AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #41 Del Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tok master i spes.ped og logopedi da jeg var 54 år, så det er aldri for sent😉 Anonymkode: 3dbf4...db4 Å så flink du er, imponerende! 👏😊 Jeg har det bra der jeg er nå, så lagt fra meg drømmen. Fyller straks 50 så vet aldri 100%! 😉 Anonymkode: f2647...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #42 Del Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det ser jo ikke så avansert ut? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagelaerer (video på siden) Hva slags planer lager de, kan du være mer spesifikk? Er det noe som krever usedvanlig gode IKT-kunnskaper? Kan du gi eksempler på hva de snakker om på foreldremøter for så små barn? "Følger opp" - kan du være mer spesifikk om hva som foregår på møtene? Ta saker til PPT, BUP og barnevern - når det er mistanke om noe hva disse angår skal det varsles og henvises ja, til ledelsen i barnehagen først og fremst vil jeg tro, men den hovedsakelige delen av arbeidet gjøres da av PPT, BUP og de ansatte i barnevernet. Tenker da på evt. diagnoser som skal stilles, omplassering til fosterhjem ol. Det er ikke barnehagen som gjør dette. Å observere og reagere på at noen av ungene er annerledes eller endrer oppførsel, gjør eller sier noe oppsiktsvekkende, det vil jeg si at de aller fleste oppegående, empatiske mennesker vil kunne klare uten videre opplæring. Er du uenig i dette? Det var ikke meningen å snakke ned yrket ditt, jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor dette er noe som må studeres i 3 år før folk får slippe til i jobben. Folk har da passet barn i millioner av år uten å først studere hvordan man passer på barn. Jeg har en mistanke om at studiene er der for å rettferdiggjøre lønna, som er høyere enn hva mange fagarbeidere i privat sektor får. Anonymkode: 5a3a3...5e1 Det er nødvendig å fordype seg i, og fordøye fagstoff på høyskolenivå for å forme holdninger. Endring tar tid. For å klare å regulere seg og være en fagperson som skal håndtere utfordrende barn og relasjoner på best mulig måte. Slik at man ivaretar og støtter alle barns utvikling i riktig retning . Utdanning er med på å sikre at alle barn får best mulig utgangspunkt for vekst. På åttitallet som noen sammenligner med var det mer tilfeldig oppfølging. Det som er forskjell på privat og profesjonell omsorg er at du ikke skal agere på barn ut i fra egne følelser, men basert på vitenskap. Så for å si det encellet skal du være like glad i alle barna uansett hvordan de oppfører seg. Da trenger du å vite hvorfor barn gjør som de gjør. Ettersom mennesker er ulike trenger du en stor verktøykasse for å håndtere utfordringer. Det far tid og erfaring å opparbeide seg. Anonymkode: e4c4d...57c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #43 Del Skrevet 30. april 2024 On 4/28/2024 at 9:21 PM, Millaca said: En barnehagelærer er en leder, en lærer og en veileder. På studiet lærer man om barns utvikling, språk, lek og læring. Man lærer om pedagogisk ledelse og veiledning. Man har også kreative fag som drama, musikk og forming. Men hoveddelen av utdanningen er pedagogikk. Som Barnehagelærer har jeg ansvar for x antall små mennesker og x antall ansatte. Det er mitt ansvar å sørge for at alle barna har trygge, gode relasjoner og følge med på hvor de er i utviklingen sin. Noen barn trenger ekstra oppfølging. Det er også mitt ansvar å lede, veilede og ha et godt samarbeid med de ansatte på avdelingen, og av og til må jeg ta upopulære avgjørelser. Det er mitt ansvar å sette inn tiltak dersom et barn strever med språket, atferden eller følelsesregulering (for eksempel). Jeg har ansvar for vaktlister og permisjoner/avspaseringer på min avdeling. Jeg har ansvar for å holde meg faglig oppdatert - og å videreformidle faglig kunnskap. Jeg skal samarbeide tett med barnas foresatte og evt andre instanser (PPT, BUP, barnevern) - barnehagen gjør mer her enn å observere og melde bekymring (ref. en kommentar lenger over her), vi følger opp og setter inn tiltak. Følge opp barn med spesielle behov (bilder, dagtavle, tegn til tale/ASK ol.). Jeg skriver månedsbrev, ukeplaner og arbeidsplaner. Jeg leder avdelingsmøter og foreldremøter. Jeg har foreldresamtaler om barns utvikling og trivsel i barnehagen (og skal dermed vite MYE om hvert enkelt barn). Jeg skriver søknader om ekstra ressurser dersom det er barn som trenger dette. Jeg planlegger prosjekter og aktiviteter. Jeg driver utviklingsarbeid. Jeg deltar på pedagogmøter, har ansvar for HMS, er med på ansvarsgruppemøter og samarbeider med spesialpedagoger og logopeder. Jeg fyller ut diverse kartleggingsskjema. Jeg gjennomfører medarbeidersamtaler og innimellom veiledning av ansatte. Jeg deltar på kurs. Jeg utvikler det fysiske lek- og læringsmiljøet og legger til rette for barnegruppen jeg har ansvar for. Jeg tar hensyn til deres alder, utvikling og interesser. Utover dette er jeg "bleieskiftarbeider", tørker snørr og tårer. Lager mat. Rydder og vasker. Jeg leker med barna og er til stede med dem. Jeg hjelper dem med store følelser og jeg regulerer atferd. Jeg støtter, veileder og utfordrer dem. Jeg jobber hver dag for å sikre jeg har en trygg og god relasjon til ALLE barna. Enda er det masse som er glemt. Men jeg håper dette er nok til å svare på spørsmålet ditt om hva en barnehagelærer gjør - som krever utdanning Veldig fint svar 🌞👍 Anonymkode: a39b5...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #44 Del Skrevet 30. april 2024 Førskolelærer utdannelsen hadde mer pedagogikk/spesial pedagogikk, enn barnehagelærer utdanningen En barnevernpedagog kan ikke jobbe som pedagogisk leder/styrer i barnehagen, siden de ikke har nok pedagogikk og psykolog. Anonymkode: 33555...8a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 3. mai 2024 #45 Del Skrevet 3. mai 2024 On 4/28/2024 at 5:00 PM, AnonymBruker said: Det var førskolelærere i barnehagene på 89-tallet også (Førskolelærer var tittelen frem til det ble endra til barnehagelærer) Anonymkode: d3cf3...e6f At de eksisterte forandrer ikke det faktum at de fleste som passet barn var ufaglærte og de klarte det helt fint. Jeg husker at jeg lærte alfabetet i barnehagen. Av føskolelæreren? Nei, det var faktisk barnehagebestyrerens datter, som må ha vært rundt 10 år gammel😅. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #46 Del Skrevet 3. mai 2024 Jeg ped.leder i barnehage, og stoppet å lese tråden etter første side. Jeg ble rett og slett både forbanna og lei meg på folks uttalelser og uvitenhet. Jeg er totalt utslitt etter 15 år som pedagog. Jeg har pedagogisk ansvar for 25 barn alene pga langtidssykemelding på pedagog 1. Jeg er millimeter unna å slutte, og jeg vet jeg er FLINK i jobben min! Jeg bryr meg, er genuint opptatt av at barn skal ha gode dager, trygge voksne og lære gjennom ulike aktiviteter og erfaringer. Dere som ikke har jobbet i barnehage aner virkelig ikke hva dere snakker om. Bachelor i bleieskift, er du festlig? Det er så provoserende at jeg vil bare gitt deg et tupp i ræva. For å både svare på Ts sitt sprøsmål OG de som svarer nebbete: - Oppfølgning av flyktninger som kommer fra krig. Et nytt språk for oss (mtp foreldresamarbeid) og barnet. Masse uttrygghet, forståelse av norsk kultur, språk og generell oppfølgning av barnet. Visa versa! Bruk av tolk på møter, dialog i hverdagen osv. - Observere, kartlegge og henvise barn. Jeg har tre barn med ulike vedtak på avdelingen. Disse krever enorm oppfølgning i hverdagen! - Barn som mobbes, foreldre som skilles, søsken som overgriper. Hvordan hadde du taklet slike situasjoner? - Barn med alvorlig sykdom og oppfølgning av oss i hverdagen. Møter, kursing og enorm oppfølgning og tilstedeværelse kreves av meg. - Språkgrupper. Innlæring og øving på språklig og fonologisk bevissthet ++Ja, logoped ordner jeg til noen nå. Dette er en omfattende prosess med obserbaninerm kartlegging, foreldremøte og søknad. - Pedagogisk opplegg. Ja, for vi har noen lovverk og rammer å forholde oss til. Du vet det? De skal tilpasses barns alders - og utviklingsnivå, og være satt i system. Det er også tilsyn i barnehager der slikt blir undersøkt. - Daglige rutiner, barn som strever med følelser og følelsesregulering, foreldre som ikke karer å fylle opp skiftkurven eller si «nei» til bandet sitt. Ja, for foreldreveiledning driver vi også med. For det er vanvittig mange svake foreldre ikke dårlige, men de som lar ungene bestemme alt. De sommer redd for at barnet skal bli sint på dem, at de skal føle ubehag. Si nei! - Planer, møteledelse, ulike allergier, hensyn, unger som har do - vegring, omsorgssvikt, foreldre som lukter alkohol nærmede henter, unger som utagerer på barn og voksne, som har sykdommer, frykter eller glemt ørene hjemme. - LYD! Grusomt! - FRAVÆR av voksne. Man er aldri nok, og må tørke tiss eller spy på gulvet etter en, mens en annen kommer inn og roper: «Silje, jeg blør! Jeg må ha plaster!» - Unger som er frekke eller ikke hører. Fader, jeg er lei. Og jeg er tålmodig! Men, altså… takk for meg. Anonymkode: 04992...d0e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå