Gå til innhold

Hvor mye gir man til konfirmant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min konfirmant fikk 500 fra mine tanter og onkler, 200 fra mine fettere/kusiner. 

Anonymkode: 47050...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vi bor er det vanlig med 700 - 1000 fra venner og litt fjerne sletninger som er invitert i selskapet. Vi gir 300 til naboen i år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

300 er ekstremt lite hvis man er invitert i selskapet og har en vanlig økonomi. Det er kun akseptabelt hvis man har dårligere råd enn de fleste. Jeg vil si at 300 er det man gir til naboens barn.

Anonymkode: ae75d...cdd

Enig. Vi gir 400kr til nabobarn, barn av venninner osv, som vi ikke er invitert i konfirmasjonen til. Hadde nok ikke gitt mindre enn hvertfall 800kr om jeg skulle i selskap.

Anonymkode: 1be03...16f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min konfirmant fikk 500 fra mine tanter og onkler, 200 fra mine fettere/kusiner. 

Anonymkode: 47050...bde

hva betyr det? at en familie bestående av tante med mann og to kusiner ga 500 +500 + 200 + 200?

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av dette pengejaget. Hvorfor skal man ta helt av fordi det er konfirmasjon? Jeg er tante og gir 1000 til nevøene mine. Det blir faktisk 10 000 for meg som har 10 nevøer. Det er mye penger for meg. 500 bør holde i massevis fra øvrig slekt, synes jeg. 

Anonymkode: 6e74e...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i konfirmasjon i helga som tante og onkel. Ga 1000kr og det samme gjorde andre tante/onkler. Naboer hadde gitt 200, mors venninner hadde gitt 200kr. Mors tanter og onkler ga 500kr. Foreldre ga 10 000 hver, et sett besteforeldre ga 7000 mens de andre ga 15000kr. Tror ikke det finnes noen gylden regel her, man gir etter lommeboka. 

Anonymkode: 243a4...d9e

AnonymBruker
Skrevet

500 kr holder for de man ikke er nære.

Anonymkode: 2b5e5...8e1

AnonymBruker
Skrevet

Svaret er enkelt; gi etter lommeboka! Skjønner ikke at det skal være noen "fasit" på hva man skal gi i gaver. Her gir vi etter hva vi har råd til, og ja, det kan fort vekk være bare 400 kr. Heldigvis er det vanlig i omgangskrets og familie, at vi gir etter lommeboka, så da vår ble konfirmert i fjor, så fikk hen 200 av noen av naboene (de fleste ga ikke noe), 300 av perifere slektninger, 1.000 fra ene settet med tante og onkel, 10.000 fra andre settet med tante og onkel, bunad med alt tilbehør fra ene settet med besteforeldre (verdi ca. 50.000) og 3.000 fra andre settet med besteforeldre osv. Med andre ord; man gir etter lommeboka, og ikke etter hva som er "riktig". Og heldigvis for det. Jeg hadde ikke fått sove om natten hvis jeg hadde visst at det ene settet med besteforeldre hadde følt at de måtte gi like mye som det andre settet besteforeldre til vårt barn. Glad for at de ga det de syntes var passe og blåste i hva andre ga!

Anonymkode: 3c8ec...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret er enkelt; gi etter lommeboka! Skjønner ikke at det skal være noen "fasit" på hva man skal gi i gaver. Her gir vi etter hva vi har råd til, og ja, det kan fort vekk være bare 400 kr. Heldigvis er det vanlig i omgangskrets og familie, at vi gir etter lommeboka, så da vår ble konfirmert i fjor, så fikk hen 200 av noen av naboene (de fleste ga ikke noe), 300 av perifere slektninger, 1.000 fra ene settet med tante og onkel, 10.000 fra andre settet med tante og onkel, bunad med alt tilbehør fra ene settet med besteforeldre (verdi ca. 50.000) og 3.000 fra andre settet med besteforeldre osv. Med andre ord; man gir etter lommeboka, og ikke etter hva som er "riktig". Og heldigvis for det. Jeg hadde ikke fått sove om natten hvis jeg hadde visst at det ene settet med besteforeldre hadde følt at de måtte gi like mye som det andre settet besteforeldre til vårt barn. Glad for at de ga det de syntes var passe og blåste i hva andre ga!

dette tror jeg alle er enig i, men jeg forutsetter at vi diskuterer folk med helt vanlig økonomi, når ikke noe annet er spesifisert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

dette tror jeg alle er enig i, men jeg forutsetter at vi diskuterer folk med helt vanlig økonomi, når ikke noe annet er spesifisert.

Alle i konfirmasjonen til vårt barn hadde "vanlig" økonomi...?! Man gir fortsatt etter lommeboka og ikke etter hva som er "riktig".

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å fortelle hva som er gjengs, er ikke synonymt med å insinuere at noen er gjerrig. Å si fra om at et beløp vil bli oppfattet som lavt, er en faktaopplysning. Hvis du tolker det som en beskyldning om å være gjerrig, så er det vel fordi du innerst inne vet at du er gjerrig da. 

👌 godt sjrevet

Anonymkode: bb253...93b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat hatt konfirmant selv. Fra mine tanter fikk hun alt i fra 300 til 2000. Venner til min mamma igjen fikk hun alt i fra 200 til 500.. 

Anonymkode: 79e0c...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er mange ulike meninger ute og går her, men det virker som om 1000 kr kanskje kan være en ok sum i min situasjon?

Anonymkode: 7c639...5be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...