Gå til innhold

Krangel om boligsalg


Treningsfru89

Anbefalte innlegg

Treningsfru89 skrev (6 minutter siden):

Takk! Endelig en person som vet hva de snakker om. Vi har hatt en del folk på besøk som har sett leiligheten før. Vi har fått vanvittig mye ros for forvandlingen og de synes det ser ut som en helt ny leilighet. Skikkelig hjemmekoselig med varme nøytrale farger. Taksten har også gått opp 200.000 siden vi hadde verdivurdering for bare 3,5 år siden. 

De fleste leiligheter har fått økt takst i løpet av de siste 3,5 årene, oppusset eller ikke. 

Anonymkode: 2f985...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forvirret23 skrev (6 minutter siden):

Bare husk arv kan ødelegge mange familieforhold, før jeg hadde begynt å kreve hadde jeg tenkt på hva slags forhold jeg vil ha med familien min. Det er omtrent alltid slik at noen gjør mer enn andre og føler også de må gjøre det, mens andre er flinke til å sette grenser å si det fikser jeg ikke. 
 

Ja det har du rett i og vi skal prøve og passe på at det ikke går så langt. Det er bare litt vanskelig når man setter ned foten når skjevfordelingen blir altfor stor og man ikke blir hørt eller sett når vi prøver og forklare hvor slitne vi er, men vi håper på at vi møter litt forståelse snart og finner en løsning som fungerer for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste leiligheter har fått økt takst i løpet av de siste 3,5 årene, oppusset eller ikke. 

Anonymkode: 2f985...bfb

Svært lav prisvekst i området leiligheten ligger i dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foreslått at dere skal kompenseres, feks 300-400 per time. Og hvis ikke: Kan dere ikke bare slippe litt taket og la de andre ta over og ta ansvar nå? Være kontaktperson for megler, ta ansvar for vasking etc? Dere kan jo også la være å møte opp og ta så mye ansvar? 

Anonymkode: bd869...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde foreslått at dere skal kompenseres, feks 300-400 per time. Og hvis ikke: Kan dere ikke bare slippe litt taket og la de andre ta over og ta ansvar nå? Være kontaktperson for megler, ta ansvar for vasking etc? Dere kan jo også la være å møte opp og ta så mye ansvar? 

Anonymkode: bd869...301

Ja vi prøvde, men de ville ikke betale en krone. Søsteren vår sa hun kunne godt vaske når boligen er solgt bare hvis hun fikk fri fra jobb, men var ikke villig til og betale for vaskehjelp sammen med andre broren vår som har gjort lite om hun ikke fikk fri. Da sa vi tydelig ifra at det er dems ansvar så de må gjøre det selv eller leie inn hjelp😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsfru89 skrev (22 timer siden):

Her har vi diskutert fra start hva vi skal gjøre og ingen har sagt noe om at dem ikke vil eller ikke har tid, pluss at vi har fått oppgaver fra takstmann og megler over hva som må fikses til visning. 

Men dere har vel en oversikt over hva slags utlegg dere har hatt mtp budsjett? Er det ikke bare å dele mellom dere utleggene? Sier de andre at de ikke ønsker at dere skal få tilbake de pengene dere har brukt? 🤯 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett foten ned herfra, la de andre ta over det som gjenstår og krev betalt dersom de overlater det til dere. Sett en timespris dere vil ha og gjør det skriftlig.

Anonymkode: 4cd36...00c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Treningsfru89 said:

Her har vi diskutert fra start hva vi skal gjøre og ingen har sagt noe om at dem ikke vil eller ikke har tid, pluss at vi har fått oppgaver fra takstmann og megler over hva som må fikses til visning. 

Har de sagt de vil? Har de sagt de har tid? 

22 hours ago, Treningsfru89 said:

Vi har diskutert med tredje og fjerde mann hva vi skulle gjøre i leiligheten fra start. Ingen har sagt dem ikke ville eller ikke kunne ta seg tid. 

For å bli enige om at noe skal gjøres, er ikke det samme som å blir enige om hvordan, eller av hvem, eller om hva det må koste. 

Anonymkode: 41dc3...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsfru89 skrev (23 timer siden):

Hei. Vi er fire søsken som holder på med et boligsalg hvor det er vi som arver og skal dele pengene likt oss i mellom etterpå. Vi har holdt på i mange mnd med og pusse opp smått, malt alle vegger og lister i leiligheten på 90 kvm, stylet og gjort leiligheten klar til fotografering og visning på egenhånd. Denne jobben er det hovedsakelig to av oss som har stått for og vi har lagt i ca tre dobbelt så mye arbeid som de andre, pluss oppmøte og dialog med takstmann, megler og alt som følger med. Stemningen blir mer amper ettersom tiden går og vi har forsøkt og finne løsninger så vi kan avlastes litt og foreslått at de kan ta over når boligen er solgt med og selge ting, tømme leiligheten og ta utflyttvasken, men da setter de seg på bakbeina og sier at det har dem på ingen måte tid til og ordne opp i selv. Hva synes dere er rett og gjøre i denne situasjonen, kan vi kreve ekstra betaling for all jobben vi har gjort etter salget? 

Synes i grunn ikke det er et stort problem om noen må gjøre litt ekstra uten at det skal være et stort problem, men når skjevfordelingen blir såpass stor føler vi dette som urettferdig og vi er slitne nå. 

Jeg tenker at dere deler likt alt utlegg. Altså om der er 4 stk og har brukt 40 000 på oppussingen, så er det 10 000 på hver. Det skulle bare mangle. Mtp snakking med megler er det litt rart om dere skal få betalt for å snakke? Hva skulle de gjort da delta for å nikke og være enig for å avlaste dere? 🤔 Dere må jo ikke snakke i kor med megler? 

Jeg tenker at dere ser på tiden dere har brukt. Om dere har brukt feks en helt arbeidsuke totalt sett (uten pauser) så kan de andre som ikke har gjort noe bruke samme tid på vask og flytting eller de kan ha ansvar for å selge ting. Skulle bare mangle. 

Men om du har et søsken som er feks enslig med barn, eller er syk, lav lønn og dårlig økonomi så forstår jeg jo at vedkommede ikke har samme ressurser.

Jeg forstod det slik at det er en søster som ikke har gjort noe og ikke gidder en gang å ta utvask. Da synes jeg det er rimelig egoistisk gjort av henne. Du kan si det som det er at dere har gjort så mye til nå, og trenger at hun også tar ansvar for å gjøre sin del. Veldig spesielt å ikke ville betale for å ansette vasking, og ikke ville vaske noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsfru89 skrev (11 timer siden):

Ja vi prøvde, men de ville ikke betale en krone. Søsteren vår sa hun kunne godt vaske når boligen er solgt bare hvis hun fikk fri fra jobb, men var ikke villig til og betale for vaskehjelp sammen med andre broren vår som har gjort lite om hun ikke fikk fri. Da sa vi tydelig ifra at det er dems ansvar så de må gjøre det selv eller leie inn hjelp😅 

Fri fra jobb, jobber hun også kvelder og helger altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dere deler likt alt utlegg. Altså om der er 4 stk og har brukt 40 000 på oppussingen, så er det 10 000 på hver. Det skulle bare mangle. Mtp snakking med megler er det litt rart om dere skal få betalt for å snakke? Hva skulle de gjort da delta for å nikke og være enig for å avlaste dere? 🤔 Dere må jo ikke snakke i kor med megler? 

Jeg tenker at dere ser på tiden dere har brukt. Om dere har brukt feks en helt arbeidsuke totalt sett (uten pauser) så kan de andre som ikke har gjort noe bruke samme tid på vask og flytting eller de kan ha ansvar for å selge ting. Skulle bare mangle. 

Men om du har et søsken som er feks enslig med barn, eller er syk, lav lønn og dårlig økonomi så forstår jeg jo at vedkommede ikke har samme ressurser.

Jeg forstod det slik at det er en søster som ikke har gjort noe og ikke gidder en gang å ta utvask. Da synes jeg det er rimelig egoistisk gjort av henne. Du kan si det som det er at dere har gjort så mye til nå, og trenger at hun også tar ansvar for å gjøre sin del. Veldig spesielt å ikke ville betale for å ansette vasking, og ikke ville vaske noe selv. 

Vi har delt sånn ca likt på kostnader over ting vi har gjort i leiligheten og moren vår har også bidratt da hun også skal ha litt penger etter salget. Han ene som har vært med og gjort mye har ansvar for megler biten siden han også er økonomisk verge for moren vår, mens jeg har tatt største delen av det praktiske i leiligheten. 
 

De to som ikke har gjort stort er friske, har ikke barn, har jobb og fleksibel økonomi. Jeg er kronisk syk og går på AAP, har nylig tatt utdanning, men satt hele jobbsøkerprosessen min på vent pga boligsalget. 
 

Ja det er det jeg tenker at vi bare må overlate resten nå til de to og det spiller ingen rolle hvordan de løser det. Om de gjør det selv eller betaler for hjelp hvis dem ikke har tid, men de må ta det ansvaret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har de sagt de vil? Har de sagt de har tid? 

For å bli enige om at noe skal gjøres, er ikke det samme som å blir enige om hvordan, eller av hvem, eller om hva det må koste. 

Anonymkode: 41dc3...07c

Vi har ikke sittet og delegert oppgaver til punkt og prikke, men vi har snakket mye på forhånd og de har bekreftet og vært helt enige i om hva som skal bli gjort i leiligheten før salget. 
Da må man si at dette har jeg ikke lyst eller tid til og være med på så hadde vi løst det helt annerledes fra start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (3 timer siden):

Men dere har vel en oversikt over hva slags utlegg dere har hatt mtp budsjett? Er det ikke bare å dele mellom dere utleggene? Sier de andre at de ikke ønsker at dere skal få tilbake de pengene dere har brukt? 🤯 

Sier du at TS bare kan bruke så mye penger hun vil og så må søsknene punge ut enten de vil eller ikke? Her har to av søsknene gjort som de vil uten at de andre har vært enige eller har ønsket å bidra og uten en avtale om hva alle har blitt enige om at skal gjøres. Da kan de selvsagt ikke komme etterpå og kreve pengene tilbake. Du må gjerne lage måpeansikt, men de søsknene som ikke har gjort noe har ingen plikt til å betale for oppussingen og har rett på like stor andel av salgssummen som de to som stod for oppussingen. 

Anonymkode: 9225d...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sier du at TS bare kan bruke så mye penger hun vil og så må søsknene punge ut enten de vil eller ikke? Her har to av søsknene gjort som de vil uten at de andre har vært enige eller har ønsket å bidra og uten en avtale om hva alle har blitt enige om at skal gjøres. Da kan de selvsagt ikke komme etterpå og kreve pengene tilbake. Du må gjerne lage måpeansikt, men de søsknene som ikke har gjort noe har ingen plikt til å betale for oppussingen og har rett på like stor andel av salgssummen som de to som stod for oppussingen. 

Anonymkode: 9225d...646

Sant nok, dersom de to andre søsknene har vært tydlige fra starten om at de ikke ønsket at det skulle gjøres noe med leiligheten. Her fremstår det som de to andre derimot syntes til å være enige i det som har blitt gjort. Da vitner det om dårlig stil å gjøre seg kjip i etterkant.

Anonymkode: 75800...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sant nok, dersom de to andre søsknene har vært tydlige fra starten om at de ikke ønsket at det skulle gjøres noe med leiligheten. Her fremstår det som de to andre derimot syntes til å være enige i det som har blitt gjort. Da vitner det om dårlig stil å gjøre seg kjip i etterkant.

Anonymkode: 75800...5d9

 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sier du at TS bare kan bruke så mye penger hun vil og så må søsknene punge ut enten de vil eller ikke? Her har to av søsknene gjort som de vil uten at de andre har vært enige eller har ønsket å bidra og uten en avtale om hva alle har blitt enige om at skal gjøres. Da kan de selvsagt ikke komme etterpå og kreve pengene tilbake. Du må gjerne lage måpeansikt, men de søsknene som ikke har gjort noe har ingen plikt til å betale for oppussingen og har rett på like stor andel av salgssummen som de to som stod for oppussingen. 

Anonymkode: 9225d...646

Her har dere tydeligvis misforstått det aller meste. For det første så har jeg ikke skrevet noe sted at vi bare har gått i gang og brukt mye penger uten deres samtykke. Vi har del likt på utgifter til oppussing alle sammen. For det andre stemmer det overhodet ikke at de andre har vært tydelige fra start om at de ikke ønsket og pusse opp. 

Les igjennom innlegg og noe av kommentarer før dere kommenterer bare tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Treningsfru89 said:

Vi har ikke sittet og delegert oppgaver til punkt og prikke, men vi har snakket mye på forhånd og de har bekreftet og vært helt enige i om hva som skal bli gjort i leiligheten før salget. 
Da må man si at dette har jeg ikke lyst eller tid til og være med på så hadde vi løst det helt annerledes fra start. 

Med andre ord, du forestiller deg at dere har en konkret avtale ut fra de diskusjoner dere har hatt. 

Avtalen er aldri nedskrevet. 

Du har automatisk tilmeldt dem denne avtale. 

Ser du ikke at dette kun eksisterer i hodet ditt? 

 

14 minutter siden, Treningsfru89 said:

Her har dere tydeligvis misforstått det aller meste. 

Kanskje ta det som et hint om at du ikke uttrykker deg nær så klart og tydelig som du selv tror? 

Anonymkode: 41dc3...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var nylig i en situasjon hvor det var over 40 arvinger. To av disse tok på seg å selge unna løsøre og rydde opp i diverse. Etter at alt var solgt fikk vi beskjed om at disse to hadde beregnet seg en timepris for arbeidet de hadde lagt ned. Vi fikk spesifisert timeliste og prisen var helt grei. Ingen av de 40 arvingene hadde innvendinger mot dette. Alle skjønte at dette var rett og rimelig, når vi andre kom til dekket bord. 

Anonymkode: dbbe3...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi var nylig i en situasjon hvor det var over 40 arvinger. To av disse tok på seg å selge unna løsøre og rydde opp i diverse. Etter at alt var solgt fikk vi beskjed om at disse to hadde beregnet seg en timepris for arbeidet de hadde lagt ned. Vi fikk spesifisert timeliste og prisen var helt grei. Ingen av de 40 arvingene hadde innvendinger mot dette. Alle skjønte at dette var rett og rimelig, når vi andre kom til dekket bord. 

Anonymkode: dbbe3...a8e

Så fint at det løste seg på en god måte. Jeg hadde med glede også betalt ut en sum hvis jeg hadde sluppet unna med mesteparten av jobben. Mener det bare er rett og rimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med andre ord, du forestiller deg at dere har en konkret avtale ut fra de diskusjoner dere har hatt. 

Avtalen er aldri nedskrevet. 

Du har automatisk tilmeldt dem denne avtale. 

Ser du ikke at dette kun eksisterer i hodet ditt? 

 

Kanskje ta det som et hint om at du ikke uttrykker deg nær så klart og tydelig som du selv tror? 

Anonymkode: 41dc3...07c

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med andre ord, du forestiller deg at dere har en konkret avtale ut fra de diskusjoner dere har hatt. 

Avtalen er aldri nedskrevet. 

Du har automatisk tilmeldt dem denne avtale. 

Ser du ikke at dette kun eksisterer i hodet ditt? 

 

Kanskje ta det som et hint om at du ikke uttrykker deg nær så klart og tydelig som du selv tror? 

Anonymkode: 41dc3...07c

Vel, det stemmer nok ikke når alt vi har diskutert og blitt enige om er skrevet ned i en chat. 
Du er et nettroll som fisker etter reaksjoner. Prøv og finn på noe mer interessant og gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...