Gå til innhold

Dataen min durer


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kaffegjesten

Det er vel stort sett to muligheter - enten viften på CPU'n eller en/flere harddisker - som durer. Hvis det er viften på CPU'n kan du åpne pc'n og forsøke å holde igjen viften. Det er lett og du klipper ikke fingre. Da hører du straks om det er viften eller ei. Ikke hold viften lenge igjen pga kjølingen til CPU'n.

Er det en harddisk er det litt verre og da må du kjenne med fingre(hold fingre inntil harddisken) og du kan ofte "kjenne" om harddisken durer, eller forsøke å lytte deg frem til hva det kan være. Hvis det er en harddisk bør du kjøpe en ny. Antar den gamle da synger på siste verset og da rekker du å få ut data av den før den stopper (kanskje helt) og da er det for sent å redde data. OBS. hvis pc'n bare står "stille" og den ikke jobber med noe kan harddisken være nokså stille. Sørg for at pc'n jobber med noe, lagrer til disk eller noe slikt. Da får du frem during i harddisken - hvis det er noe.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mye støv inni kabinettet, da er jo også viftene dekket og sliter mer - da blir det også mer bråk fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Maskinen er under ett år gammel, så den bør jo ikke begynne å streike allerede?

Hmm, med så mange innlegg som du forfatter så er ikke det en umulighet ;)

Jeg ville ha sjekket viften til strømforskyningen også. Eventuelt viften på skjermkortet. Enkelte skjermkort har en vifte. De gangene jeg har hatt problem med dette så har det nesten alltid vært viften til strømforskyningen. Denne kan du ofte se gjennom et gitter bak på maskinen (uten å åpne maskinen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og tips, men jeg ser dette er langt utenfor mitt felt, så jeg må nok få pappa til å gjøre det dere sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg hadde samme problemet etter at jeg lastet ned en morsom screensaver.... Da jeg fjernet denne ble det stille igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet etter at jeg lastet ned en morsom screensaver.... Da jeg fjernet denne ble det stille igjen :ler:

Jøss... Jeg har slettet og ryddet opp endel, og den bråker faktisk ikke lengre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet etter at jeg lastet ned en morsom screensaver.... Da jeg fjernet denne ble det stille igjen :ler:

Det kan være (men jeg tror det egentlig ikke) at skjermspareren krevet så mye av maskinen at CPU-viften eller viften for skjermkortet gikk raskere for å få vekk ekstra varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...