Gå til innhold

Litt scam å lease bil


Gjest Konser

Anbefalte innlegg

Gjest Konser

Alltid hatt gamle biler da, lært mye om det, så jeg ville lease the nye Jeep Avenger Summit, prøvekjørte den. Men de skulle ha alle pengene på kontoen for det, og så skulle man ha app for kjøpe strøm, og så den dyreste forsikringen da helkasko. Følte jeg var en del av samfunnet når jeg satt der, en del av de der ute liksom. Var fælt, ville jo bare ha det litt moro med en bil i tre år. Er morsomt også, fordi skal man låne til å pusse opp bad, for eksempel, så er de veldig strenge. Men, skal man låne til bil, så er de plutselig mer behjelpelige, støtter samfunnet da vettu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Konser said:

Alltid hatt gamle biler da, lært mye om det, så jeg ville lease the nye Jeep Avenger Summit, prøvekjørte den. Men de skulle ha alle pengene på kontoen for det, og så skulle man ha app for kjøpe strøm, og så den dyreste forsikringen da helkasko. Følte jeg var en del av samfunnet når jeg satt der, en del av de der ute liksom. Var fælt, ville jo bare ha det litt moro med en bil i tre år. Er morsomt også, fordi skal man låne til å pusse opp bad, for eksempel, så er de veldig strenge. Men, skal man låne til bil, så er de plutselig mer behjelpelige, støtter samfunnet da vettu

"Litt svindel"? Hvordan i alle dager er det svindel, avtalen er soleklar, inkludert prisen du betaler.

Er det svindel å kjøpe et stort og dyrt hus også, for eksempel? Eller en helt vanlig jakke til 7000 kroner bare fordi den har et visst merke eller en oransje hempe på seg?

Nei. Idioti av den som velger å benytte seg av slikt, men ikke "scam" fra selger/tilbyders side.

Anonymkode: 32501...389

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Litt svindel"? Hvordan i alle dager er det svindel, avtalen er soleklar, inkludert prisen du betaler.

Er det svindel å kjøpe et stort og dyrt hus også, for eksempel? Eller en helt vanlig jakke til 7000 kroner bare fordi den har et visst merke eller en oransje hempe på seg?

Nei. Idioti av den som velger å benytte seg av slikt, men ikke "scam" fra selger/tilbyders side.

Anonymkode: 32501...389

 

Hvorfor kan man ikke bare leie en bil for tre år for si 3000 kroner måneden? Vært lettvint da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (3 minutter siden):

 

Hvorfor kan man ikke bare leie en bil for tre år for si 3000 kroner måneden? Vært lettvint da :)

Fordi noen skal tjene penger på det.

Anonymkode: 7a362...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi noen skal tjene penger på det.

Anonymkode: 7a362...c68

 

Si en liten bil da, månedkostnaden er kanske 500. De ville jo tjent litt ved 3000 kroner da. Burde vært lettvinnere, syns jeg, bare leie en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (12 minutter siden):

 

Hvorfor kan man ikke bare leie en bil for tre år for si 3000 kroner måneden? Vært lettvint da :)

Hvis man betaler 3000 kr i måneden i 3 år så er det 108000 kr, det er veldig lite for en bil som koster 400.000 kr ny og vil være et rent tap for utleiefirma. Så kommer verditap i tillegg og at det vil være veldig vanskelig å leie ut en 3 år gammel bil til nestemann.

Du kan jo alltids satse på å starte opp diskotek og internettkafe i stedet for å tjene penger til å kjøpe en bil.

Anonymkode: 7d2ec...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man betaler 3000 kr i måneden i 3 år så er det 108000 kr, det er veldig lite for en bil som koster 400.000 kr ny og vil være et rent tap for utleiefirma. Så kommer verditap i tillegg og at det vil være veldig vanskelig å leie ut en 3 år gammel bil til nestemann.

Du kan jo alltids satse på å starte opp diskotek og internettkafe i stedet for å tjene penger til å kjøpe en bil.

Anonymkode: 7d2ec...2e2

 

Åh, karaoke er gøy, Elsker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Konser said:

 

Hvorfor kan man ikke bare leie en bil for tre år for si 3000 kroner måneden? Vært lettvint da :)

Hva har det med svindel å gjøre? Om noen ønsker å leie ut en bil til deg for den prisen over tre år, så går du for det i stedet da.

Jeg går for å helle bare kjøpe en bil, men jeg mener jo ikke at utleie er svindel av den grunn...

Anonymkode: 32501...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konser
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har det med svindel å gjøre? Om noen ønsker å leie ut en bil til deg for den prisen over tre år, så går du for det i stedet da.

Jeg går for å helle bare kjøpe en bil, men jeg mener jo ikke at utleie er svindel av den grunn...

Anonymkode: 32501...389

 

Jo, men de skulle ha alle pengene på konto, og så bruke apper og så helkasko. Syns det er litt lureri, jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (4 timer siden):

 

Si en liten bil da, månedkostnaden er kanske 500. De ville jo tjent litt ved 3000 kroner da. Burde vært lettvinnere, syns jeg, bare leie en bil

Hvilken liten bil har kun 500,- i månedskostnader?

Konser skrev (4 timer siden):

 

Jo, men de skulle ha alle pengene på konto, og så bruke apper og så helkasko. Syns det er litt lureri, jeg da

Alle pengene? Skulle de ha forhåndsbetalt for hele leasingperioden?

Helkasko er helt normalt å ha på biler med mindre de er nærmere ti år eller eldre...

Er det app for lading du mener? Hadde de en egen app fra leasingselskapet??

Anonymkode: 15242...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (19 timer siden):

Si en liten bil da, månedkostnaden er kanske 500. De ville jo tjent litt ved 3000 kroner da. Burde vært lettvinnere, syns jeg, bare leie en bil

Si at bilen du ønsker leasing på har en verdi på 500.000 som ikke er så uvanlig i dagens markedet.

1) Bilens verdi etter tre år er avgjørende. Når bilen leveres tilbake, så må den kunne selges. Bilen kan da kanskje selges for rundt 260.000 gitt at antall km er lav og hvis den fremdeles er i god stand. Det betyr at DU må betale verditapet ved leasing som tilsvarer 240.000.

2) Selskapet har kostnader knyttet til forsikring, service, lønnskostnader, lokal og så videre. Dette må DU dekke inn. Her kommer det minst 50.000 pluss en sikkerhetsmargin. 

3) Selskapet ønsker å tjene på handelen. Det er ikke nok å dekke kostnader. Derfor tar selskapet leie for bilen. Avhengig av hvor mye du betaler på forhånd, så kan noe av bilens verdi også nedbetales per måned i tillegg til leien. På den måten trenger du ikke å ha hele summen men kan betale over tid. Kanskje leien er 500 per måned.

Engangsinnskudd: 290.000
Leie for 3år: 18.000
Sum for 3år med bil: 308.000

Tilbud med 5000 per måned fordeler seg da slik at du nedbetaler 180.000 mens du forhåndsbetaler 128.000.

Husk at drivstoff, dun forsikring og diverse kommer i tillegg. 

Lønner det seg med leasing?

Nei, du har du råd til 3år leasing, så kan du også betale ned bilen i løpet av 8år uten problem.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2024 at 1:29 PM, Konser said:

 

Jo, men de skulle ha alle pengene på konto, og så bruke apper og så helkasko. Syns det er litt lureri, jeg da

Selvfølgelig vil de ha helkasko. Om du kræsjer bilen må jo noen sørge for at bilens verdi ikke blir borte. 

Du kan kanskje slippe unna krav om kasko om du setter inn 350'000 på sperret konto i leasingfirmaets navn som sikkerhet for bilens verdi. 

Du slipper forresten at de tar alle pengene på konto om du øker månedlig innbetaling til 4990. Da betaler du 60k i året, fremfor startleie på 106'000 og 1890/mnd

Apper? Hva mener du med apper? Du kan fint slippe å bruke en eneste app, du må bare skaffe deg en ladechip fra NAF eller Elbilforeningen. Eller et kort fra Plugsurfing. Eller lade på de nye ladestasjonene, hvor det er krav til kortterminal. Bankkortbruk kan riktignok resultere i vesentlig dyrere strøm enn ved bruk av app eller chip

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et ekstremt misbruk av ordene "scam" og "lureri".

Det er kjent i forkant hva pris og vilkårene er så du kan ta en avgjørelse om du vil si ja eller nei. Det er ikke lureri. Dyrt, ja, men du blir tydeligvis ikke lurt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva koster det å lease en standard gjennomsnittlig stasjonsvogn i mnd egentlig? Er de slik at det kan lønne seg fremfor å kjøpe ny - nesten ny bil? 

Anonymkode: 0e7d2...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåbærkratt, er det deg?

Anonymkode: b7969...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konser skrev (På 27.4.2024 den 12.57):

Alltid hatt gamle biler da, lært mye om det, så jeg ville lease the nye Jeep Avenger Summit, prøvekjørte den. Men de skulle ha alle pengene på kontoen for det, og så skulle man ha app for kjøpe strøm, og så den dyreste forsikringen da helkasko. Følte jeg var en del av samfunnet når jeg satt der, en del av de der ute liksom. Var fælt, ville jo bare ha det litt moro med en bil i tre år. Er morsomt også, fordi skal man låne til å pusse opp bad, for eksempel, så er de veldig strenge. Men, skal man låne til bil, så er de plutselig mer behjelpelige, støtter samfunnet da vettu

  • Du inngår en kontrakt.
  • Du blir kjent med forutsetninger og forpliktelser. 

Jeg ser er hverken svindel eller annen kriminalitet i det. 

At leasingselskap krever full kaskoforsikring er en selvfølge - det har man på alle nye biler - jeg har det selv på en av mine som er 10 år - og ikke leaset. 

Ja, leaser du en elektrisk bil så må du normalt har ha apper for å lade, mange ladestasjoner tilbyr nå betaling direkte via terminal eller gjennom en mobilapp der du kan legge til ditt Visa- eller Mastercard.

Du "ville jo bare ha det litt moro med en bil i tre år", husk da at du skal betale av egen lommebok de eventuelle skader du har påført bilen i de tre årene som ansees som mer enn normal slitasje. Dette avgjøres ved takst før  du leverer bilen tilbake. 

Du fremstår som et troll, alternativt har du lite bakkekontakt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2024 at 12:57 PM, Konser said:

...skal man låne til å pusse opp bad, for eksempel, så er de veldig strenge. Men, skal man låne til bil, så er de plutselig mer behjelpelige, støtter samfunnet da vettu

Kan tenkes at bankene synes det er lettere å konfiskere og tvangsselge en bil enn et hjem med gråtende barn når betalingene uteblir.

Ellers får jeg lyst å si: ikke være idiot. Hvis du tror bil gir så stor glede så har du dårlig fantasi. Det er mye som gir mer til langt lavere priser.

Anonymkode: b0115...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (På 27.4.2024 den 13.09):

 

Si en liten bil da, månedkostnaden er kanske 500. De ville jo tjent litt ved 3000 kroner da. Burde vært lettvinnere, syns jeg, bare leie en bil

500,- i måneden? En sånn vil jeg også ha. ;) 

Begynn å regn på forsikring, service, avgifter og verdifall på bil, så kan du komme tilbake med nye tall. et er dyrt å eie bil. Utgiftene du har på strøm/drivstoff er bare toppen av isfjellet. :)

Anonymkode: 3e5a1...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konser skrev (På 27.4.2024 den 13.09):

 

Si en liten bil da, månedkostnaden er kanske 500. De ville jo tjent litt ved 3000 kroner da. Burde vært lettvinnere, syns jeg, bare leie en bil

Hva slags bil har kostnaden på 500? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...