AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #21 Del Skrevet 28. april 2024 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Likevel var det det man gjorde før, og det gikk som regel bra. Hilsen barnehagebarn på 80-tallet😄 Det var førskolelærere i barnehagene på 89-tallet også (Førskolelærer var tittelen frem til det ble endra til barnehagelærer) Anonymkode: d3cf3...e6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #22 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du vil finne svar kan du vel bruke google? I stedenfor å forsøke med provoserende og nedlatende utsagn? Nå er det politikerne og regjeringen som setter rammene for bemanning og kompetanse i barnehage så du får engasjere deg politisk om du er uenig i dagens rammer. Grunnen til at jeg spør om du har barn er at mange først forstår behov for god kompetanse i bhg og skole når de selv skal sende barn dit. Jeg gjetter på at du er barnløs. Anonymkode: f2647...6b5 Går du inn i alle trådene og ber de google det de spør om, eller er det bare i min tråd? Hvorfor synes du at spørsmålene mine er provoserende, oppleves det som så hellig for deg dette at man ikke skal stille spørsmål ved det? Ja, kan ikke alle som skriver her på forumet heller bare engasjere seg politisk? Ikke komme her og stille fæle spørsmål som bare provoserer. Det er jo bare å vinne en valgkamp og fikse det selv. Anonymkode: 5a3a3...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #23 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel/profesjonelle-standarder-for-barnehagelaerere---en-oversikt/114968 Anonymkode: f2647...6b5 Hvilke punkt på denne lista er det du mener krever 3 års høyere skolegang? Dette er på nivå med pensum for et yrkesfag på VGS. Anonymkode: 5a3a3...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. april 2024 #24 Del Skrevet 28. april 2024 Du skal måtte forholde deg til rammeplanen og vite at alt det som står det skal gjøre i løpet av 1 år. Du må ha foreldre samtaler 1-2 ganger i året, du må sette opp ukeplan, måneds plan, og alt dette i forhold til rammeplanen. Du skal holde koll på 15 barn og dets foreldre. Du må passe på at de følger sine steg( altså språk, motoriske etc) du må kunne vite hva bup, bv etc er og kanskje ha kontakt med de. Det er en stressende og innimellom givende jobb og du må passe til jobben. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #25 Del Skrevet 28. april 2024 Sofakona skrev (16 minutter siden): Du skal måtte forholde deg til rammeplanen og vite at alt det som står det skal gjøre i løpet av 1 år. Du må ha foreldre samtaler 1-2 ganger i året, du må sette opp ukeplan, måneds plan, og alt dette i forhold til rammeplanen. Du skal holde koll på 15 barn og dets foreldre. Du må passe på at de følger sine steg( altså språk, motoriske etc) du må kunne vite hva bup, bv etc er og kanskje ha kontakt med de. Det er en stressende og innimellom givende jobb og du må passe til jobben. Dette høres veldig ut som noe som kunne vært et yrkesfag på VGS. Man kunne lært seg dette på 1 eller 2 år videregående skole og 2 år som lærling i praksis. Jeg tviler ikke på at det kan være stressende, men det forsvarer ikke utdanningsnivået som staten krever. Anonymkode: 5a3a3...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #26 Del Skrevet 28. april 2024 Barnehagen er under kunnskapsdepartementet og er ein del av utdanningsforløpet til barn. Barnehagelærarar er lærarar. Det er krav til lærarar. Eg har praktisert i åresvis. Det som eg gjer absurd mykje av er å prøva skaffa vikar og læra opp nye som trur det er lett å arbeida I barnehage. Har nye folk ca kvart halvår som slutter igjen til hausten/våren. Det er ikkje eit yrke for alle. Det er faktisk beinhardt, ofta rekker eg ikkje gå på do, ta pauser eller kvile nok før ein ny dag kjem. Det er selvfølgelig ikkje normen, men man må greie stå i gode og dårlige periodar. Eg blir år etter år fordi eg sjølv synest eg gjer ein god jobb med barna. Barna gir meg personlig mykje, det er motiverande. Eg liker å driva endringsarbeid. F.eks fått slutt på biting med målretta arbeid. Og retta opp i sterke språkvanskar før skulestart. Dei vaksne kan slita meg ut 🙈 Ellers: Foreldresamtalar, pedagogisk dokumentasjon, leia avdelingsmøter, fylle ut alle med skjema, fylle ut tras (språk), gjera andre vaksne gode i jobben sin, samlingsstund, vaske, skifte bleier, do trening, selvstendighetstrening, kartlegging av trivsel, foreldrerettleiing, observasjon, læra seg arkivsystem, skifte lyspærer, planlegge, be styrar bestille ting. Planlegga turar, gå på turar, kutte frukt, risikovurdering, laga månedsplanar. Ellers oppgåver eg blir delegert (som å skaffa vikar). Det er hundre andre ting eg ikkje kjem på. Det viktigaste vi gjer er å vere støtte i leiken til barna. Vere mentalt tilgjengelige og nede på golvet. At vi "ser" og "føler" og er "på". Og for å gjera meg upopulær blant andre barnehagelærarar i denna tråden, det er virkelig ikkje ein vanskelig utdanning. Vi hadde for eksempel gym regelmessig der vi lata som dei andre vaksne var barn. I naturfag hadde vi artsprøver og var ute i feltet, gravde etter makk. Eg fekk stort sett B på fleste ting ved målretta pugging av teori som var heilt overkommelig å forstå. Eg synest også lønna er god etter siste heving med lang ansiennitet, lite studiegjeld. Lett å få jobb. Det er mykje å falla tilbake på i oppvekstsektoren. Eg anbefaler varmt yrket, du kan virkelig gjera ein forskjell for små mennesker. Du får blant anna sjå barn gå for første gong, læra seg nye ting, deler sorger og gleder. I min barnehage har vi tette bånd og latteren kjem lett. Her om dagen bygde vi eit prompeslott! Anonymkode: a39b5...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #27 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Går du inn i alle trådene og ber de google det de spør om, eller er det bare i min tråd? Hvorfor synes du at spørsmålene mine er provoserende, oppleves det som så hellig for deg dette at man ikke skal stille spørsmål ved det? Ja, kan ikke alle som skriver her på forumet heller bare engasjere seg politisk? Ikke komme her og stille fæle spørsmål som bare provoserer. Det er jo bare å vinne en valgkamp og fikse det selv. Anonymkode: 5a3a3...5e1 Du er ikke verdt det… All kred til de som fortsetter å svare seriøst, du har jo bestemt deg! Anonymkode: f2647...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #28 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er snart ikke barnehagelærere igjen som ønsker å jobbe i bhgen heller så får vi se hva resultatet blir. Selv holdt jeg ut i 20 år etter bachelor før jeg sluttet, aldri mer bhg og ekstremt dårlige rammebetingelser for meg. https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/en-av-tre-barnehagelarere-har-forlatt-yrket/ Anonymkode: f2647...6b5 Please fortell meg hva du jobber med nå? Jeg er desperat etter å komme meg vekk! Anonymkode: 01a5e...c27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #29 Del Skrevet 28. april 2024 De har like lang utdanning som saksbehandlere i barnevernet, for å sette det i perspektiv. Nå vil jo mange si at bv har for kort utdanning og det blir krav om master heldigvis men likevel. De har en del teoretisk om barns utvikling og nyutdannede er i høy grad opptatt av å få alle barn til å passe inn i malen, har jeg inntrykk av. Erfaring er å foretrekke fremfor nyutdannede kun med teoretisk kunnskap. Utdanning skader jo ikke men tre år er jo litt unødvendig. Mye fag som de aldri får bruk f.eks naturfag - hvor mange barnehagelærere er det som lærer barna forskjell på en bregne og en annen bregne når de går på tur? Nei, bedre å bruke tiden på å lære de mer om å se etter tegn til omsorgssvikt. Anonymkode: 5c480...38f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #30 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Please fortell meg hva du jobber med nå? Jeg er desperat etter å komme meg vekk! Anonymkode: 01a5e...c27 Spesialpedagog i skolen. Med min 60 stp videreutdanning i spes.ped er barnehagelærere kvalifisert til fast jobb. Evt få jobb som kontaktlærer og så kan du ta undervisningsfag etter 2 år i fast ansettelse. Anonymkode: f2647...6b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #31 Del Skrevet 28. april 2024 Somler ute på kontoret, går på møter og har plantes på ugunstige tider så det er kaos og går utover barna og aktiviteter Anonymkode: 4129e...56d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #32 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette høres veldig ut som noe som kunne vært et yrkesfag på VGS. Man kunne lært seg dette på 1 eller 2 år videregående skole og 2 år som lærling i praksis. Jeg tviler ikke på at det kan være stressende, men det forsvarer ikke utdanningsnivået som staten krever. Anonymkode: 5a3a3...5e1 Du kan fint jobbe i bhg uten å være bhg lærer. Barne og ungdomsarbeider, assistent (uten relevant utdanning), barnevernspedagog og spesialpedagog som ekstra ressurs - eller barnehagelærer. Det vil si at du kan velge å ikke ta bhg lærer utdanning og fortsatt jobbe i barnehagen, men da kan du heller ikke ha tittelen barnehagelærer. Staten har altså et kunnskapskrav for å få yrkestittelen for å garantere en viss kvalitet av arbeidet, på samme måte som optikere. Du kan selvsagt lære dette på egen fritid, men det gir deg likevel ikke flere rettigheter selvom du mener det er veldig lett.. Jeg jobber som bhg assistent og tar utdanning som barnehagelærer. Jeg synes det er et utrolig viktig yrke og er kjempeglad for at jeg har valgt denne retningen. Heldigvis sier ts sin holdning mer om hun eller han enn barnehagelærere generelt. Anonymkode: b3716...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #33 Del Skrevet 28. april 2024 De gjør også mange av de samme oppgavene som de ufaglærte assistentene. Som jo blir satt til å være sammen med barna uten å ha tatt utdanning. Pedagogene hadde møtetid og planleggingstid men de har jo samme jobb når de er med barna. Så at de må studere i tre år, synes jeg er rart. Anonymkode: 5c480...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #34 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan fint jobbe i bhg uten å være bhg lærer. Barne og ungdomsarbeider, assistent (uten relevant utdanning), barnevernspedagog og spesialpedagog som ekstra ressurs - eller barnehagelærer. Det vil si at du kan velge å ikke ta bhg lærer utdanning og fortsatt jobbe i barnehagen, men da kan du heller ikke ha tittelen barnehagelærer. Staten har altså et kunnskapskrav for å få yrkestittelen for å garantere en viss kvalitet av arbeidet, på samme måte som optikere. Du kan selvsagt lære dette på egen fritid, men det gir deg likevel ikke flere rettigheter selvom du mener det er veldig lett.. Jeg jobber som bhg assistent og tar utdanning som barnehagelærer. Jeg synes det er et utrolig viktig yrke og er kjempeglad for at jeg har valgt denne retningen. Heldigvis sier ts sin holdning mer om hun eller han enn barnehagelærere generelt. Anonymkode: b3716...975 Jeg er ikke ts men må bare få sagt at dere som jobber i bhg har en av Norges viktigste jobber. Jeg hadde ikke klart å holde ut en halv dag en gang. Ser opp til de som klarer det. Men skjønner fortsatt ikke at det skal kreve tre års utdanning å være pedleder. Anonymkode: 5c480...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #35 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Spesialpedagog i skolen. Med min 60 stp videreutdanning i spes.ped er barnehagelærere kvalifisert til fast jobb. Evt få jobb som kontaktlærer og så kan du ta undervisningsfag etter 2 år i fast ansettelse. Anonymkode: f2647...6b5 Takk for svar, jeg er i gang med master i spes.ped. Men til tross for at jeg synes feltet er ekstremt spennende er jeg usikker på om jeg orker arbeidsrammene i det feltet. Men du trives på skolen? Anonymkode: 01a5e...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #36 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, jeg er i gang med master i spes.ped. Men til tross for at jeg synes feltet er ekstremt spennende er jeg usikker på om jeg orker arbeidsrammene i det feltet. Men du trives på skolen? Anonymkode: 01a5e...c27 Hadde jeg vært yngre hadde jeg kastet meg på en master i spes.ped, fordypning i logopedi - min drøm. Stortrives i skolen ja! 😊 Anonymkode: f2647...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millaca Skrevet 28. april 2024 #37 Del Skrevet 28. april 2024 En barnehagelærer er en leder, en lærer og en veileder. På studiet lærer man om barns utvikling, språk, lek og læring. Man lærer om pedagogisk ledelse og veiledning. Man har også kreative fag som drama, musikk og forming. Men hoveddelen av utdanningen er pedagogikk. Som Barnehagelærer har jeg ansvar for x antall små mennesker og x antall ansatte. Det er mitt ansvar å sørge for at alle barna har trygge, gode relasjoner og følge med på hvor de er i utviklingen sin. Noen barn trenger ekstra oppfølging. Det er også mitt ansvar å lede, veilede og ha et godt samarbeid med de ansatte på avdelingen, og av og til må jeg ta upopulære avgjørelser. Det er mitt ansvar å sette inn tiltak dersom et barn strever med språket, atferden eller følelsesregulering (for eksempel). Jeg har ansvar for vaktlister og permisjoner/avspaseringer på min avdeling. Jeg har ansvar for å holde meg faglig oppdatert - og å videreformidle faglig kunnskap. Jeg skal samarbeide tett med barnas foresatte og evt andre instanser (PPT, BUP, barnevern) - barnehagen gjør mer her enn å observere og melde bekymring (ref. en kommentar lenger over her), vi følger opp og setter inn tiltak. Følge opp barn med spesielle behov (bilder, dagtavle, tegn til tale/ASK ol.). Jeg skriver månedsbrev, ukeplaner og arbeidsplaner. Jeg leder avdelingsmøter og foreldremøter. Jeg har foreldresamtaler om barns utvikling og trivsel i barnehagen (og skal dermed vite MYE om hvert enkelt barn). Jeg skriver søknader om ekstra ressurser dersom det er barn som trenger dette. Jeg planlegger prosjekter og aktiviteter. Jeg driver utviklingsarbeid. Jeg deltar på pedagogmøter, har ansvar for HMS, er med på ansvarsgruppemøter og samarbeider med spesialpedagoger og logopeder. Jeg fyller ut diverse kartleggingsskjema. Jeg gjennomfører medarbeidersamtaler og innimellom veiledning av ansatte. Jeg deltar på kurs. Jeg utvikler det fysiske lek- og læringsmiljøet og legger til rette for barnegruppen jeg har ansvar for. Jeg tar hensyn til deres alder, utvikling og interesser. Utover dette er jeg "bleieskiftarbeider", tørker snørr og tårer. Lager mat. Rydder og vasker. Jeg leker med barna og er til stede med dem. Jeg hjelper dem med store følelser og jeg regulerer atferd. Jeg støtter, veileder og utfordrer dem. Jeg jobber hver dag for å sikre jeg har en trygg og god relasjon til ALLE barna. Enda er det masse som er glemt. Men jeg håper dette er nok til å svare på spørsmålet ditt om hva en barnehagelærer gjør - som krever utdanning 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #38 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mer spesifikt, hva er det de gjør som krever bachelorutdanning? Er det ikke bare å passe på småunger? Anonymkode: 5a3a3...5e1 Du har jo så lite kunnskap om hva som foregår i en bhg at det vil ta en evighet å forklare! Bare det at man bare passer på småunger? Tror det er bedre om du leser litt om emnet selv i stedet for. Det er jo det samme som å si at en sykepleier bare bytter bandasjer! Anonymkode: 9eca4...936 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #39 Del Skrevet 28. april 2024 Man lærer seg også å observere en hel del. Man skal jevnt og trutt i hele utdanningen skrive observasjoner i praksissteder. Samspillet mellom barna, utviklingen, kommunikasjonen osv. det lærer deg å forstå og observere barn på en helt annen måte. Man går i dybden på barns utvikling osv. Jeg syns det er lei at det er ett så undervurdert yrke, og jeg håper virkelig på en real lønnsvekst i årene som kommer. Disse små er fremtiden vår, og de fortjener virkelig å ha gode pedagoger, og fagarbeidere rundt de. Slutt å snakk ned dette yrket. Anonymkode: c0afa...d0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #40 Del Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg vært yngre hadde jeg kastet meg på en master i spes.ped, fordypning i logopedi - min drøm. Stortrives i skolen ja! 😊 Anonymkode: f2647...6b5 Jeg tok master i spes.ped og logopedi da jeg var 54 år, så det er aldri for sent😉 Anonymkode: 3dbf4...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå