Gå til innhold

Billån - beste ordning ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne få råd fra dere. Hva pleier folk å gjøre ? 

Jeg har en bolig verd 3.25, lån på 2.8 ink studiegjeld. Uten studiegjeld er lånet på bolig 2.4. 

Egentlig skulle jeg fikset både kjøkken og bad, men greier meg for nå. Jeg skulle gjerne hatt en bedre bil da jeg og barnet pendler mye.

Jeg har en liten bil uten lån. Vi kaller denne bilen skranglekassa fra nå av. Skranglekassa kan med hell bli solgt for 10 000 eller stakkarslig solgt oppdelt i deler. 

Jeg har lyst å fikse litt hjemme de neste to årene, bli litt selvstendig på å fikse ting, kjøre vekk skrot osv, så kunne tenkt meg en typ varebil med ekstra seter som kan legges ned. Fint med plass til sykkel og ski osv..eller dra på camping med poden i sommer. Og da helst elbil av div grunner som goder man får som elbil eier i bærum ( vet at dette kansje ikke varer, men )

Jeg ser at slike elbiler selges til ca 100 000, og kunne tenke meg å enten få litt mer lån på bolig. Eller, få litt mer lån slik at jeg får tatt ut dette som EK, og brukt skaffet meg et billån. Feks EK på 40 000, og ta resten i billån. Da får jeg ca samme utgiftene per mnd som jeg nå bruker på bensin. 

Men er det lurt? hvordan bør jeg snakke med banken om dette?  Er det best å ikke røre boliglånet og bare ta vanlig billån, og heller forsøke å betale dette ned raskt?

 

Anonymkode: 8b475...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du uansett skal låne så ville jeg gjort det med boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til får man gode avtaler på leasing. Totalt betalte vi mindre enn bilens nyprisverdi da vi først hadde tre år leasing og så kjøpte ut bilen. Hadde vi tatt opp lån harde det blitt mye dyrere fordi rentene kom på toppen. Men her må man finlese avtalen, sjekke ut konkurrerende tilbud, forhandle litt på både leasing og avtaler rundt (f.eks servicepakker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg jo alltid å ha lavest mulig rente, og billån er generelt dyrere enn huslån. Får du økt lånet uten at de øker renten bør du ta det på huset. Men, da må du unngå å strekke bilkostnaden ut over mange år, og gjøre en ekstra månedlig innbetaling på huslånet som tilsvarer det du ville hatt i billån. Gjør du ikke det, kan bilen fort bli dyrere i praksis. Fordi du har gjerne 20-30 år nedbetaling på hus, men 6-10 år nedbetaling på bil.

Forekommer at man får veldig lave kampanjerenter på billån som ligger godt under huslånrente (hvertfall med dagens renter), og da er jo det lurest. Men jeg har bare sett det på nybiler, usikker på om det finnes for brukte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...