Gå til innhold

Ikke EU godkjent - regler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet en bil som avdøde ikke hadde mulighet til å få på eu-kontroll like før han døde.

Det står på statens vegvesen at bilen ikke er godkjent å kjøre med pga dette, men den må jo kjøres til Møller for å ha den på kontroll.

Noen som vet om det er tillatt å kjøre den bilturen hvor man da er på vei dit? Hvis ikke, hvilke alternativer.

Anonymkode: 7ffa6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kontakte Statens Vegvesen og få prøveskilter til den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Du må kontakte Statens Vegvesen og få prøveskilter til den.

Ok. Betyr det at man må skru av det skiltet man har fra før og skru på det prøveskiltet? Har null greie på det.

Anonymkode: 7ffa6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Betyr det at man må skru av det skiltet man har fra før og skru på det prøveskiltet? Har null greie på det.

Anonymkode: 7ffa6...cb2

Det vil du få god veiledning på når du får prøveskiltene utlevert :)

I praksis snakker vi om klistrelapper om jeg husker rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Noen som vet om det er tillatt å kjøre den bilturen hvor man da er på vei dit? Hvis ikke, hvilke alternativer.

Anonymkode: 7ffa6...cb2

Man har ikke lov til å kjøre en bil som ikke er eu-godkjent. Alternativ er å få bilredningsselskap e.l til å frakte bilen.

Anonymkode: 6d3c8...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Man har ikke lov til å kjøre en bil som ikke er eu-godkjent. Alternativ er å få bilredningsselskap e.l til å frakte bilen.

Anonymkode: 6d3c8...4e9

Alternativet er som jeg skrev å kjøpe prøveskilt.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (21 timer siden):

Alternativet er som jeg skrev å kjøpe prøveskilt.

Hvorfor gjentar du seg selv? Det er ett alternativ ja, å få bilen fraktete er et annet.

Anonymkode: 56bdb...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gjentar du seg selv? Det er ett alternativ ja, å få bilen fraktete er et annet.

Anonymkode: 56bdb...5ca

Jeg gjentok meg fordi vedkommende jeg siterte formulerte seg som om det ikke var et lovlig alternativt. Som er feil.

Å få bilen fraktet må være en svindyr løsning.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kjøpt prøveskilt må nok bilen være avregistrert, men det gjør du på nett, og trenger ikke levere inn skiltene. 
 

Du MÅ heller ikke på Møller, du kan bruke verkstedet borti veien om du har det. 

Anonymkode: 3f27a...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 14.04):

Hvorfor gjentar du seg selv? Det er ett alternativ ja, å få bilen fraktete er et annet.

Anonymkode: 56bdb...5ca

Det er ikke et alternativ for de fleste. Billigere med ny bil da jo 🤣

Anonymkode: 4ae0b...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 15.09):

Har arvet en bil som avdøde ikke hadde mulighet til å få på eu-kontroll like før han døde.

Det står på statens vegvesen at bilen ikke er godkjent å kjøre med pga dette, men den må jo kjøres til Møller for å ha den på kontroll.

Noen som vet om det er tillatt å kjøre den bilturen hvor man da er på vei dit? Hvis ikke, hvilke alternativer.

Anonymkode: 7ffa6...cb2

Når er fristen for å få den EU-godkjent? Det er lov å kjøre bilen frem til fristen for å få den EU-godkjent har gått ut om den da ikke har fått kjøreforbud imellomtiden. 

Ellers er jo prøveskilter vanlig å søke om. 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke et alternativ for de fleste. Billigere med ny bil da jo 🤣

Anonymkode: 4ae0b...200

Er du helt fjern?? Det er da helt vanlig å bruke bilberger til å frakte bil, koster ikke mange hundrelappene heller.

Anonymkode: 56bdb...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte prøvespiller som vi bare klistrer på skiltet til kontroll. Og fjernet etter godkjenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ber om å få et midlertidig vognkort som vel varer i 1 mnd. eller noe slikt. Er vel bare et stykke papir man viser frem om man skulle være så uheldig å bli stoppet. Koster deg vel et par torsker tipper jeg. Prøveskilt varer vel bare 1 døgn. Har vel med forsikring og slikt å gjøre. 

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er du helt fjern?? Det er da helt vanlig å bruke bilberger til å frakte bil, koster ikke mange hundrelappene heller.

Anonymkode: 56bdb...5ca

Med forsikring er egenandelen noen hundrelapper. 
 

Dette er ikke en forsikringssak. Da skal du betale full pris…

Anonymkode: 92c6b...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snublefot62 skrev (På 26.4.2024 den 14.16):

Du må kontakte Statens Vegvesen og få prøveskilter til den.

Man får ikke prøveskilt med mindre bilen er avregistrert i kjøretøyregisteret, da er alternativet biltransport til PKK eller å avregistrere bilen for så å skaffe prøveskilt.

ThereGoesBob skrev (5 timer siden):

Du ber om å få et midlertidig vognkort som vel varer i 1 mnd. eller noe slikt. Er vel bare et stykke papir man viser frem om man skulle være så uheldig å bli stoppet. Koster deg vel et par torsker tipper jeg. Prøveskilt varer vel bare 1 døgn. Har vel med forsikring og slikt å gjøre. 

Feil.

Midlertidig vognkort får man kun ved eierskifte og bilen er fremdeles ikke lovlig å bruke før den er godkjent.

Anonymkode: 112c7...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke prøveskilt med mindre bilen er avregistrert i kjøretøyregisteret, da er alternativet biltransport til PKK eller å avregistrere bilen for så å skaffe prøveskilt.

Feil.

Midlertidig vognkort får man kun ved eierskifte og bilen er fremdeles ikke lovlig å bruke før den er godkjent.

Anonymkode: 112c7...f3b

Fyrn har arvet en bil. Er ikke det eierskifte så kan du kalle meg Napoleon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (34 minutter siden):

Fyrn har arvet en bil. Er ikke det eierskifte så kan du kalle meg Napoleon. 

Etter en sak på nyhetene i fjor, får man ikke omregistrert en arvet bil når eier går bort før en overdragelse kan skje.

Anonymkode: 8a89c...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (2 timer siden):

Fyrn har arvet en bil. Er ikke det eierskifte så kan du kalle meg Napoleon. 

Ja å hva så?.

Om man får gjennomført eierskifte og får midlertidig vognkort så er det fremdeles ikke lov til å bruke bilen siden den ikke er godkjent.

Anonymkode: 112c7...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...