Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å søke sommerjobb. Problemet er at jeg strever litt med cv-en min. Jeg har vært plaget med psykisk sykdom (spiseforstyrrelser), og derfor er ikke cv-en min fra de siste årene spesielt imponerende. Jeg har et hull på et år der jeg var innlagt for behandling og var hjemme for å ta meg igjen resten av tiden. Jeg har heller ikke hatt sommerjobb de siste årene, siden jeg fortsatt har slitt med sykdommen, har et krevende studie, og trengte sommerferien til å ta meg igjen.

Hva skriver jeg i cv-en om dette? Lar jeg det bare stå åpent? Det vil jo ikke virke spesielt imponerende. Det må nevnes at jeg dette året har vært i arbeidspraksis i tre måneder, og at arbeidsgiverne ga meg gode attester, så jeg har vist meg i stand til å fungere i arbeidslivet, og jeg er så og si frisk fra spiseforstyrrelsene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du hatt ansettelsesforhold i sykeperioden som du har vært sykemeldt fra? I så fall vil det jo ikke bli noen hull.

Hvis ikke er det bare å la det stå til, og forberede deg litt på et greit svar dersom du får spørsmål om det. jeg har et tilsvarende hull på min cv, men har aldri blitt spurt om dette.

Skrevet

Perioden når jeg var syk var mellom videregående og høgskolestudier, så jeg var ikke sykemeldt eller noe. Jeg er forberedt på å fortelle dette om jeg kommer til intervju, jeg går ut i fra at en eventuell arbeidsgiver vil ha forståelse for at jeg har vært syk. Men jeg er jo litt bekymret for om de i det hele tatt vil vurdere søknaden min og innkalle meg til intervju når cv-en min er lite imponerende..

Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

Du kan jo evnt kalle det et friår, for å finne ut hva du ville studere. Litt rart at du ikke har hatt jobb kanskje, men om du ikke har lyst til å fortelle om sykdommen din, kan du jo bare "innrømme" at du var litt lat det året, hjalp bestemor og naboer endel i hagen etc.

Hva slags sommerjobb er dette snakk om? Tviler på at de lar ett år telle for om de vurderer søknaden din, særlig når det er snakk om jobbing noen mnd. Det er nok mange som har hull i cv'en! Dessuten har du tatt utdanning og attester fra praksis som viser at du har stått på! At du ikke har hatt sommerjobb skal du ikke bekymre deg for. Et studie er en jobb i seg selv og man har behov for ferie.

Om du forteller om spiseforstyrrelsene, syns jeg du bare skal nevne dem, ikke fordi det er noe som helst rart å slite med dette, men kanskje intervjueren føler seg litt beklemt og det kan igjen påvirke deg til å bli nervøs. Ikke føl at du må bevise noe ovenfor arbeidsgiver ang dette, stå for den du er og heller nevn det på en dagligdags måte, om du føler du må.

Skrevet
Ikke føl at du må bevise noe ovenfor arbeidsgiver ang dette, stå for den du er og heller nevn det på en dagligdags måte, om du føler du må.

:Nikke:

Husk at du har ingen plikt til å fortelle dette på et intervju.Kall det heller et fri/studieår uten å gå nærmere inn på det.Tror som flere her sier at de neppe vil henge seg så veldig opp i det.

Lykke til :blomst:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Kan du ikke bare si at du var sykemeldt da? De spør vel ikke om dokumentasjon for sykemelding flere år tilbake, det er jo ikke relevant.

Eller du kan bare si at du var syk det året, det er jo sant, og jeg tviler på at de spør hvilken sykdom du hadde.

Skrevet
Eller du kan bare si at du var syk det året, det er jo sant, og jeg tviler på at de spør hvilken sykdom du hadde.

Synes dette var det beste forslaget. Veldig dumt å begynne med hvite løgner på intervjuet, det blir lett til at man vikler seg inn i andre løgner som utarter seg. Feks hvis du lyver om at du har vært ute og reist det året, vil helt sikkert arbeidsgiver/kolleger be deg fortelle fra denne store turen din. Da må du enten dikte videre eller innrømme at du har løyet. Og det er aldri positivt å ha løyet. Så si det heller slik som foreslått her i utgangspunktet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...