Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (3 minutter siden):

Ja, det nederste er det med skikkelig kamera. Det er mørkt fordi det var stemningen jeg ville ha frem. Kvaliteten på bildet i seg selv er mye bedre fra et faglig perspektiv. 

Jeg har iPhone 15 så ingenting galt med min mobil heller, men et mobilkamera vil aldri kunne måle seg med et ordentlig kamera.

Orker ikke kverulere mer med deg. Vi har åpenbart svært forskjellige meninger på dette.

Kos deg med mobilkameraet ditt på Hardangervidda :) 

Ja vi har nok forskjellige meninger her 😅

Ser også på første bildet at min mobil gir mer portrett feeling. Duser ut alt bortsett fra motivet. 

Så da kan vi gå over til å diskutere om iPhone eller samsung er best? Neida 

Skal ta med han samsung på Hardangervidda jeg. God helg 😊

Anonymkode: 26bd6...886

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fotograf selv så naturligvis 0,-

Men folk ønsker jo ikke bruke penger på fotografering lengre, så derfor blir det bare på deltid jeg driver med det nå. Trist, men sånn har det blitt. 

Jeg forstår virkelig ikke tankegangen om at man får til like fine bilder selv og jeg blir faktisk litt fornærmet. Da undertrykker du utdanningen, yrket og den 20 års erfaringen jeg har. Det er en form for kunst og synes du ikke det er verdt det, er det helt greit selvfølgelig. Men ikke sammenligne meg med onkel Robert som nettopp kjøpte seg speilrefleks til 4990,- og kjører full auto og jpg eller deg selv som tar med mobil. Foto handler om så vanvittig mye mer enn hva man tar bildet med, det er nesten det minst viktige. 

Anonymkode: b3524...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo helt hypotetisk men jeg kunne nok brukt 50.60 000 på den rette fotografen dersom jeg skulle ha behov. Jeg er ivrig amatørfotograf selv og ta mye bilder, har foto-utstyr for ett 6-sifret beløp men fotografering til bryllup, konfirmasjon og barnedåp sier jeg konsekvent nei til, det overlater jeg til proffer selv om jeg har fått forespørsler om jeg kan ta bilder. Har dere tenkt over at ett bryllup er ett av de viktigste øyeblikk i mange menneskers liv og når det skal foreviges må alt klaffe? Man risikerer ikke at bildene blir for mørke, er uskarpe eller at utstyret streiker bare fordi man vil spare noen kroner, tar man bilde med kompaktkamera eller mobil (også enkelte speilreflekser) er muligheten stor for at bildene blir dårligere og dårligere hver gang man lagrer eller kopierer fordi JPG bare fungerer sånn, en proff vil bruke RAW eller tilsvarende som da vil være en original for alle bildene., hva om kameraet streiker sa dere går ned kirkegulvet? En proff vil sjekke lys på forhånd og sørge for riktige innstillinger, sannsynligvis bruke flere kameraer så de slipper å skifte optikk fordi motivet plutselig er for nært og det er ikke umulig at de har med back-up i tilfelle noe skulle streike også.
Ta også med at fotografen kanskje skal være med til frisør, ta bilder i kirken og etterpå under selskapet, og først da begynner jobben for fotografen, sortering av  bilder så man sitter igjen med de bildene som er presentable, redigering på en PC som for eksempel justering av lys, kanskje fjerning av uønskede elementer, oppskarping også videre, så til sånne høytidelige anledninger er ikke fotografen det man sparer på for man kan ikke bare låne kirken for en rekonstruksjon fordi bildene ikke ble bra nok.

Anonymkode: c3f19...ffb

AnonymBruker
Skrevet

0 kroner. Tar de selv. Har speilrefleks.

Mine foreldre har mitt konfirmasjonsbilde fremme. Men ikke det som fotografen tok, for jeg smilte så kunstig under fotoseansen, det ser stivt ut. Bildet som står framme er et blinskudd av meg midt i et latterutbrudd sammen med mine foreldre. Det er et godt bilde fra en morsom dag!

Anonymkode: ffc2f...aaa

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (24 minutter siden):

De som setter pris på bilder av tenåringen i sitt rette habitat bøyd over pcen med redbullen i hånda må da gjerne ta det. 

Skjønner at jeg er nedstemt i denne tråden og det er helt greit. Dropp bilder så mye dere vil for min del.

Jeg synes hjemmesnekrede bilder tatt med mobilkamera er tacky. Men det er min mening :) 

La oss ikke misforstå hverandre - er fullstendig enig i at hjemmesnekrede bilder tatt med mobilkamera er en uting (særlig amatørbilder i høydeformat), men da har man to alternativer; enten å ta gode fotografier selv (mange klarer sikkert dette selv om de ikke er "proffe"; det finnes utallige gode amatørfotografer i Norge, noe man kan se på Bildekritikken på foto.no, og et bedre kamera koster heller ikke all verden idag), eller å betale en fotograf som faktisk kan ta gode bilder som uttrykker noe, om å gjøre det, til tross for at dette blir kostbart.

Jeg ser liksom ikke helt hensikten i å betale mye penger for noe som verken er fugl eller fisk; skulle man overført samme prinsipp til tekst, ville det ha vært som å betale en profesjonell forfatter for å skrive "God Jul og Godt nytt år. Hilsen X og resten av familien".

Man får levert en passende tekst som oppfyller funksjonen på et julekort, men samtidig får man også en utbrukt klisjé som ikke uttrykker noe som helst. Det samme gjelder de fleste profesjonelle fotografer for "vanlige folk"; skal ikke nekte for at enkelte av dem faktisk er gode og lager bilder etter sine, ikke klientens krav, der kravet er å lene seg mot en stol, men samtidig finnes det også mange som lager uttrykksløse bilder uten snev av originalitet og kunstnerisk verdi.

Så kan man spørre om disse bildene faktisk er verdt pengene, eller om man like gjerne kunne ha gjort det bedre selv ved å kjøpe et kamera for disse pengene og lære seg å ta bilder på egen hånd; mange fotografier tatt av glade amatører på Bildekritikken på Foto.no knuser de vanlige konfirmasjonsbildene tatt hos en fotograf som har dette som levebrød, og lager bilder nærmest etter samlebåndsprinsipp.

Anonymkode: b30f0...eea

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

0 kroner. Tar de selv. Har speilrefleks.

Mine foreldre har mitt konfirmasjonsbilde fremme. Men ikke det som fotografen tok, for jeg smilte så kunstig under fotoseansen, det ser stivt ut. Bildet som står framme er et blinskudd av meg midt i et latterutbrudd sammen med mine foreldre. Det er et godt bilde fra en morsom dag!

Anonymkode: ffc2f...aaa

Jeg er enig i de to over deg. Selvom jeg liker mitt samsung kamera er det forskjell på det og en fotograf selvsagt. 

Og det er synd at folk ikke setter pris på det de skaper. Det er faktisk verdi i det, jeg er bare ikke villig til å betale den verdien. 

Som du skriver her: De fem beste bildene fra mitt bryllup er tatt med fem forskjellige mobiler. Ingen av disse er tatt av fotografen. Det er ofte tilfeldig når blikskuddet kommer, og om det er mobilen eller fotografen som treffer er vilkårlig. 

Fotografen har selvfølgelig sannsynligheten på sin side, da de tar mange bilder, har utstyret og kan faget. 

Anonymkode: 26bd6...886

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brukte kun mobilen.

Ble veldig fine og tøffe bilder. 

Men klart,Tlf.kostet jo 999,- i sin tid. Men ble utgiftført på firmaet.

Må fortsatt "skatte" for å ta private bilder med den😀

Anonymkode: c49be...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brukte kun mobilen.

Ble veldig fine og tøffe bilder. 

Men klart,Tlf.kostet jo 999,- i sin tid. Men ble utgiftført på firmaet.

Må fortsatt "skatte" for å ta private bilder med den😀

Har du forstørret bildet til f.eks. 50x70 cm?

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (17 minutter siden):

Har antall piksler egentlig vært et problem de siste 15 årene ...?

Fra kameraet jeg kjøpte hos Lømorks foto i Torggata i Oslo i 2004 (hvis noen husker denne butikken som i mange år var der), fikk jeg utskrifter i A4-størrelse av bildene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har antall piksler egentlig vært et problem de siste 15 årene ...?

Fra kameraet jeg kjøpte hos Lømorks foto i Torggata i Oslo i 2004 (hvis noen husker denne butikken som i mange år var der), fikk jeg utskrifter i A4-størrelse av bildene mine.

Ja, antall pixler er ett tall som fungerer bra til markedsføring men problemet er at det er pixler per kvadratomme så dersom du skal forstørre et bilde til la oss si A4 trenger du kanskje 8-10 megapixker, vil du forstørre til A3 trenger du 16-20 for at pixlene ikke skal bli mer usynlig på samme avstand, og så har du i tillegg sånne ting som ISO og dybdeskarphet, de aller fleste bilder blir best med manuell innstilling, auto er en nødløsning.

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (40 minutter siden):

Nei. Ikke så stort. Var nok 35x50 innrammet. Har noen vintage kamera liggende. Er faktisk dyre på finn. Men liker mobil bildene mine bedre.

Men klarte et greit med Huawei til 199,- i sin tid også.

20200917_200236.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

3500 skal fotografen jeg har bestilt ha. Da får jeg bildene på mail og må fremkalle selv. 

Anonymkode: 50809...627

Skrevet (endret)

Vi hadde ikke fotograf til konfirmasjonen, men tok bilder selv (nei, ikke med mobilkamera). Det var fotograf til stede før selve seremonien som tok portrettbilder og et fellesbilde og så fikk man en link til bildene etterpå, som med skolefotografering. Vi kjøpte ett av portrettbildene samt fellesbildet og det kostet oss kanskje 450 kroner.

Det er helt sikkert veldig fint med profesjonelle fotografbilder av konfirmanten/konfirmasjonen og jeg er helt med på at de fleste fotografer tar bedre bilder enn de fleste amatører, men jeg synes på ingen måte de er så fine eller verdifulle for fremtiden at det er verdt prisen. Synd å si, men sånn er det. Jeg vet ikke om noen som har sine egne konfirmasjonsbilder på veggen eller stående framme noe sted og bare én som har sine barns konfirmasjonsbilder på veggen. Som Clearpath sier er det minnene som varer livet ut og (de potensielt svært dyre) konfirmasjonsbildene havner for de fleste i en skuff eller i beste fall i et album i en skuff. Håper de som velger å bruke 10 - 30 000 har det i tankene i alle fall. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke penger på fotograf. De skal få slippe det. Hatet å gå til fotograf for å ta de bildene. Jeg var usikker i den alderen, hatet både bildene og fotograferinga. De bildene gir bare dårlige minner fra en tid der jeg skulle sluppet å bli påtvunget oppmerksomhet. 

Anonymkode: c1d02...4e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

3500 skal fotografen jeg har bestilt ha. Da får jeg bildene på mail og må fremkalle selv. 

Anonymkode: 50809...627

Samme her

Anonymkode: c142e...154

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok bilder selv og jeg synes de ble fine og naturlige. Fikk takkekort av naboen og de har brukt 10 000 kr på fotograf. Da var det tatt flere bilder på forskjellige plasser og flere med fotballdrakt. På takkekort var det 5 bilder. Min sønn synes at naboen sin var finere pga at det var lagt på kule bakgrunner og effekter. Men vi har forskjellige smaker. Jeg synes at naturlige bilder er finest 

Anonymkode: 25db0...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...