Gå til innhold

fERIE I BARNEHAGE


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer ferieavviklingen i barnehage? tenker som ansatt og barn

Anonymkode: a7142...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår barnehage er det stengt i 4 uker, så det er ikke noe å lure på. Verken for ansatte eller barn. 

Er nok forskjellig fra kommune til kommune.  Du finner nok info på nettsiden. 

Anonymkode: de219...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna må ta 3 uker i løpet av sommeren. Minst 2 uker sammenhengende.

Anonymkode: f6d3a...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok veldig fra bhg til bhg. Hos oss er det åpent hele sommeren, men man må ta ut barna i x-antall uker sammenhengende ferie mellom den og den datoen. Og ferien for barna må meldes innen 1/5, sannsynligvis for å sikre at de kan legge kabalen med ansatte og deres ferie :)

Anonymkode: 841b8...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn gikk i barnehagen, stengte de hele barnehagen i tre uker i strekk. Eller var det to? Uansett, det var pålagt ferie for de ansatte de to-tre ukene, og alle barna i bhg måtte foreldrene da naturligvis ta seg fri for å passe/feriere med. Våre ferier fant derfor sted når barnehagen var stengt, noe som gjerne var midt i høysesong, når det var dyrest å reise noe sted.

Hvis jeg husker riktig, måtte alle barna ha minst tre uker ferie om sommeren fra en viss dato og til en viss dato. Noen barn har mer, hvis foreldrene kan, selvfølgelig, men de fleste arbeider jo og kan ikke ta ut fri en hel sommer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage er også stengt 3 uker i juli. SFO likeså (hele juli). Hadde det ikke vært så hadde vi nok hellere reist på ferie på et annet tidspunkt.

Anonymkode: 5c9f7...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna må ta 3 uker i løpet av sommeren. Minst 2 uker sammenhengende.

Anonymkode: f6d3a...df2

må vel ta 3 uker sammenhengende? ialfall her

her var det stengt i de 2 midterste ukene i Juli, så måtte vi endten ta fri i første eller siste uken i Juli

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengt i uke 29 og 30, barna må ha 3 uker sammenhengende ferie, og 4 uker ferie ila året(om dem ikke tar 4 uker på sommeren så må den siste uka tas sammenhengende på et annet tidspunkt. De voksne må ha minst 3 uker ferie på sommeren.

Anonymkode: 6f042...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra barnehage til barnehage. Barnehagen til mine barn er stengt fire uker, fra uke 27 til og med uke 31, mens barnehagen jeg jobber i er sengt fra uke 28 til og med uke 32. Så vi må ta ferie disse ukene (mannen har til nå alltid fått ferie når jeg jobber og barnas barnehage er stengt). Min barnehage er også stengt hele påskeuken og hele juleuken, det er min femte ferieuke, så ferien er helt låst for oss. 

Anonymkode: 05938...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Da min sønn gikk i barnehagen, stengte de hele barnehagen i tre uker i strekk. Eller var det to? Uansett, det var pålagt ferie for de ansatte de to-tre ukene, og alle barna i bhg måtte foreldrene da naturligvis ta seg fri for å passe/feriere med. Våre ferier fant derfor sted når barnehagen var stengt, noe som gjerne var midt i høysesong, når det var dyrest å reise noe sted.

Hvis jeg husker riktig, måtte alle barna ha minst tre uker ferie om sommeren fra en viss dato og til en viss dato. Noen barn har mer, hvis foreldrene kan, selvfølgelig, men de fleste arbeider jo og kan ikke ta ut fri en hel sommer heller.

Sånn er det her og, bor i Bergen. 

Før barnehagen ble kommunal kunne vi selv velge hvilke 3 uker vi ville ta ferie. Da kommunen overtok barnehagen ble det tvungen ferie i de ukene de holder sommerlukket. Synes ikke det er noe som har blitt bedre etter at kommunen overtok, de har også redusert åpningstiden.

Anonymkode: 83cad...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer mellom kommune/ barnehageeier og skal beskrives i vedtektene. I Lillestrøm kommune hvor jeg jobbet og har barn var barnehagen tidligere oppe hele året (bortsett fra planl.dager og røde dager) og eneste kravet var 3 uker ferie fra 1. juni til 30. september, anbefalt sammenhengende men ikke et krav. 
 

Det ble veldig krevende å få feriekabalen for de ansatte til å gå opp da bemanningen allerede er kritisk lav og vi måtte leie inn vikarer for å få det til å gå opp, det kostet bhg/ kommunen mye penger. Å holde barnehagen oppe i uke 29 for 6 barn (av normalt 80) ble ikke bærekraftig. De siste 3 sommerene har de kommunale barnehagene vært stengt i uke 29 og 30, bortsett fra 3 som har tilbud for de foreldrene som må på jobb og ikke kan ordne fri da. Har forstått at dette fungerer mye bedre både økonomisk og praktisk/ forsvarlig. 

Anonymkode: cc724...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnehagen åpen hele året (unntatt jul og nyttår), barnet må ha 4 uker ferie i løpet av året hvorav 3 skal tas i sommerferien

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagen er stengt 3 uker sammenhengende her. Ellers fyller de opp feriedager ved at det er stengt i påska og romjul blandt annet. De er også flinke til å ta planleggingsdager på inneklemte dager, så alt i alt sørges det for at barna har så mye fri som kreves. 

Anonymkode: 5b4bd...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle kommunale bhg stengt 2 uker i juli. Alle må ta de + uken før eller etter, så det blir 3 uker sammenhengende. I løpet av året må alle ta minst en uke til. Denne kan deles opp i enkeltdager. 

Anonymkode: 7d600...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg er det stengt 3 uker i juli, men det finnes en bhg i bydelen som er åpen hele sommeren for de som har behov (Oslo), men da er der jo med ukjente barn og voksne. Vår datter blir to år over sommeren, og er fortsatt avhengig av sine kjente voksne, så er veldig glad at vi enkelt kan ta fri fra våre jobber når vår bhg er stengt. Jeg vet faktisk ikke hva reglene i Oslo er, men regner vel med man må ta ut et visst antall uker fri. Det er åpent både romjul og påske, men da slår de sammen avdelinger fordi det er så mange som tar fri. 

Anonymkode: 2914a...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

I vår bhg er det stengt 3 uker i juli, men det finnes en bhg i bydelen som er åpen hele sommeren for de som har behov (Oslo), men da er der jo med ukjente barn og voksne. Vår datter blir to år over sommeren, og er fortsatt avhengig av sine kjente voksne, så er veldig glad at vi enkelt kan ta fri fra våre jobber når vår bhg er stengt. Jeg vet faktisk ikke hva reglene i Oslo er, men regner vel med man må ta ut et visst antall uker fri. Det er åpent både romjul og påske, men da slår de sammen avdelinger fordi det er så mange som tar fri. 

Anonymkode: 2914a...e57

Samme her, går og i kommunal bhg i Oslo.

Har ikke fått noen beskjed om noen regler slik mange private har om at barnet må ha fri da og da og så lenge og sånn, tror ikke egentlig det er det? Bare at vi må melde inn ferie/kommer for sommeren (og samme før påske og jul). Da inkludert melde oss på de 3 ukene barnehagen er stengt, om vi trenger "sommerbarnehage" (1 per bydel er det vel, mulig mer om mange melder seg på?)

Såvidt jeg forsto må man ikke dokumentere på noen måte at man må ha sommerbarnehage men vi tok uannsett fri de ukene da for vår 2-åring kan ikke være med fremmede barn og voksne og vi skal jo ha ferie en gang uannsett.

Anonymkode: 4c58e...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage var stengt de tre siste ukene i juli. (Det var mulig å benytte en annen barnehage i bydelen, og noen ganger var det en voksen fra vår barnehage der, men ellers var det stort sett ukjente barn og voksne der). 

For skolestarterne var der forventet at de ikke benyttet barnehagen i begynnelsen av august, men at de hadde ferie frem til evt SFO.

Anonymkode: 4988e...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage er stengt 2 uker midt i juli. Noen begynner på ferie før bhg stenger og begynner på jobb igjen når de åpner, andre begynner ferie når bhg stenger og begynner på jobb igjen senere. 

Førskolebarna får ikke være i bhg etter 1.juli. 

Varierer hos andre bhg i området hvordan de gjør det, men de har alle til felles her at de som skal starte på skolen avslutter bhg før 1.juli. Noen er stengt 4 uker, andre stenger ikke i det hele. 

 

Anonymkode: 7a45a...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vår barnehage var stengt de tre siste ukene i juli. (Det var mulig å benytte en annen barnehage i bydelen, og noen ganger var det en voksen fra vår barnehage der, men ellers var det stort sett ukjente barn og voksne der). 

For skolestarterne var der forventet at de ikke benyttet barnehagen i begynnelsen av august, men at de hadde ferie frem til evt SFO.

Anonymkode: 4988e...d6e

Vanlig i de fleste kommuner at skolestarterne har plass i barnehagen til 31. juli og må avvikle ferien, minimum 3 uker før den datoen. Så har de tilbud på ny skoles SFO fra starten av august. 

Anonymkode: cc724...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...