Gå til innhold

Hva er meningen med Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva produserer Oslo av verdi som ikke kan produseres andre steder i vårt langstrakte land? Hadde vi klart oss uten byen hvis vi flyttet alle politikerne, konsulentene og studentene til en annen by, eller har Oslo en iboende egenverdi? Isåfall hvilken?

Jeg spør pga identitetskrise.

Anonymkode: ee033...f50

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men bare tenk...om Oslo ikke eksisterte, hvem ville folk klaget på da, mtp.høye boligpriser, bompenger, kriminalitet, snøkaos, "verdens navle" osv.? 😀

Anonymkode: 6549b...ae8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men bare tenk...om Oslo ikke eksisterte, hvem ville folk klaget på da, mtp.høye boligpriser, bompenger, kriminalitet, snøkaos, "verdens navle" osv.? 😀

Anonymkode: 6549b...ae8

Jeg tenker jo fort at man bare hadde begynt å plage Bergen isteden 😕

Anonymkode: ee033...f50

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med Oslo er at alle land trenger en hovedstad. Man trenger et sted å samle ting som du ramser opp. Om vi ikke hadde Oslo, så hadde vi hatt et annet sted for de samme tingene.

Anonymkode: 660a0...b6e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er til fordi jeg ikke kan flytte hjem igjen siden foreldrene mine og slekta dømmer meg:regnbueflagg:

Anonymkode: 6beb4...a6d

  • Liker 10
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oslo er til fordi jeg ikke kan flytte hjem igjen siden foreldrene mine og slekta dømmer meg:regnbueflagg:

Anonymkode: 6beb4...a6d

Godt poeng! Kjenner flere som flyttet til Oslo pga.det 

Anonymkode: 6549b...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det positive med Oslo er at det er flere jobbmuligheter enn i en bygd. 

Flere fritidsaktiviteter til barn enn på bygda som bare tilbyr fotball og korps. 

Er du annerledes er det ingen som legger merke til det i Oslo. 

Jeg elsker Oslo.

Anonymkode: 62c77...e0e

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oslo er til fordi jeg ikke kan flytte hjem igjen siden foreldrene mine og slekta dømmer meg:regnbueflagg:

Anonymkode: 6beb4...a6d

Sørgelig at det skal være sånn. Det er også ganske rart, for jeg forbinder deler av Oslo nærmest med midtøsten. Og de er i hvert fall ikke inkluderende ovenfor annerledeshet.

Anonymkode: 4851c...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oslo er til fordi jeg ikke kan flytte hjem igjen siden foreldrene mine og slekta dømmer meg:regnbueflagg:

Anonymkode: 6beb4...a6d

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oslo er til fordi jeg ikke kan flytte hjem igjen siden foreldrene mine og slekta dømmer meg:regnbueflagg:

Anonymkode: 6beb4...a6d

Og vi er så glade for å ha deg her 💅🏼

Anonymkode: 83816...c5e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det positive med Oslo er at det er flere jobbmuligheter enn i en bygd. 

Flere fritidsaktiviteter til barn enn på bygda som bare tilbyr fotball og korps. 

Er du annerledes er det ingen som legger merke til det i Oslo. 

Jeg elsker Oslo.

Anonymkode: 62c77...e0e

Norge er ikke enten bygda eller Oslo.

Anonymkode: b3c65...2ec

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sørgelig at det skal være sånn. Det er også ganske rart, for jeg forbinder deler av Oslo nærmest med midtøsten. Og de er i hvert fall ikke inkluderende ovenfor annerledeshet.

Anonymkode: 4851c...59a

Du kan ikke ha vært mye i Oslo hvis du sammenligner det med Midtøsten, her finner du alle typer folk og alle typer annerledeshet. Og derfor sklir de fleste inn i mengden. 

Anonymkode: 7ad92...c2d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.

Selv er jeg i fra Oslo. Født og oppvokst.

For noen år siden pakket jeg tingene mine, solgte og flyttet mer landelig. Landelig men allikevel ca 15 minutter med tog inn til Oslo.

Etter at jeg flyttet, er jeg i Oslo 1-3 ganger i året. Kommer ikke på en, eneste ting jeg savner ved å bo i Oslo. Men er kanskje litt annerledes når man er her i fra.

Anonymkode: 545c3...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva produserer Oslo av verdi som ikke kan produseres andre steder i vårt langstrakte land? Hadde vi klart oss uten byen hvis vi flyttet alle politikerne, konsulentene og studentene til en annen by, eller har Oslo en iboende egenverdi? Isåfall hvilken?

Jeg spør pga identitetskrise.

Anonymkode: ee033...f50

Ingen byer har noen iboende egenverdi so gjelder selv om alle flytter fra byen. Byen har kun verdi når den har jobber og innbyggere. 

Anonymkode: 66aca...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er gull❤️Har noe for alle, og alle kan finne sin plass. Savner stort å bo der (bodde der noen år ifm jobb). 

Anonymkode: ba468...d44

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva produserer Oslo av verdi som ikke kan produseres andre steder i vårt langstrakte land? Hadde vi klart oss uten byen hvis vi flyttet alle politikerne, konsulentene og studentene til en annen by, eller har Oslo en iboende egenverdi? Isåfall hvilken?

Jeg spør pga identitetskrise.

Anonymkode: ee033...f50

Veldig få steder er uerstattelig. Bosetting ble vel opprinnelig opprettet i området pga mulighet for havn, godt klima for jordbruk og at elver renner ut i nærområdet.

I dag er Oslo relevant fordi det er relevant. Fordi det er Norges største by og hovedstad så er det naturlig å opprette et hovedkontor her, og i mange bransjer er det lettest å finne god arbeidskraft her.

Anonymkode: c8d6c...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sørgelig at det skal være sånn. Det er også ganske rart, for jeg forbinder deler av Oslo nærmest med midtøsten. Og de er i hvert fall ikke inkluderende ovenfor annerledeshet.

Anonymkode: 4851c...59a

Fremmedfrykten lever godt, ser jeg. Er nok best å holde seg hjemme på tunet da.

Anonymkode: 1d700...5c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oslo er gull❤️Har noe for alle, og alle kan finne sin plass. Savner stort å bo der (bodde der noen år ifm jobb). 

Anonymkode: ba468...d44

For alle? Nei, jeg og mange med meg har ingenting som de lengter etter i Oslo. Kunne ikke funnet min plass i den lille fæle byen der. 

Anonymkode: 7bf4c...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land har en hovedstad. Mener du at vi ikke skulle ha noen, som eneste land i verden, null hovedstad?

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...