Gå til innhold

Must have som flaskemamma


Laizz

Anbefalte innlegg

Hei😊

Dere som har hatt eller har flaskebarn, hva er must haves for å gjøre det enklest og mest praktisk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flaskekoker og en god termos, så man enkelt kan blande melk om natta 

Anonymkode: 437b1...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flasker og sterilisator som tørker

Anonymkode: 53750...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn doseringsboks til pulver for når du er utenfor huset, og en god termos.

Anonymkode: 06c70...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisator, nok flasker, termoser, beholdere til pulver, flaske varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterilisator med tørkefunksjon 

nok flasker (vi hadde vel 10 tror jeg)

Ute av huset brukte vi ferdigblandet mme, så gadd aldri å styre med å ta med varmt/kaldt vann og pulver. Hadde en termos med varmt vann og en kopp for vannbad bare.

Vi blandet ferdig 6 flasker på en gang, kjølte de fort ned i vannbad (lot vannet renne så det alltid var iskaldt). De kan du ha i kjøleskap i inntill 24 timer. Hadde termos med varmt vann som vi brukte til vannbad, det fungerte helt fint for oss istedet for å måtte stå å blande flasker midt på natta feks. 
 

Senere når vi kunne slutte å koke vannet (som man skal til babyen er 6 mnd) så hadde vi vannkoker med termostat så vi varmet vannet til 80 grader. Blandet så pulveret med noe av vannet, og etterfyllte med kaldt vann slik at flasken var drikkeklar fort. 

Anonymkode: f4adf...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en baby brezza (vet jeg blir hengt av mammapolitiet for dette). Den er genial.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte en baby brezza (vet jeg blir hengt av mammapolitiet for dette). Den er genial.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Var hos ei venninne som hadde denne, og kan virkelig ikke forstå hvorfor folk kjøper den. Det var ikke noe enklere det enn å bare lage en flaske, men i tillegg må man drive å rense og ordne den maskinen. 

Anonymkode: f4adf...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en baby brezza (vet jeg blir hengt av mammapolitiet for dette). Den er genial.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Ja det jævla mammapolitiet as, som hele tiden maser om at folk burde forsøke å unngå å gjøre babyen sine syke og derfor sprer informasjon fra helsemyndighetene om hvordan MME bør tilberedes tryggest mulig. Kjipe folk!

 

TS jeg ville tatt en tur til Sverige før baby kommer og hamstret billig ferdig-NAN på kartonger. Med mindre baby får melkeallergi så den ikke kan brukes så har de lang holdbarhet såvidt jeg husker (sjekk gjerne det da) og er mye billigere i Sverige. Med ferdig MME slipper du styre med å blande om natten og på tur :) Tror pulveret er billigere i Sverige og.

Forhåndsblandet (blandet selv med pulver) MME som er raskt kjølt ned kan oppbevares et døgn kaldt. Så det kan kanskje være lurt med noe som man kan holde det kaldt i utenfor huset også, feks en liten frysebag eller noe?

Anonymkode: e1fb0...654

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det jævla mammapolitiet as, som hele tiden maser om at folk burde forsøke å unngå å gjøre babyen sine syke og derfor sprer informasjon fra helsemyndighetene om hvordan MME bør tilberedes tryggest mulig. Kjipe folk!

Nå har jeg master i molekylærbiologi og har selvsagt undersøkt saken i forkant. Den tiden norske myndigheter anbefaler at mme varmes opp til 70 grader er uansett ikke lengre nok til å ta livet av listeria. Den eneste effekten man tror er aktuell (men dette er ikke er bevist), er en risiko for å denaturere viktige næringsstoffer i melken. Derfor er det ikke anbefalt i de fleste europeiske land å varme opp melken med pulveret til 70 grader. Vi har ikke sett en epidemi av spedbarn i Europa som har strøket med av å følge tilberedningsoppskriften til NAN, så det går helt fint.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har jeg master i molekylærbiologi og har selvsagt undersøkt saken i forkant. Den tiden norske myndigheter anbefaler at mme varmes opp til 70 grader er uansett ikke lengre nok til å ta livet av listeria. Den eneste effekten man tror er aktuell (men dette er ikke er bevist), er en risiko for å denaturere viktige næringsstoffer i melken. Derfor er det ikke anbefalt i de fleste europeiske land å varme opp melken med pulveret til 70 grader. Vi har ikke sett en epidemi av spedbarn i Europa som har strøket med av å følge tilberedningsoppskriften til NAN, så det går helt fint.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Nå er det ikke listeria man er redd for, men Cronobacter…

Anonymkode: 2d919...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ikke listeria man er redd for, men Cronobacter…

Anonymkode: 2d919...7e1

Beklager, feil bakterienavn, rett konklusjon (beklager at studien er Tysk):

image.png.0e859684a2a14d7e7d6eb5a6a07c4683.png

Kilde:

https://www.bfr.bund.de/cm/343/empfehlungen-zur-hygienischen-zubereitung-pulverfoermiger-saeuglingsnahrung.pdf

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå har jeg master i molekylærbiologi og har selvsagt undersøkt saken i forkant. Den tiden norske myndigheter anbefaler at mme varmes opp til 70 grader er uansett ikke lengre nok til å ta livet av listeria. Den eneste effekten man tror er aktuell (men dette er ikke er bevist), er en risiko for å denaturere viktige næringsstoffer i melken. Derfor er det ikke anbefalt i de fleste europeiske land å varme opp melken med pulveret til 70 grader. Vi har ikke sett en epidemi av spedbarn i Europa som har strøket med av å følge tilberedningsoppskriften til NAN, så det går helt fint.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Enten lyver du på deg en utdannelse du ikke har eller så er du Norges dårligste molekylærbiolog for ellers hadde du visst at

1) Det er ikke listeria man vil drepe ved å varme mme til 70 grader.

2) Anbefalingen om å varme mme til 70 grader er i aller høyeste grad fremdeles gjeldende.

 

Du står selvsagt fritt til å gi ditt eget barn akkurat hva du vil, men man fraråder ikke andre (særlig ikke ved å liksomstyrke påstandene sine med en utdanning som hvem som helst kan påstå at de har) å gå i mot helsemyndighetenes råd og det blir jo bare ekstra komisk og skremmende når du begrunner det med noe som er direkte feil. Jeg håper innlegget ditt blir slettet. 

Anonymkode: 98220...97b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enten lyver du på deg en utdannelse du ikke har eller så er du Norges dårligste molekylærbiolog for ellers hadde du visst at

1) Det er ikke listeria man vil drepe ved å varme mme til 70 grader.

2) Anbefalingen om å varme mme til 70 grader er i aller høyeste grad fremdeles gjeldende.

 

Du står selvsagt fritt til å gi ditt eget barn akkurat hva du vil, men man fraråder ikke andre (særlig ikke ved å liksomstyrke påstandene sine med en utdanning som hvem som helst kan påstå at de har) å gå i mot helsemyndighetenes råd og det blir jo bare ekstra komisk og skremmende når du begrunner det med noe som er direkte feil. Jeg håper innlegget ditt blir slettet. 

Anonymkode: 98220...97b

Jeg lyver ikke på meg en utdannelse. Jeg er ikke mikrobiolog, men molekylærbiolog. Det betyr at jeg ikke har ekspertise på mikrober, men det betyr at jeg kan lese faglitteratur og ha en bedre forståelse av hva som står der enn en "gjengs" person.

1. Les artikkelen jeg lenket til. Den er skrevet at tyske FHI.

2. Jeg vet at i Norge så er anbefalingen å varme opp til 70 grader. Jeg har heller ikke påstått noe annet. Slik er det ikke i mange europeiske land.

 

Anonymkode: 3b9a6...fdd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I resten av Norden anbefaler de at det blandes med 40 grader. Kanskje er det derfor finske barn er så mye flinkere på skolen.

Anbefaler Izybaby Nomad Bottle Warmer.

Anonymkode: 93969...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/28/2024 at 3:38 AM, AnonymBruker said:

Vi kjøpte en baby brezza (vet jeg blir hengt av mammapolitiet for dette). Den er genial.

Anonymkode: 3b9a6...fdd

Vi har også en baby brezza og den er fantastisk! Følger instruksene ang rengjøring og har aldri hatt et problem. Kjenner mange som bruker BB og ingen har fått problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2024 at 3:42 AM, AnonymBruker said:

Var hos ei venninne som hadde denne, og kan virkelig ikke forstå hvorfor folk kjøper den. Det var ikke noe enklere det enn å bare lage en flaske, men i tillegg må man drive å rense og ordne den maskinen. 

Anonymkode: f4adf...b10

Vi har den og syntes den gjorde flaskemating mye enklere.  Delene av maskinen som må vaskes er svært enkle å vaske og sterilisere.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laizz skrev (På 27.4.2024 den 19.31):

Hei😊

Dere som har hatt eller har flaskebarn, hva er must haves for å gjøre det enklest og mest praktisk?

 

En veldig god termos og vannkoker. Med første baby hadde jeg baby brezza, men på meste syns jeg faktisk at termos og vannkoker var kjappere. Mye mindre styr. 

Anonymkode: 55056...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. sett deg inn i hvordan lage mme trygt på helsenorge.no

2. ha minst ti flasker

3. ha en sterilisator

4. rist flaskene og tørk de med tuten opp, da fordamper vannet ut

5. Bruk ferdig mme på tur

6. lag opp flere flasker av gangen

7. test ut om det kan funke å varme i mikro (bland godt). Jeg trodde det var best å unngå. Tullete greie, for på slutten hentet jeg en ferdig flaske fra kjøleskapet og tok i mikro 15 sek=ferdig flaske!

Anonymkode: 0a4e8...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...