Gå til innhold

Timelønn og betaling for røde dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått min første jobb med timebetaling og ingen jobb på røde dager. Ved tidligere månedslønn så fikk jeg jo samme lønn selv om det var røde dager. Er altså ikke ny i arbeidslivet, men ny som ansatt med timelønn.

Starter nå 1.mai (=2.mai), og er vel minst tre røde dager til i mai.

Er en vanlig. 8-16 jobb, mandag til fredag, har tariffavtale. 

Regner jo med å få betalt, men timelønn er nytt for meg så litt usikker, kom plutselig på dette nå.

 

 

Anonymkode: b9d8a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du se hva som står i din tariffavtale, den avgjøør om røde dager er betalt eller ikke.

Det er ikke noe automatikk i at du skal ha betalt for disse dagene, er bedriften stengt har heller ikke denne noe inntekt disse dagene.

Anonymkode: bfdb0...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i tariffavtalen din da? Hvis man har timelønn får man bare betalt for timene man jobber og evt tillegg for kveld eller ved feks jobbing på lørdager etter et gitt tidspunkt eller feks påske- og pinseaften.

Anonymkode: 2f222...262

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og timelønn der jeg jobber, og de eneste røde dagene vi får betalt for er 1. og 17.mai. Mener å huske at de er de eneste røde dagene man har krav på lønn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har fått min første jobb med timebetaling og ingen jobb på røde dager. Ved tidligere månedslønn så fikk jeg jo samme lønn selv om det var røde dager. Er altså ikke ny i arbeidslivet, men ny som ansatt med timelønn.

Starter nå 1.mai (=2.mai), og er vel minst tre røde dager til i mai.

Er en vanlig. 8-16 jobb, mandag til fredag, har tariffavtale. 

Regner jo med å få betalt, men timelønn er nytt for meg så litt usikker, kom plutselig på dette nå.

Anonymkode: b9d8a...03c

Sånn jeg forstår spørsmålet så jobber du 8-16 kun på hverdager.

Hvis du kun får timelønn så vil du ikke ha krav på betaling på de røde dagene.

Hvis du har fast jobb i hel stilling så er det normale fast lønn. Hva slags jobb er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tariff og timesbetaling skal du vel ha helligdagstillegg, vanligvis er dette minst 100 %.

Men bare på røde dager. Og du jobber ikke på røde dager? For da er det ikke noe tema.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har lovbestemt krav på betaling for 1. og 17. mai, dersom disse dagene faller på ordinære arbeidsdager. Dersom 17. mai faller på lørdag og du har arbeid mandag-fredag, har du ikke krav på ekstra lønn for denne dagen. 
Dog er det et tilleggskrav at man enten må ha vært ansatt i bedriften i minst 30 dager før disse dagene, eller at man ble ansatt før 1. mai, og at arbeidet er planlagt å vare minst 30 dager. Dermed kan det se ut til at du ikke har lovbestemt krav på lønn 1. mai, men du har definitivt krav på lønn 17. mai (betinget at du er ansatt for mer enn 4 uker, så klart). 
For alle andre røde dager må du sjekke tariffavtalen din. 

Anonymkode: a11ab...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...