Gå til innhold

Barn som skiller seg ut sosialt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forsøker å gjøre dette så anonymt som mulig. Gjelder et barn på 9/10 år som skiller seg ut fra de andre på lik alder. Utseendemessig er barnet større enn de andre og er lite opptatt av utseendet. Vil blant annet ikke klippe håret og er ikke opptatt av klær. Vil ikke bytte klør hvis de er for små eller er skitne. 
 

Dette i seg selv trenger jo nødvendigvis ikke være et problem, men barnet har i tillegg en atferd som skiller seg ut. Det har andre interesser (kun gaming). Det gjør også rare ting (danser, skriker eller sier ting som er fullstendig «off»). Som voksen synes jeg det er utfordrende å vite hva man skal gjøre. Ser at barnet gang på gang ikke klarer å fungere sosialt og at ingen ønsker å være med barnet. 
 

Bør man veilede atferd som dansing eller prat som man tenker ikke er «normalt»? Jeg ønsker ikke at barnet skal oppleve at vi synes det er rar eller ikke passer inn. Hva ville dere gjort? 

 

 


 

 

Anonymkode: 67788...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dett barn? Hygiene og å bytte til rene klær i riktig størrelse bør dere veilede på. Skriking bør veiledes. Dansing kan vare overses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss byttes undertøy hverdag!

Jeg velger ut klær og de skal byttes hverdag! 

Dusj annen hverdag og dagen det har vært trening. Det dusjes på skolen.

De gamer så lenge de deltar på håndballtrening en gang i uken. 

Tenker du som voksen/foreldre må engasjere ungen litt. Meld på trening sånn at barnet møter og sosialiserer seg.

 

Finn ut om noen flere i klassen gamer, prøv å få barna til å game sammen online sånn at de er sosiale selv om de gamer.

 

Alle barn er ulike, men hygiene er faktisk oss voksne sitt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen slet litt sosialt i starten av barneskolen og vi satt veldig ofte på sengekanten og diskuterte våre og andres forventninger og hva som er ok oppførsel og hva han kunne forvente av andre. Uten korrigeringer vil jo barn aldri lære, ikke all «fornuftig» oppførsel kommer naturlig.  Vi praterom hva som er akseptabelt på skolen, på trening, når man gamer og hva som er ok hjemme og ikke minst hva som ikke er akseptabel oppførsel. 

Det tok lang tid å korrigere og det hjalp å bli litt modnere. 

Anonymkode: a3dac...1ad

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forsøker å gjøre dette så anonymt som mulig. Gjelder et barn på 9/10 år som skiller seg ut fra de andre på lik alder. Utseendemessig er barnet større enn de andre og er lite opptatt av utseendet. Vil blant annet ikke klippe håret og er ikke opptatt av klær. Vil ikke bytte klør hvis de er for små eller er skitne. 
 

Dette i seg selv trenger jo nødvendigvis ikke være et problem, men barnet har i tillegg en atferd som skiller seg ut. Det har andre interesser (kun gaming). Det gjør også rare ting (danser, skriker eller sier ting som er fullstendig «off»). Som voksen synes jeg det er utfordrende å vite hva man skal gjøre. Ser at barnet gang på gang ikke klarer å fungere sosialt og at ingen ønsker å være med barnet. 
 

Bør man veilede atferd som dansing eller prat som man tenker ikke er «normalt»? Jeg ønsker ikke at barnet skal oppleve at vi synes det er rar eller ikke passer inn. Hva ville dere gjort? 

 

 


 

 

Anonymkode: 67788...ce7

Har barnet noen diagnose? Får litt autisme vibes av det du skriver. Her ville jeg kontaktet BUP.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (5 timer siden):

Hos oss byttes undertøy hverdag!

Jeg velger ut klær og de skal byttes hverdag! 

Dusj annen hverdag og dagen det har vært trening. Det dusjes på skolen.

De gamer så lenge de deltar på håndballtrening en gang i uken. 

Tenker du som voksen/foreldre må engasjere ungen litt. Meld på trening sånn at barnet møter og sosialiserer seg.

 

Finn ut om noen flere i klassen gamer, prøv å få barna til å game sammen online sånn at de er sosiale selv om de gamer.

 

Alle barn er ulike, men hygiene er faktisk oss voksne sitt ansvar. 

Du må lære deg forskjellen på «hver dag» og «hverdag» :sno:

Anonymkode: 13353...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å få med at vi på bilturer pratet mye 1-1 om tenkte situasjoner for at sønnen skulle lære av de. Det som var fint med å prate på biltur var at det var færre ting som kunne distrahere.  

Anonymkode: a3dac...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må lære deg forskjellen på «hver dag» og «hverdag» :sno:

Anonymkode: 13353...894

Det tenkte jeg også, samtidig som mine barn har regne klær på hverdager, mens det i helger og ferier gjerne blir samme klær flere dager 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...