Gå til innhold

Hva er det greit å kaste i naturen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når vi er ute i naturen så tar vi selvfølgelig med oss plast, flasker,  etc hjem igjen. Men hva er det greit å kaste? Selv synes jeg det må være helt i orden å etterlate seg bananskall og epleskrotter, men hva med eggeskall og appelsinskrell? Da mener jeg ikke å slippe det rett ned på stien, men det må da være greit å putte det under en busk ute av syne for folk?

Anonymkode: 5dcbf...14a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste der jeg hadde lagt igjen er eggeskall og da godt knust slik at det kunne hurtig gitt næring til jorden.

Sparer eggeskall her i huset sammen med krabbe skall, knuser det til støv og kalker jorden og bekken sitt vann med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin-, banan- og eggeskall tar jeg med hjem. Unntaket er de gangene vi har laget bål. Da har vi brent opp skallene.  Epleskrotter har det hendt at jeg har gravd ned, eller lagt under det øverste torv-laget.  

Anonymkode: 661a3...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kull fra engangsgrill har vi tømt i bålplasser ved sjøen. Resten tar vi med hjem. Epleskrott og appelsinskall har vi aldri hatt, det spises kun hjemme. Tar med eggeskall hjem, vi spiser ofte på bord som er satt ut ved turstier, og vi vil ikke at det skal forsøples, andre skal få nyte å sitte der uten søppel.

Vi plukker søppel etter andre i en pose, kaster det når vi kommer hjem. 

Anonymkode: b46a7...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kaste skall er at folk tenker det er greit å kaste andre ting i tillegg. Jeg ville ikke kastet noe som ikke har sitt naturlige opphav i naturen, i naturen. Dvs at det meste kommer hjem i egen søppelpose i sekken. 

Anonymkode: 78a73...06e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med bananskallet hjem når jeg er på søndagstur like oppi skogen her. Er ikke friluftsmenneske, men tenker at jeg hadde ikke giddet å dra på det hjem igjen hvis jeg dro på telttur. Da ville jeg nok ha gjemt det. Det står også her (lenke under), at man kan gjemme det på lengre turer, men bør ta det med hjem fra korte turer. Tenker meg at det fort kan fylles opp langsmed populære turstier. https://www.utemagasinet.no/naturvern/slik-kildesorterer-du-paa-tur

Anonymkode: 7bd50...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når vi er ute i naturen så tar vi selvfølgelig med oss plast, flasker,  etc hjem igjen. Men hva er det greit å kaste? Selv synes jeg det må være helt i orden å etterlate seg bananskall og epleskrotter, men hva med eggeskall og appelsinskrell? Da mener jeg ikke å slippe det rett ned på stien, men det må da være greit å putte det under en busk ute av syne for folk?

Anonymkode: 5dcbf...14a

Problemet vis dette er ved plasser som blir hyppig besøkt, er at det tiltrekker seg div dyr som mus, rotter og fugler som via avføringen kan spre smitte, så matavfall bør egentlig graves ned eller bringes med seg tilbake.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med alt hjem.

Anonymkode: 76c94...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananskall blir faktisk ikke spist ig nedbrutt på samme måte i norsk natur og oppfordres å ta med hjem. 

Anonymkode: 8b26c...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alt med hjem. Frukt fra utlandet er godkjent importert som mat, men kan være bærer av parasitter eller sykdom vi ikke ønsker å ha i norsk natur. Tror det samme gjelder norsk frukt, som kan ha sykdommer vi ikke ønsker ut i naturen, men der er jeg usikker

Anonymkode: 1a7ad...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kull fra engangsgrill har vi tømt i bålplasser ved sjøen. Resten tar vi med hjem. Epleskrott og appelsinskall har vi aldri hatt, det spises kun hjemme. Tar med eggeskall hjem, vi spiser ofte på bord som er satt ut ved turstier, og vi vil ikke at det skal forsøples, andre skal få nyte å sitte der uten søppel.

Vi plukker søppel etter andre i en pose, kaster det når vi kommer hjem. 

Anonymkode: b46a7...e28

Kullet tar du med hjem. Lag heller bål med vanlig tre på stranden, så slipper dere å forsøple naturen.

Anonymkode: e1780...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok hvor man spiser.. På mye besøkte turområder er det problematisk om alle etterlater organisk søppel. 

På tur utenfor allfarvei så etterlater vi matsøppel, men diskré plassert. 

Husk å ta med klipsen fra pølsebrød-poser! 🙏

Anonymkode: a915b...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kast noe som helst i naturen. Ville du kastet noe søppel i midten av stuen din? Nei, tror ikke det.

Anonymkode: 9ae50...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

epleskrotter, appelsin-skall, alt det grønne fra vannmeloner, og sånn kaster jeg borti skogen i alle fall. Så ligger det ikke midt på stier og sånn hvor alle andre turgåere blir nødt til å tråkke rett oppå dette. Hvis man for eksempel er nødt til å drite en eller annen plass, så bruker man vel løv /  blader. Hvis man bruker papir, så burde man ta med papiret hjem. 

Bort sett fra dette kaster jeg vel ikke noe som helst ute i naturen...      

Anonymkode: 39de2...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggeskall bruker laaaang tid på å bli til jord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor kaste i naturen? Kan du ikke heller finne søppelspann eller ta det med deg hjem? :fornøyd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av søppel, det kommer tross alt fra naturen allerede.

Anonymkode: d5301...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alt av søppel, det kommer tross alt fra naturen allerede.

Anonymkode: d5301...472

Så morsom og kul du er

Anonymkode: 29c94...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor vi er. Er det befolket område tar vi med alt. Er det temmelig øde, og ting kan kastes godt inn i et buskas et sted, så kaster vi alt som på sikt vil brytes ned. 

Anonymkode: ab473...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...