Gå til innhold

Hvor mye gir man til konfirmant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

vi har konfirmant nå strax, jeg er usikker på hva jeg hadde gitt som mer fjern slektning. gjelder det både middag og kaffe? kanskje max 500kr, bare kaffe litt mindre? men jeg har ikke vært i konfirmasjon på noen år...

Anonymkode: 578ce...a8d

Man deler vel ikke opp konfirmasjonsselskapet i middagsgjester og kafégjester?

Anonymkode: d496e...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gav 1000,- til min kusines barn i fjor. Jeg er alene, men vi er en liten familie/slekt, og synes det er helt ok å gi konfirmanten den summen. Forutsetter selvfølgelig at man er invitert i selskapet. Ellers ville jeg nok gitt 500,-

Anonymkode: c15ab...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei ikke når man er invitert, det ville vært rart. 

Anonymkode: bb253...93b

Nei, det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg synes det er utrolig merkelig at det alltid i slike tråder er en håndfull brukere som insinuerer at man er gjerrig om man gir det som faktisk er en helt fin, og normal, sum i gave. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

500 gir vi til venners barn vi ikke er invitert til , høres lite ut

Anonymkode: bb253...93b

Enig. Vi ga 1200 til søskenbarns barn da vi var invitert i stort konfirmasjonsselskap.

Anonymkode: ae75d...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga 800 til venninnes barn hvor jeg var gjest i konfirmasjonen. Dersom du ikke er gjest tenker jeg 500 er mer enn nok. 

Anonymkode: 93a1a...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser flere skriver «vi» gir 500kr, tolker det som at to stk gir 500kr. Da tenker jeg at er man én så kan man gi mindre feks 300kr.

Anonymkode: 72336...59b

300 er ekstremt lite hvis man er invitert i selskapet og har en vanlig økonomi. Det er kun akseptabelt hvis man har dårligere råd enn de fleste. Jeg vil si at 300 er det man gir til naboens barn.

Anonymkode: ae75d...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000 kr hvis du er gjest i konfirmasjonene. Mine foreldre har vært i konfirmasjon til barna an nieser/nevøer, og da er dette den vanlige summen. Ser også at det er det som gis mine tantebarn fra lignende slektninger. 

Anonymkode: d67ac...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg gir Bibel. Det er fint og passende til en som nettopp har konfirmert sin tro på Gud

Anonymkode: 94005...722

Konfirmanter pleier å få Bibelen av kirken der de konfirmeres, og uansett hvor religiøs man er trenger man ikke mer enn en. 

Anonymkode: d67ac...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg synes det er utrolig merkelig at det alltid i slike tråder er en håndfull brukere som insinuerer at man er gjerrig om man gir det som faktisk er en helt fin, og normal, sum i gave. 

300 kroner ikke en normal sum å gi når man er invitert i selskap. Det er mulig det er det i din familie ig krets, men ikke for alle oss andre. 300 kroner var kanskje greit for 20-30 år siden, men absolutt ikke i dag.

Anonymkode: 3d80a...44f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

300 kroner ikke en normal sum å gi når man er invitert i selskap. Det er mulig det er det i din familie ig krets, men ikke for alle oss andre. 300 kroner var kanskje greit for 20-30 år siden, men absolutt ikke i dag.

Anonymkode: 3d80a...44f

Alle oss andre? Som om du snakker for hele resten av Norge? Dette er jo bare tåpelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det du selv tenker er ok ifht hvor i slekta du er og hvor mye du føler du kan gi. Jeg har hatt 3 konfirmanter og de henger seg ikke oppi hvor mye de får fra de enkelte. De har bare kost seg med dagen og vært fornøyd uansett gave. 

Anonymkode: 931a8...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 minutt siden):

Alle oss andre? Som om du snakker for hele resten av Norge? Dette er jo bare tåpelig. 

det finnes jo informasjon om hva som er vanlig og hva som er gjennomsnittlig, så det er jo fullt mulig å snakke på vegne av mange. Trodde det var alment kjent.

Her, for eksempel, ser du en undersøkelse som viser at naboen gir 425 kroner i snitt. Av det er det enkelt å slutte at 300 fra et familiemedlem som er invitert i selskapet, er langt under det som er vanlig for den relasjonen.

Merk deg at jeg sier ikke at man ikke kan tilpasse gaven til sin egen økonomi, men det er likevel sant at 300 kroner helt objektivt sett er under det som er vanlig.

Pengegave 2024 - hvor mye skal du gi? | Konfirmasjon - SKAGEN Fondene

Anonymkode: ae75d...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det finnes jo informasjon om hva som er vanlig og hva som er gjennomsnittlig, så det er jo fullt mulig å snakke på vegne av mange. Trodde det var alment kjent.

Her, for eksempel, ser du en undersøkelse som viser at naboen gir 425 kroner i snitt. Av det er det enkelt å slutte at 300 fra et familiemedlem som er invitert i selskapet, er langt under det som er vanlig for den relasjonen.

Merk deg at jeg sier ikke at man ikke kan tilpasse gaven til sin egen økonomi, men det er likevel sant at 300 kroner helt objektivt sett er under det som er vanlig.

Pengegave 2024 - hvor mye skal du gi? | Konfirmasjon - SKAGEN Fondene

Anonymkode: ae75d...cdd

I snitt -betyr jo at det er like vanlig å gi under som over. Jeg hadde aldri gitt mer en 200 som en nabo feks, da måtte det være noen jeg kjente godt. Vi er en vennegjeng hvor barna stod til konf samtidig og der ble vi enig oss i mellom at 250 kr til barna hver var mer en nok. Så å bruke skjønn og gi etter økonomi bør være mer en bra nok. Ungdommen henger seg ikke oppi hvor mye de får fra hver enkelt er min erfaring etter å ha hatt 3 konfirmanter, så det trenger man ikke tenke på. 

Anonymkode: 931a8...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I snitt -betyr jo at det er like vanlig å gi under som over. Jeg hadde aldri gitt mer en 200 som en nabo feks, da måtte det være noen jeg kjente godt. Vi er en vennegjeng hvor barna stod til konf samtidig og der ble vi enig oss i mellom at 250 kr til barna hver var mer en nok. Så å bruke skjønn og gi etter økonomi bør være mer en bra nok. Ungdommen henger seg ikke oppi hvor mye de får fra hver enkelt er min erfaring etter å ha hatt 3 konfirmanter, så det trenger man ikke tenke på. 

Anonymkode: 931a8...d45

poenget mitt var at når snittet på naboen er 425, så kan man trygt slå fast at 300 er langt under normalen for familie. 

Anonymkode: ae75d...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor er det rart? om man er en fjern slektning, synes jeg virkelig 300kr er nok. kan ikke se for meg at fjerne slektninger og venner av oss gir noe mer til vår konfirmant når de kommer til kun kaffe. og her er det ikke økonomi det står på.

Anonymkode: 578ce...a8d

Det er mindre enn man gir i bursdagsgaver likson 

Anonymkode: bb253...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg synes det er utrolig merkelig at det alltid i slike tråder er en håndfull brukere som insinuerer at man er gjerrig om man gir det som faktisk er en helt fin, og normal, sum i gave. 

Jo jeg synes det er rart , enkelt og greit. Jeg synes det er like merkelig å gi råd om noe som mest sannsynlig vil bli sett på som rart. Naboers barn får 300  fundt her og e er ikke invitert i selskap 

Anonymkode: bb253...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

300 kroner ikke en normal sum å gi når man er invitert i selskap. Det er mulig det er det i din familie ig krets, men ikke for alle oss andre. 300 kroner var kanskje greit for 20-30 år siden, men absolutt ikke i dag.

Anonymkode: 3d80a...44f

Enig 

Anonymkode: bb253...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det finnes jo informasjon om hva som er vanlig og hva som er gjennomsnittlig, så det er jo fullt mulig å snakke på vegne av mange. Trodde det var alment kjent.

Her, for eksempel, ser du en undersøkelse som viser at naboen gir 425 kroner i snitt. Av det er det enkelt å slutte at 300 fra et familiemedlem som er invitert i selskapet, er langt under det som er vanlig for den relasjonen.

Merk deg at jeg sier ikke at man ikke kan tilpasse gaven til sin egen økonomi, men det er likevel sant at 300 kroner helt objektivt sett er under det som er vanlig.

Pengegave 2024 - hvor mye skal du gi? | Konfirmasjon - SKAGEN Fondene

Anonymkode: ae75d...cdd

🙏

Anonymkode: bb253...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår konfirmant i fjor fikk 300 og 500 fra naboer (ikke invitert). Fra tanter/onkler m/fam fikk han 1000-3000 (invitert). 

Tror jeg hadde gitt 800-1000, jeg, hvis jeg var invitert men ikke tante/onkel.

Anonymkode: 720b8...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke rart i det hele tatt.

Jeg synes det er utrolig merkelig at det alltid i slike tråder er en håndfull brukere som insinuerer at man er gjerrig om man gir det som faktisk er en helt fin, og normal, sum i gave. 

Å fortelle hva som er gjengs, er ikke synonymt med å insinuere at noen er gjerrig. Å si fra om at et beløp vil bli oppfattet som lavt, er en faktaopplysning. Hvis du tolker det som en beskyldning om å være gjerrig, så er det vel fordi du innerst inne vet at du er gjerrig da. 

Anonymkode: ae75d...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...