Gå til innhold

Er i en dilemma ang. valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kontakta en oppdretter for 5 måneder siden og spurte om å sette meg på liste etter tispe. Oppdretteren hadde allerede 5 stykker før meg som vedkommende hadde lovet tispe valp til. Siden det var så mange foran meg så spurte jeg en ny oppdretter om å sette meg på liste. Gjorde det og vedkommende har gjevnlig oppdatert meg i hendelsesforløpet om hva som skjedde med tispa ol.

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre om den første oppdretteren alikevell spør meg om jeg skal ha en valp. Siden det har gått så lang tid så frykter jeg at de andre da evt. har tatt andre valper ol. Dette tenkte jeg ikke på før nå.

Begge tispene venter kull med få uker mellom.

Nå har jeg såpass nerver at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg vurderer til og med å ikke få meg valp i det hele tatt. Hva hadde dere gjort? Jeg har tabba meg helt ut her.

Anonymkode: 681a7...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ, skjønte ikke inlegget ditt? Vil du ha hund eller ikke? 

Hvis jeg tolker deg riktig,  så har du sagt du er interessert i hund og ikke ønsker å ha hund lengre? Isåfall sier du ifra at du ikke ønsker hund alikevel 

Anonymkode: c5f37...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stå på så mange ventelister du vil og trenger ikke tenke på dette før du ev får et faktisk tilbud om valp. Får du tilbudene omentrent samtidig så kan du se på begge valpene før du bestemmer deg. Det som til syvende og sist er viktigst er at du får den valpen du ønsker deg og passer best uavhengig av hvor hyggelig oppdretteren har vært. 

Når det er sagt er jeg sjeleglad vi hadde en oppdretter som syntes ventelister var tull og bortkastet tid for alle og heller forholdt seg til aktuelle valpekjøpere når det var tid for å selge valper... 

Anonymkode: b557a...394

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette har tært så mye på meg at jeg da blir helt usikker.

Men hva gjør jeg om oppdretter nummer en sier jeg skal ha en tispe. Den gangen jeg da kontakta oppdretter nummer to var kun fordi jeg tenkte at ingen tisper får 6 tisper. Eller det er liten sannsynlighet. Jeg tenkte da ikke at det skulle gå så lang tid som det gjorde og jeg er da redd noen ikke skal ha. Hva gjør man da når en oppdretter sier jeg er nummer 6 etter tisper? Også om vedkommende alikevell spør senere etter de er født.

Har god kontakt med oppdretter nummer to og snakka ofte med henne på telefon.

Setter dere andre dere kun opp på en liste selv om valpene da kommer 5 måneder etterpå? Og oppdretter da sier det er fem foran meg på tispe. 

Anonymkode: 681a7...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du så stressa for? Om du kjøper valp hos oppdretter nr 1 sier du bare ifra til oppdretter nr 2 at du ikke vil stå på venteliste lengre. Eller? Du må ikke takke ja til valp selv om du står på en venteliste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta begge om det er det du lurer på? Det er lov å si nei takk. Du kan, som en over meg sier, velge den valpen du liker best. 

Anonymkode: 89677...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må selvfølgelig ikke ta imot valp fra første oppdretter om de tilbyr deg valp. Du Må ingenting. Du sier "Takk for tilbudet, men jeg må dessverre takke nei". 

Venteliste betyr ikke at du har inngått en avtale. Du er på venteliste, og den kan du trekke seg ut av når som helst. 

Anonymkode: 8f543...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stå på flere ventelister, og møte på valpene hos de ulike før du bestemmer deg. De fleste oppdrettere vil at valpekjøpere skal komme på besøk noen uker før de er henteklare uansett. Da kan du både se og føle hvilken valp som passer best. I noen tilfeller blir det født få/ingen av det foretrukne kjønnet, så da er det fint å allerede være i dialog med andre.

Bonus er at du får følelsen for ulike oppdrettere! Det legges vekt på litt ulikt og hundene er såklart egne individer med sine særtrekk.

Når du finner ut av hvilken valp du ønsker så tar du kontakt med den andre oppdretteren for å si ifra :) 

Anonymkode: fe9af...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke forpliktet deg til å kjøpe valp selv om du står på venteliste. Oppdretter har garantert opplevd at folk trekker seg fra liste tidligere, og en hundeglad person som en oppdretter bør være forstår selvfølgelig at du kanskje fant en valp som passet deg bedre. Jeg forstår at det er ubehagelig å gi den beskjeden, men dette er ikke noe å være redd for. Om oppdretter skulle blitt "sur" for noe slikt, er det ikke du som fremstår som rar, for å si det slik.

Å kjøpe hund er en så stor investering, både økonomisk og menneskelig, at det selvfølgelig skal kjennes rett ut. 

Anonymkode: faaa2...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også akkurat vært på jakt etter en valp. Da meldte jeg interesse hos flere oppdrettere, og da jeg fant en som både så bra ut og kunne love meg en valp, sa jeg ja takk til det. I etter tid har et par av de andre kontaktet meg for å muligens tilby med en valp fra dem. Da har jeg  bare svart at jeg har avtalt med en annen. Det har gått helt fint. Ingen sure miner. Så jeg ville bare ventet og sett hvor du først får tilbud, og så sagt ja til det. 

Anonymkode: c2f5b...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjøpsrett ved å stå på venteliste. Se hva som skjer og så sier du ja til den du får best følelse ved. Når du har sakt ja til en av de og fått tildelt kommende valp, trekker du deg far den andre lista.

Anonymkode: 79de4...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei! Jeg har også akkurat vært på jakt etter en valp. Da meldte jeg interesse hos flere oppdrettere, og da jeg fant en som både så bra ut og kunne love meg en valp, sa jeg ja takk til det. I etter tid har et par av de andre kontaktet meg for å muligens tilby med en valp fra dem. Da har jeg  bare svart at jeg har avtalt med en annen. Det har gått helt fint. Ingen sure miner. Så jeg ville bare ventet og sett hvor du først får tilbud, og så sagt ja til det. 

Anonymkode: c2f5b...6fb

Jeg ville også ventet og sett hva som kom av valper, og hva du eventuelt ble tilbydt. Men jeg hadde også tatt en runde på hvilken av foreldrene som er nærmest det du ønsker deg, hørt med oppdretter hvordan de ulike valpene fremstår etter hvert og hvem som er tiltenkt deg, for å prøve å sikre at du får en valp som faktisk er det du er på utkikk etter. 

 

Det er ikke alltid man kan velge fritt, men hvis det står mellom to mulige, bør man gå den ekstra runden og finne ut hvilken som egentlig passer best. Og som andre har sagt, venteliste er ikke kjøpsavtale. Det er veldig vanlig å stå som interessent på flere kull, man aner jo ikke noe om antall valper og om oppdretter i det hele tatt vil tilby deg valp. 

Anonymkode: bdb08...72c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skylder ingen noe. Du kan stå på mange ventelister, det har oppdrettere stor forståelse for (eller bør ha), da det er klart mange ønsker valp og vil sikre at det er mest mulig sannsynlig å få. Har riktignok vært borti en oppdretter som ble kjempefornærma da vi sa at vi også var på venteliste hos noen andre fordi "jeg ønsker at folk KUN ønsker valp fra meg", dette er en bruksrase til konkurranselydighet. Men det var unormal oppførsel, altså.

Hvis første sier du kan få, men du heller ønsker fra andre, sier du nei takk. Hvis andre sier du kan få, og du heller vil ha fra første, sier du nei takk. Det høres jo ut som den andre er best for deg siden dere faktisk har vært i kontakt og du har et nærmere forhold til den oppdretteren. 

Det du må se på mest er jo valpens foreldre sin helse bakover i genreasjoner, sykdommer i rasen og eventueller meritter til foreldrene så du vet om valpen kan passe det du skal ha den til.

Holdt hodet kaldt, vent til de er født. Du får ikke tilbud før de er født og alle har overlevd fødsel, og ideelt sett bør også oppdretterne kreve å møte deg før du blir lovet noe, så de ser om de ønsker å selge til deg.

Anonymkode: 21997...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...