Gå til innhold

Spleise gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

I vår familie har vi pleid å spleise på gaver, selv om jeg synes "fordelingen" har vært litt urettferdig. Har 4 søsken som er gift eller samboer og jeg er singel. Vi deler beløpet på 5, og selv om jeg ikke likte så har jeg alene betalt like som ekteparene. Har prøvd å si at vi burde endre det, og fikk dårlig respons tilbake. Så da betalte jeg. Men nå har jeg blitt syk og har ikke jobben lenger. Foreløpig får jeg AAP fra nav. Har igjen prøvd å snakke om vi kan endre på eller kanskje gi litt mindre enn så lenge... Fikk ett krasst svar fra en bror: "jeg gir akkurat så mye jeg vil" (han har tydeligvis glemt den tiden han hadde dårlig råd) vi andre pleide å kjøpe litt billigere gaver da så han var med. Hvordan gjør dere andre når det skal spleises?? 

Jeg har ikke mulighet til å spleise på gaver og må kjøpe egen bare fra meg. Har tilogmed fått kommentarer pga det men det takler jeg 

Anonymkode: 60515...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen.

Prøver en gang til .....

Er det ingen som pleier å spleise og evt. vil si litt om hvordan dere gjør det??

Anonymkode: 60515...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei igjen.

Prøver en gang til .....

Er det ingen som pleier å spleise og evt. vil si litt om hvordan dere gjør det??

Anonymkode: 60515...845

Vi ville delt akkurat likt som dere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 3 par og én singel kjøper gave sammen, så blir totalsummen delt på 7! Dette fordi at en enslig person ikke skal betale like mye som ett par.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spleiser med min søster som er singel betaler hun mindre enn oss som er et par - selvfølgelig. Men jeg vet at når min andre søster skal spleise vil hun at det skal deles likt.

Jeg synes en enslig skal betale mindre enn et par.

Anonymkode: 184db...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fast sum på 150 pr voksen. Er det som blir mest rettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at jeg har sluttet å spleise på gaver feks til min mor. Det endte med at jeg alltid betalte mesteparten, fordi jeg er i et forhold, mens mine søstre er single. I mitt forhold har vi felles økonomi, på alt annet enn gaver. Det betaler vi til vår egen familie hver for oss. Jeg har god økonomi med et ok julegave budsjett, men mine søstre ( begge i godt betalte jobber) vil gjerne spleise på dyre ting, men da betale mye mindre enn meg. Tidvis godt under halvparten av hva jeg la i. I tillegg var det alltid jeg som la ut, og ofte måtte jeg påminne de om det flere uker etter jul. Så jeg gikk lei. Jeg betalte jo likevel minst halvparten på alle gaver, så da kan jeg like godt betale hele og gi bare fra meg og min mann. Så får mine søstre ordne opp seg imellom. Blitt litt sure miner pga det, for da stiller jeg de som gir mindre i et dårlig lys må vite....Men det lever jeg fint med.

Anonymkode: b54f6...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørs litt. Jeg er i et forhold, og vi har valgt å gjøre det sånn at jeg fortsatt kjøper gaver til min familie og mine venner, og han til sine, men vi skriver begges navn på kortene. Sånn sett hadde nok vi delt på 5 ja, hvis det var 5 søsken som skulle spleise, uavhengig av om noen har partnere eller ei. Men hvis man derimot skal være med å spleise sammen med flere til en felles venn, da deler vi selvsagt på antall personer og ikke antall par.

Anonymkode: 56b7f...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er beløpet jeg kan bidra med, kan vi spleise på en gave innen beløpet x fem?

Eks: 200 kr ganget med 5 blir 1000 kr. Da blir makspris på gaven 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må faktisk si «jeg har ikke råd til dette», «jeg har ikke penger til dette», og gi det du kan. Om det er 50kr, eller 150kr, så er det du kan gi. Du skal ikke ende opp med gjeld pga. du har en ræva familie som ikke tar hensyn. (Beklager språket, men).

Anonymkode: a0d09...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler likt som dere gjør nå. Som andre sier har mange en ordning hvor man i et forhold kjøper gave til hver sin familie, ofte fordi familier har ulik gavekultur. Om noen gir 500,- og andre 2000,- blir det stor forskjell.

Samtidig skjønner jeg frustrasjonen når du tross alt går på AAP. Da synes jeg familien kunne tatt hensyn å enten ha latt deg betale mindre, eller at du kjøper en egen gave.

Anonymkode: a5343...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler pr pers men sjekker hver gang hva folk kan og vil gi den gangen.
En skjelden gang legger de som kan og vil litt mer i potten helt diskret dersom det passer slik. Feks nå når vår mor fyller rundt år og ett søsken er student mens et annet nettop ble ufør. Da gir to andre litt mer uten å egentlig nevne det. 

Anonymkode: d7898...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på det deler vi pr seng. Det er urimelig at de som ikke har barn skal betale for andres. Syns det blir det samme her. Pris pr søsken så plusser den enkelte på for familiemedlemmer. Hvis noen syns det blir urettferdig da kan dere skrive på kortet hvem som har gitt hva. 

Anonymkode: 9119f...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder gave, ville vi delt på antall søsken og eventuelt foreldre. Om som du har tre søsken og dine foreldre er med på gaven, vill jeg delt på 5. Uavhengig av om søsken har partner eller ikke. 

Jeg betaler for gaver til min slekt og han betaler for gaver til sin slekt. Har du ikke råd til å være med å spleise på gave de ønsker å gi, så gir du beskjed om dette og kjøper en gave på egenhånd.

Hadde det vært snakk om å gå ut å spise for eksempel, ville vi delt på antall hoder som har spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss må den som har dårlig råd rett og slett si fra under planleggingsfasen om de har begrensninger for hvor mye de vil legge i gaven. Eventuelt blir det foreslått gaveide og de som vil kan være med og spleise. 

Vi er veldig mange da, så det løser seg som regel på en eller annen måte. 

Anonymkode: aa7c1...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

 Jeg er i et forhold, og vi har valgt å gjøre det sånn at jeg fortsatt kjøper gaver til min familie og mine venner, og han til sine, men vi skriver begges navn på kortene. 

Anonymkode: 56b7f...73f

Jeg mener at som hovedregel kan voksne personer som skal ha navnet sitt på kortet betale. Som regel har en singel person dårligere økonomi enn par, hvis de øknomiske situasjonen er annerledes kan annen fordeling være rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi deler likt som dere gjør nå. Som andre sier har mange en ordning hvor man i et forhold kjøper gave til hver sin familie, ofte fordi familier har ulik gavekultur. Om noen gir 500,- og andre 2000,- blir det stor forskjell.

Samtidig skjønner jeg frustrasjonen når du tross alt går på AAP. Da synes jeg familien kunne tatt hensyn å enten ha latt deg betale mindre, eller at du kjøper en egen gave.

Anonymkode: a5343...ef7

MÅ spørre igjen.. har skrevet flere svar/innlegg men kan ikke se de her.... var ikke det litt rart?

Anonymkode: 60515...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 10.29):

MÅ spørre igjen.. har skrevet flere svar/innlegg men kan ikke se de her.... var ikke det litt rart?

Anonymkode: 60515...845

Det spøker på PCen din

Anonymkode: 9119f...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...