Gå til innhold

Kjøring uten førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sant at det straffes med 8000kr og inntil 1år fengsel for kjøring uten førerkort? Virker veldig rart, men det er det jeg får opp når jeg har søkt etter informasjon på google. 

Grunnen er at jeg er nysgjerrig på hvordan straffen er i forhold til f.eks. å holde en mobil telefon i handen. 

 

Er det sant at man får større bot for å holde mobilen? Altså får man 10200 kr i bot for å holde mobilen, og 8000 kr for å kjøre uten å ha gyldig førerkort.

 

I såfall tenker jeg kanskje det ikke er så rart at vi stadig hører om bilførere som kjører uten gyldig førerkort.

 

Hva tenker dere om dette? Er det bakvendtland?

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en sak med straff for 2 tilfeller av kjøring uten gyldig førerkort. Denne personen hadde også flere tilfeller tidligere uten gyldig førerkort. Men slapp altså unna med 16000 kr og 15 dagers fengsel. Altså 8000 kr per tilfelle og en ukes ferie i fengsel.

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe av grunnen til at jeg ønsket å sjekke mer ut angående dette er fordi det sjeldent står noe om hvor høy bot man får for å kjøre uten gyldig førerkort.

 

Kjører man for fort, så kan man få 15850 kr i bot.

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp Riksadvokaten.no, trafikk bøtesatser 2024, der sto alt du lurte på. Prøvde å legge ved link her men det gikk ikke….

Anonymkode: ef0ad...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det sant at det straffes med 8000kr og inntil 1år fengsel for kjøring uten førerkort? Virker veldig rart, men det er det jeg får opp når jeg har søkt etter informasjon på google. 

Grunnen er at jeg er nysgjerrig på hvordan straffen er i forhold til f.eks. å holde en mobil telefon i handen. 

 

Er det sant at man får større bot for å holde mobilen? Altså får man 10200 kr i bot for å holde mobilen, og 8000 kr for å kjøre uten å ha gyldig førerkort.

 

I såfall tenker jeg kanskje det ikke er så rart at vi stadig hører om bilførere som kjører uten gyldig førerkort.

 

Hva tenker dere om dette? Er det bakvendtland?

Anonymkode: e1900...8c5

Tror du virkelig noen står opp og morgenen og tenker at i dag skal jeg bryte loven. Hvordan kan jeg gjøre det billigst mulig? 🤭

Hovedpoenget her er at det er ulovlig og at straffen skal svi. Begge situasjoner utsetter andre for fare. Om det er noen kroner i forskjell tror jeg ikke har noe å si for hvilken av overtredelsene som utpeker seg mest.

Anonymkode: b5f28...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du virkelig noen står opp og morgenen og tenker at i dag skal jeg bryte loven. Hvordan kan jeg gjøre det billigst mulig? 🤭

Hovedpoenget her er at det er ulovlig og at straffen skal svi. Begge situasjoner utsetter andre for fare. Om det er noen kroner i forskjell tror jeg ikke har noe å si for hvilken av overtredelsene som utpeker seg mest.

Anonymkode: b5f28...f72

Nei, men det er flere som har brøtet denne loven, og som da har fått erfare at straffen er mindre enn å bruke telefon.

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du virkelig noen står opp og morgenen og tenker at i dag skal jeg bryte loven. Hvordan kan jeg gjøre det billigst mulig? 🤭

Hovedpoenget her er at det er ulovlig og at straffen skal svi. Begge situasjoner utsetter andre for fare. Om det er noen kroner i forskjell tror jeg ikke har noe å si for hvilken av overtredelsene som utpeker seg mest.

Anonymkode: b5f28...f72

Dessuten er det mange uten førerkort som sikkert spekulerer rundt risiko og konsekvens. Det bør jo du også vite. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at folk flest unngår å ta snarveier hvis sjansen for å bli straffet. Alle tar snarveier, og ikke fortell meg at du aldri har brøtet loven.

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Søk opp Riksadvokaten.no, trafikk bøtesatser 2024, der sto alt du lurte på. Prøvde å legge ved link her men det gikk ikke….

Anonymkode: ef0ad...41e

Du søker ikke opp en URL, du skriver den inn i nettleseren 🙃 Men uansett, du virker jo ikke som du har noe peiling på data eller hva du snakker om, for det er ikke noe slik "link" Når man søker på siden så kommer det heller ikke opp noe. Kanskje derfor du ikke har link? 😁

Anonymkode: e1900...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men det er flere som har brøtet denne loven, og som da har fått erfare at straffen er mindre enn å bruke telefon.

Anonymkode: e1900...8c5

Brøtet?? Jeg har observert mye radbrekking av det norske språk, men den der tar kaka 😅

Anonymkode: 8b989...985

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du søker ikke opp en URL, du skriver den inn i nettleseren 🙃 Men uansett, du virker jo ikke som du har noe peiling på data eller hva du snakker om, for det er ikke noe slik "link" Når man søker på siden så kommer det heller ikke opp noe. Kanskje derfor du ikke har link? 😁

Anonymkode: e1900...8c5

Taræsammen! Man kan fint søke etter det hn skriver å få opp det man leter etter. Ingen behov for å bli frekk i naien.

Bare prøv:

"Riksadvokaten.no, trafikk bøtesatser 2024"

 

Anonymkode: b5f28...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på! 

Anonymkode: 470b0...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...