Gå til innhold

Husmaling... Halvblank? Matt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal male huset i år, og vi har klart å lande en farge... Men så begynte jeg å se på typen maling, og det slo meg at jeg ikke har reflektert over glansgrad....

Vi skal male i fargen Labrador https://www.jotun.com/no-no/decorative/professional/farger/eksteriorfarger-til-borettslag/fargetoner/gra-og-sorte-toner/jotun-1434-labrador

Usikker på om jeg tenker at den bør være matt? Hvor blank er egentlig "halvblank"? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 6e703...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme, vi skal også male hus i sommer og har bestemt oss for farge men usikker enda på hvilket merke av maling vi bør kjøpe og om vi bør kjøpe halvblank eller matt.

Anonymkode: 62447...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den tid kommer er det absolutt smarteste dere gjør å bruke noen hundrelapper på fargeprøver av eksteriørmaling og male store felter på den mest fremtredende husveggen! De pengene er ei pølse i slaktetida.

Husk at skikkelig husvask er viktig for et godt resultat.

Merk også at en og samme farge kan fremstå veldig ulikt i forskjellige glansgrader!

Glansgraden vil også "kle" huset ulikt. Generelt anbefales det nok en matt maling på f.eks. et funkishus.

Fargen dere har valgt: Jeg skyter fra hofta her, men tror dere vil bli overrasket over hvor lys og annerledes "Labrador" blir på vegg kontra det dere ser på fargeprøver.

Merke av maling: Det er så tidkrevende å male, og ikke minst å rengjøre på forhånd, at jeg anbefaler å ikke spare penger på å gå for de billigste produktene. Men: det blir mange tilbud fremover, og det lønner seg å følge med. Det blir mange tusenlapper å spare på å kjøpe malingen dere bestemmer dere for når en av kjedene kjører tilbud på akkurat den malingen.

Anonymkode: ef8a2...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når den tid kommer er det absolutt smarteste dere gjør å bruke noen hundrelapper på fargeprøver av eksteriørmaling og male store felter på den mest fremtredende husveggen! De pengene er ei pølse i slaktetida.

Husk at skikkelig husvask er viktig for et godt resultat.

Merk også at en og samme farge kan fremstå veldig ulikt i forskjellige glansgrader!

Glansgraden vil også "kle" huset ulikt. Generelt anbefales det nok en matt maling på f.eks. et funkishus.

Fargen dere har valgt: Jeg skyter fra hofta her, men tror dere vil bli overrasket over hvor lys og annerledes "Labrador" blir på vegg kontra det dere ser på fargeprøver.

Merke av maling: Det er så tidkrevende å male, og ikke minst å rengjøre på forhånd, at jeg anbefaler å ikke spare penger på å gå for de billigste produktene. Men: det blir mange tilbud fremover, og det lønner seg å følge med. Det blir mange tusenlapper å spare på å kjøpe malingen dere bestemmer dere for når en av kjedene kjører tilbud på akkurat den malingen.

Anonymkode: ef8a2...54b

Takk for gode tips.

Vi har allerede "Labrador" på deler av veggen her, sammen med x antall andre fargeprøver. Tør ikke tenke på hvor mye jeg har brukt på det, selv om det i det store og det hele selvfølgelig er ingenting ;)

Har allerede leid inn folk til å vaske, skrape og grunne der det trengs, så den delen er i boks.

Er egentlig mest denne glansgraden jeg er usikker på. Huset er fra 1990, ikke funkis, halvannen etasje "standard" enebolig (vet ikke leverandør, når jeg tenker etter, husker ihvertfall ikke). Fargen vi har nå er "grågrønnbeige", og jeg vet at den er halvblank, men det er jo mange år siden den ble malt, så den har garantert mistet litt glans gradvis. Men føler glansen er annerledes på en mørkere farge enn på en lys, bortsett fra hvitt som ser VELDIG blankt ut med blank maling...

Anonymkode: 6e703...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et "vanlig" hus (ikke nytt funkishus el.l.) synes jeg ikke matt eksteriørmaling passer så godt. Får heller inntrykket av at det er lenge siden huset er malt og at malingen har falmet og blitt matt av den grunn 🙈

Anonymkode: e72f6...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...