Gå til innhold

Barneoppdragelse og kjønn


Andro

Anbefalte innlegg

Har du like forventninger og krav til hva barna dine skal gjøre og oppnå uavhengig av kjønn, eller oppdrar du dem ulikt?

Har du samme krav til din sønn om å ta ansvar for å vaske badet som din datter?
Gir du din datter samme forutsetninger for å rense takrenna og slappe av i gamingstolen som din sønn får?

Er ulike krav til barns innsats noe av forklaringen på at de gjør det ulikt i skolen?

Tradisjonelt har gutter hatt alle muligheter i samfunnet, mens jenter har blitt holdt tilbake.
Nå har vi blitt veldig oppmerksomme på å stimulere jenter til å bruke de sjansene som deres formødre har kjempa fram til å ta utdanning, jobbe, ha sin egen bolig osv. men tar vi det i for stor grad for gitt at gutter ønsker det samme, og gir dem for mye slakk?
Forventer vi fortsatt at våre sønner skal ha noen som vasker badet deres når de blir voksne, framfor å lære dem å ta det ansvaret selv?

Manglende forventninger er en low key form for omsorgssvikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo ikke omsorgssvikt å forvente ulikt... Men å forvente at de renser takrenna, uavhengig om det er gutt eller jente - det er jo litt på grensa mener nå jeg.

Anonymkode: c3306...990

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme forventninger til alle barna. Ingen av dem skal flytte hjemmefra uten å ha tatt del i alt av husarbeid og matlaging. Dog synes jeg at å lære å rense takrenna var litt spesielt å dra fram og det har jeg ingen som helst planer om å lære noen av dem. Alle barna tar del i husarbeidet hjemme og lager middag med jevne mellomrom. Vi gjør ingen forskjell i forhold til kjønn, men vi gjør forskjell i forhold til alder og de får flere og mer omfattende plikter og forventninger jo eldre de blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ulike forventinger basert på kjønn. Jeg har ulike forventninger basert på modenhet og evne og utvikling. Barna blir oppdratt likt - uavhengig av kjønn. De har samme oppgaver - aldersbasert hele veien - som de skal gjøre. 

Jeg forventer at begge kjønn holder rommene sine ryddig, jeg forventer at begge kjønn hjelper til ved matlaging, jeg forventer at begge kjønn tar del i alt av husarbeid. 

Her gjøres ikke forskjeller basert på kjønn. Hvorfor skulle man det? Kjønn avgjør ikke hva man har evner til å gjøre. Begge kjønn vil bli lært hvordan å skifte bildekk etc. 

Anonymkode: 792ae...e19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært alle å vaske klær, vaske bad og rydde kjøkken, men nå som de er større har vi fordelt oppgavene etter interesse. Guttene har ansvar for søppeltømming og søppeldunker, kantklipping når det er sesong, brenner krattbål, er med på søppelplassen, brøyter, kløyver ved, fyller bensin på kanna til båten, legger ut bark, høytrykkspyle, sprøyter med ugressmiddelet. Generelt de litt tyngre oppgavene, gjerne utendørs.  Jenta ønsker mer inneoppgaver som å henge opp klær, vaske bad, rydde kjøkken, støvsuge biler. Av utearbeid er det å plante i krukker det eneste hun ikke ser negativt på. 

Anonymkode: 19594...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har lært alle å vaske klær, vaske bad og rydde kjøkken, men nå som de er større har vi fordelt oppgavene etter interesse. Guttene har ansvar for søppeltømming og søppeldunker, kantklipping når det er sesong, brenner krattbål, er med på søppelplassen, brøyter, kløyver ved, fyller bensin på kanna til båten, legger ut bark, høytrykkspyle, sprøyter med ugressmiddelet. Generelt de litt tyngre oppgavene, gjerne utendørs.  Jenta ønsker mer inneoppgaver som å henge opp klær, vaske bad, rydde kjøkken, støvsuge biler. Av utearbeid er det å plante i krukker det eneste hun ikke ser negativt på. 

Anonymkode: 19594...b83

Er ikke det å bare følge sin egen lyst mtp. hjemmets fellesoppgaver et signal om at det er noe man kan forvente videre? Da kan man fort tro at det du ikke liker eller kan, det er andres jobb. Slik er ikke livet. 
Forventer du ikke at guttene dine får sine egne hjem, som skal holdes rene og unger som skal mettes og stelles. Eller din datter: Vil hun tro at det dukker opp en person for å tømme søpla hennes?

Endret av Andro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør selvsagt ingen forskjell og har akkurat samme forventning til begge kjønn.

Anonymkode: d4a08...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver og de kommer til å måtte bidra likt i huset når de blir større, jeg har visse forventninger som er uavhengig av kjønn. Men i mitt forhold til mannen så har vi funnet oss veldig tradisjonelle oppgaver i huset, han bytter dekk på bilene og fikser handyting mens jeg vasker hus (han tar imidlertid vindu og tømmer sluket i ny og ne🤢). Hvilke oppgaver de gjør når de finner seg partner får selvsagt være opp til dem, men jeg ville aldri forventet at jenta mi skulle bidratt mer på kjøkkenet, f. eks😅 

Anonymkode: 2595a...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgssvikt er vel å dra den litt langt. Barn gjør som de ser. Min mann hadde oppgaver han, men hans far har vel knapt noen sinne bidratte så mye som å sette en kopp i oppvaskmaskinen.

Du kan jo gjette hvor mye han bidrar i hjemmet nå?

Anonymkode: ac25d...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er det lett å si at oppdragelse og forventninger er de samme, og helt uavhengig av kjønn. Jeg er ikke så sikker på om det er sant hos oss. Barn er forskjellige, de har ikke samme alder, og interesser og ferdigheter er ulike. Dette påvirker også hvordan vi har forholdt oss til våre barn, som nå er i ferd med å flytte hjemmefra. 

De helt grunnleggende forventningene har vært de samme. Hold orden på eget rom, skift sengetøy, rydd vekk klær, støvsug osv. Alle har også lagd middag en dag I uka. Mens en jevnlig har funnet fram støvsugeren og tatt en runde i stua, har en annen ofte satt på en vaskemaskin.  Helt ubedt, men de har valgt forskjellige bidrag til fellesskapet.  Alke fire har gjort mye forskjellig når de er bedt.

Vi forventer at alle gjør seg i stand til å forsørge seg selv, og en familie. De har valgt forskjellig, men "kjønnsnøytalt". 

Vi har lagt til grunn samme verdier, som ærlighet, pålitelighet, hjelpsomme og høflighet. Jeg ser ikke noen forskjell her.

Alle er tatt med på praktiske oppgaver, fikse sykkel, vedlikeholsoppgaver inne/ute, og ikke minst det å bruke verktøy, starte/kjøre båt, felle et tre osv. Jeg ser at det er en liten kjønnsforskjeller når de melder seg frivillig til oppgaver.

Anonymkode: a2415...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rense takrenna må man stå i stige på over 7 meter på det høyeste, over asfalt. Synes ikke det er spesielt festlig selv. Tenker at dersom en av oss skal stryke med, er det greiest at det er mor siden jeg tross alt har minst tid igjen. Uavhengig av kjønn på de gjenlevende.

Når de er over 18 år skal de få vurdere risikoen sjøl, både sønn og datter. Mulig jeg kommer og står nede og holder i stigen da.

Anonymkode: 4f1b1...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 timer siden):

Er ikke det å bare følge sin egen lyst mtp. hjemmets fellesoppgaver et signal om at det er noe man kan forvente videre? Da kan man fort tro at det du ikke liker eller kan, det er andres jobb. Slik er ikke livet. 
Forventer du ikke at guttene dine får sine egne hjem, som skal holdes rene og unger som skal mettes og stelles. Eller din datter: Vil hun tro at det dukker opp en person for å tømme søpla hennes?

Det er ingen som følger sin egen lyst, da hadde de ikke gjort en dritt. Hvorfor skulle de tro at at en annen person automatisk gjør jobbene de ikke liker? De er ikke dumme! Dette blir sånn overhysterisk feministpissprat for meg. Det er normalt å fordele oppgaver etter hva man foretrekker å gjøre. Oppgavene ingen vil ta på seg deler man på. 

Anonymkode: 19594...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forresten guttene betaler jenta 100kr hver for å legge på rent sengetøy til dem. Det hater de å gjøre, og betaler heller godt for å slippe. Det er også en mulighet her i livet. 

Anonymkode: 19594...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Å forresten guttene betaler jenta 100kr hver for å legge på rent sengetøy til dem. Det hater de å gjøre, og betaler heller godt for å slippe. Det er også en mulighet her i livet. 

Der er starten på å overlate byrdene til andre fordi man "er forsørger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i rullestol og har store smerter, så min mann gjør 100% av husarbeidet. Dermed har ingen oppgaver hos oss blitt kjønnsspesifikke. Gutten og jenta bidrar likt på alle områder.

Anonymkode: 8b7cc...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har like forventninger, kjønn har virkelig ingenting med saken å gjøre. 

Anonymkode: afa72...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her så krever vi like mye av begge. Begge vasker rommene, begge skifter sengetøy, setter i og på oppvasken, lagger middag, klipper plen, med å måker snø, maler hus, kapper og kløver ved. Begge skrur bil. Forventer at begge ska delta på ting uavhengig av kjønn. Og ja vi har en av hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...