Gå til innhold

Hvorfor så mange som vil studere jus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som har søkt jus eller studert det som kan forklarer hvorfor det er det MEST populære studiet? Forstår det ikke. Hva er så gøy med det? Man tjener jo ikke så mye heller…

 

https://www.advokatbladet.no/rettsvitenskap-samordna-opptak-uib/rettsvitenskap-er-det-mest-populaere-studiet-i-ar/211606

Anonymkode: 49493...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faget rettsvitenskap burde egentlig hete utøvende litteraturvitenskap.

Anonymkode: bb3b1...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres interessant ut å løse juridise problemstillinger, sette seg inn i lovverk og hvilke rettigheter folk har.

Studerer det ikke, men kunne ha tenkt meg det.

Anonymkode: 3f2ab...02b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn som studerer juss nå. Hadde selv gått den veien om jeg hadde hatt gode nok karakterer. I stedet for så ble det økonom / revisjon på meg. Vi har også endel juss i studiet. Forretningsjuss, skatterett (hadde arbeidsrett som valgfag).

Jeg syns det er interessant, det samme gjør barnet mitt. 

Anonymkode: 6c533...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har et barn som studerer juss nå. Hadde selv gått den veien om jeg hadde hatt gode nok karakterer. I stedet for så ble det økonom / revisjon på meg. Vi har også endel juss i studiet. Forretningsjuss, skatterett (hadde arbeidsrett som valgfag).

Jeg syns det er interessant, det samme gjør barnet mitt. 

Anonymkode: 6c533...426

Selv ble jeg samfunnsøkonom i stedet for jurist etter å ha først prøvd meg på jussen.  Jeg likte bedre fag hvor det er to streker under svaret. Var veldig frustrerende å ha høyt karakterpress samtidig som det er stort grad av skjønn i karakterene på jussen. I tillegg var jeg aldri spesielt glad i å lese og skrive. 

 

Anonymkode: 478f9...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Man tjener jo ikke så mye heller…

Anonymkode: 49493...ff6

Nå tjener jurister bedre enn snittet, men mange unge har nok kanskje sett seg blind på de høye advokatlønningene de ser i avisa . Blir jo som alle som skal starte eget selskap og bli rik. De har lest om den ene prosenten som blir superrike og ikke om de 99 prosentene som enten går konkurs eller som  ender opp med å jobbe ekstremt mye for en dårlig lønn. 

Anonymkode: 478f9...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil ha et statusyrke, men har ikke realfag. Så da er eneste alternativ enten jus eller psykologi.

Anonymkode: 52123...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at man har veldig mange jobbmuligheter etter ferdig utdanning. Det var i alle fall noe av det jeg la mest vekt på da jeg valgte studiet. 

En del velger det nok også grunnet status/lønn, men flere av de som snakket om det da jeg begynte å studere sluttet etterhvert.

Anonymkode: 5bcae...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Faget rettsvitenskap burde egentlig hete utøvende litteraturvitenskap.

Anonymkode: bb3b1...29e

Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 5bcae...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selv ble jeg samfunnsøkonom i stedet for jurist etter å ha først prøvd meg på jussen.  Jeg likte bedre fag hvor det er to streker under svaret. Var veldig frustrerende å ha høyt karakterpress samtidig som det er stort grad av skjønn i karakterene på jussen. I tillegg var jeg aldri spesielt glad i å lese og skrive. 

 

Anonymkode: 478f9...582

Ja, folk er forskjellige,  jeg ser nå i ettertid at de fagene jeg likte best i studiet var de som hadde juss i seg.

Anonymkode: 6c533...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jusstudiet gir veldig mange muligheter. Det er bruk for jurister i svært mange sammenhenger, større selskaper har ansatt egne jurister andre kjøper tjenester. Du har og svært mange som jobber i forvaltningen. De kan også jobbe i politiet og som dommere. 

Og nei ikke alle tjener svært godt, men lønnen er ikke dårlig og får du en jobb i det private kan du ende opp med god lønn etter hvert. 

Jeg forstår godt at det kan være et spennende yrke med mange gode jobber. Studiet er tungt og det er mye lesing men det gir faktisk en del gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor mener du det? 

Anonymkode: 5bcae...9f4

Ikke meg du siterer, men tror vedkommende sikter til at jusstudiet er mye skriving. Mange som starter å på jussen tror det er et studie hvor man må lese mye og blir overrasket over hvor mye de må skrive. Jus er en egen skrivesjanger hvor man skal skrive på en bestemt måte og det jobbes mye med formuleringene.

Anonymkode: 478f9...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men tror vedkommende sikter til at jusstudiet er mye skriving. Mange som starter å på jussen tror det er et studie hvor man må lese mye og blir overrasket over hvor mye de må skrive. Jus er en egen skrivesjanger hvor man skal skrive på en bestemt måte og det jobbes mye med formuleringene.

Anonymkode: 478f9...582

Det har jo ingenting med litteraturvitenskap å gjøre? Juridisk metode er ikke akkurat sammenlignbart med det.

Anonymkode: 5bcae...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare svare for meg selv, men det gir utrolig mange valgmuligheter. Jeg jobbet to år i en kommune, og nå jobber jeg som advokatfullmektig. Jeg får 750.000 i året, før bonus på omtrent 50.000 og overtidsbetalt på ca. like mye. Synes ikke det er så verst. Får betalt lunsj, fleksibel arbeidstid, og ganske høyt arbeidstempo. Jeg hadde det veldig bedagelig i kommunen til samme grunnlønn og med flere goder, men jeg synes det gikk litt for sakte. 

Anonymkode: b40b9...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har jo ingenting med litteraturvitenskap å gjøre? Juridisk metode er ikke akkurat sammenlignbart med det.

Anonymkode: 5bcae...9f4

Juridisk metode er egentlig bare en bestemt form for historisk og filologisk metode, ikke at dette er noe negativt.

Anonymkode: d0873...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...