hun kortere, blir hun mer sliten enn jevnaldrende som er lengre. Noen barn kan gå veldig langt. Det skyldes nok motivasjon, vilje og forventninger, men også at de er vant til å gå.

Anonymkode: 87c7c...4f8

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har en jobb foran seg. På skolen vil det ikke være mulig å sitte i vogn, der går man på tur..

Anonymkode: da0de...b18

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begynn å gå turer uten vogn? 

Anonymkode: d15a6...fb3

Vi gjør det, men det ender med sammenbrudd, skriking og at hun må bæres hjem for å komme oss hjem.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du har en jobb foran seg. På skolen vil det ikke være mulig å sitte i vogn, der går man på tur..

Anonymkode: da0de...b18

Jeg forstår det altså. Og det er noe vi og barnehagen jobber med.

Men det er enklere sagt enn gjort.

• Liker 1
Skrevet

Ta henne til legen og undersøk om det er noen fysiske årsaker til at hun er sliten, hvis det ikke er det har hun absolutt ikke behov for å sitte i vogn. Begynn med å gå kortere turer og øk gradvis slik at hun får bedre kondisjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere må trene opp styrke og kondisjon. Er hun kortere, blir hun mer sliten enn jevnaldrende som er lengre. Noen barn kan gå veldig langt. Det skyldes nok motivasjon, vilje og forventninger, men også at de er vant til å gå.

Anonymkode: 87c7c...4f8

Melus skrev (3 minutter siden):

Ta henne til legen og undersøk om det er noen fysiske årsaker til at hun er sliten, hvis det ikke er det har hun absolutt ikke behov for å sitte i vogn. Begynn med å gå kortere turer og øk gradvis slik at hun får bedre kondisjon. 

Hun er utrolig aktiv og elsker å være i skog og klatre osv, men å gå avstander da blir hun sliten etter en liten stund. Barnehagen sier at de tror jo på at hun er sliten når hun sier det, fordi hun er jo ikke så høy sier de.

Skrevet

Våres var også slikt...var i Spania i august i fjor og da,hadde vi med vogn..blitt 5 da...brukte vognen frem til desember i fjor. Hun og var "sliten" og ville ikke gå. Men i barnehagen gikk hun langt uten problemer. Hun synes også gå turer e vores et kjedelige.

Men som de andre sier se om det er noe grunn til at hun blir sliten...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som er lav for alderen, fem år, han kan gå lange avstander og er høyt og lavt, så jeg tviler på at det har med høyde å gjøre. Jeg tipper hun har blitt vant med at vognen er der fordi hun har hatt en lillebror hun har kunnet haike med, og det har blitt en vane 🤔

Anonymkode: ca3ca...6fd

• Liker 6
Skrevet

Ta henne til legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Troe heller ikke det har med  høyde å gjøre , sjekk med lege om det er noe som gjør det PG om det ikke er noen gode grunner så ville jeg bare nektet å ta med vogn. 5 åringer er for store til vogn

Anonymkode: d6dec...410

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer hun en aktiv hverdag, men ikke gåturer trasser hun fordi hun ikke gidder. Så enkelte kan det være. Virker som hun får vilja si med å bli bært hjem også. Så ikke rart hun blir vanskelig. 

Hadde nok satt meg ned der man kan sitte og bare sittet der med forklaring om at vi går videre når du er klar til å gå. 

Anonymkode: 39e32...86b

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er hun aktiv ellers ? Min var også sånn, men det viste seg at hun bare synes det er kjedelig. Var litt sånn "ok, skal på tur ? Greit, bær meg dit". Kanskje du kan ha kortere avstander i kjente omgivelser så hun har begrep om hvor langt hun skal gå. 

Har dere sånn natursti med spørsmål-poster der dere bor ? Det kan være motiverende for barn. 

Tenker at hun må få gode assosiasjoner til det å gå tur, kanskje Pokemon go, naturbingo eller tursti med cafe i enden? På den måten trener man opp kondisjonen og styrken til å etterhvert gå lenger. 

Men kan være lurt å sjekke hos legen for eventuelle mangler eller fysisk sykdom som gjør at hun ikke orker. Du kjenner ditt barn best og om det at hun er sliten gjelder i alle aktiviteter som krever bevegelse er det nok lurt å få det sjekket...

Anonymkode: 14d7d...0e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på tur uten vogn.....Hun bruker unnskyldningen med å si at hun er sliten pga vognen er med. Hadde droppet vogn, trasser hun, så ja vel, da blir dere sittende til hun går. Gå korte turer i starten og øk etter hvert.

Anonymkode: cac32...dca

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde droppet å ta med vogn. Eldste her nekter å sitte i vogn fra han var 1 år, og gikk lengre turer uten problemer sluk sett.  Yngste var 2.5 når det ble slutt med vogn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har sagt dette i barnehagen også, at på turer sier hun at hun er sliten. Jeg prøver å motivere, men det ender med høylytt gråting fordi hun er så sliten. Ender med at hun og lillebror på 1,5 krangler om vognen... du er så stor nå sier jeg. 

Utrolig kjedelig at det er sånn. Det er jo tydeligvis ikke bare hjemme, siden barnehagen også sier det 

Hun er litt lavere enn andre jevnaldrende og barnehagen sier det er ikke rart hun blir sliten...

Er dette normalt?

gå kortere turer , eller saktere eller flere pauser. hadde skjønt det om man skulle ha trasket i dyreparken en hel dag men en 5 åring klarer å gå utrolig langt

AnonymBruker
Skrevet

Har hun ordentlige tursko? Jeg ble veldig fort sliten på turer som barn, og det kom sannsynligvis av dårlige sko. Vi hadde ikke akkurat dårlig råd, men min mor var (og er fremdeles) ganske gjerrig, så vi fikk billige joggesko fra Sparkjøp og lignende butikker.

Anonymkode: 7054b...130

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (6 timer siden):

Ta henne til legen.

Dette! Ikke for å skremme deg, men min var lik og hadde hjerteproblemer. 

Anonymkode: 4f3cf...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dette normalt?

Hadde du ikke hatt en lillebror som sitter i vogn hadde hun ikke maset. Hun vet vogn er tilgjengelig. 

Anonymkode: eca18...758

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...