Gå til innhold

Har forfatter blitt en tøysetittel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men om du introduserte deg selv som forfatter fordi du har skrevet innlegg på Kvinneguden så ville folk stusset. Med "forfatter" menes som regel en som har publisert bøker. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Men en tekst må jo ikke være utgitt for å ha en litterær verdi ...?

Da blir det litt ironisk å kalle en tredjeklasses kjendis som ikke kan skrive "forfatter", samtidig som man kan finne gode litterære tekster på nett både her og der.

Anonymkode: 80a7a...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men en tekst må jo ikke være utgitt for å ha en litterær verdi ...?

Da blir det litt ironisk å kalle en tredjeklasses kjendis som ikke kan skrive "forfatter", samtidig som man kan finne gode litterære tekster på nett både her og der.

Det er nettopp det jeg skal frem til. Det er ikke bare ironisk, det er tragisk.

Jeg lagde middag i dag, jeg kommer likevel ikke til å titulere meg som kokk når jeg møter folk i morgen.

Anonymkode: fcd19...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle influensere er jo forfattere og designere. Designer fordi de peker på det de liker, og forfatter fordi de får bloggen trykket i bokform.

Anonymkode: 00e5a...93e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 22.09):

Jeg tror ikke barneboken til mikkel niva selger fordi han er kjendis. 

Konseptet og tematikken er ikke skrevet særlig om og boken er et frisk pust i en kjedelig barnebokverden hvor det gis ut svært mye dritt. 

Sandra lyngs barnebøker skulle derimot ALDRI vært utgitt. Ikke fordi hun er kjendis men fordi dama ikke kan skrive.  De enhjørning bøkene er helt umulig å lese og illustrasjonene er kjedelig.  Tror jeg leste bøkene 16 ganger før jeg fikk med meg at morfaren eller mormoren er homofil. Om jeg ikke har misforstått da 😅 det sier jo sitt om kvaliteten. 

Anonymkode: 728d7...c0b

Har vært ganske skeptisk til de Corny-bøkene. Har liksom følelsen av de er solgt på grunn av et kjent navn, snarere enn fordi de er gode barnebøker. Flere som har lest og har meninger om dem?

Anonymkode: 3b923...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske enig i at spekteret av bøker blir smalere. Som bokelsker og fast besøkende på biblioteket ser jeg jo at selv slike arenaer som skal favne mangfoldet oftere prøver å fremme bøker av folk som blir kjente for noe helt annet enn å skrive.

Samtidig forstår jeg at det kan føles som en forfatter som er kjent for å være forfatter føles litt tom, og bøkene deres føles av og til litt lite givende.

1. Skal bibliotekene ha et mål om å belyse om samfunnsaktualiteter, er ikke forfattere kjent for å skrive bøker uten særlig faglig eller politisk tyngde noe man vil bruke ressurser på.

2. Bibliotek og lignende prøver også å nå mennesker som i utgangspunktet ikke leser bøker. De som er fast inventar der er ikke de som trengs å "vekkes". Det er nok lettere å lese en bok fra en person du føler du allerede kjenner, om et tema som du kanskje allerede har interesse for. Om det er Sophie Elise som skal få deg til å lese en bok, fordi du besøker bloggen hennes, er vel det fint(?).

3. Igjen; kjennskap. Navnet i seg selv kan vekke interessen. Mikkel Niva er jo kjent for mange barn, og, om han skriver en barnebok, kan det kanskje vekke en spesiell interesse og - ikke minst - troverdighet.

Anonymkode: bd971...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 14.36):

Synes alt som blir utgitt for tiden er skrevet av tv-tryner. Virker som bokbransjen er blitt useriøs og at enhver influenser og annen tøysekopp bærer tittelen forfatter.

Nå avlyste jeg nylig påtvunget hovedbok for barn fra 0-15 år i barnas egen bokverden, selvfølgelig en bok skrevet av kjendis. Overhodet ikke passende for litt barn på 1,5. 

Ikke lenge siden sist vi fikk bok skrevet av kjendiser heller via bokklubben.

100% sikker på at det sitter masse upubliserte, gode, faktiske forfattere der ute og får avslag fordi forlagene heller vil kunne sette navnet til en eller annen kjendis på coveret 🙄

Anonymkode: fcd19...c22

Problemet er at kunstfeltet er blitt infisert av økonomisk tenkning. Forlag, bokklubber og bokhandlere tenker profitt og egen vinning. 

Hele poenget med kunstfeltet, og da også litteratur, er at det skal gi oss nye og dypere perspektiver på oss selv og samfunnet. Vi trenger det som en motvekt mot alt overfladisk vi blir servert. Går du inn hos en bokhandler i 2024, og spør etter Dostojevskij eller Faulkner, så sier de vent litt, går til PCen, og spør hva var det du sa han het? Spør du om den nyeste boken til en influencer derimot, så kan de det. 

Bokbransjen anno 2024 er i liten grad, eller ingen grad lengre en del av kunst/kultur-feltet. 

Anonymkode: 6a3da...cab

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

2. Bibliotek og lignende prøver også å nå mennesker som i utgangspunktet ikke leser bøker. De som er fast inventar der er ikke de som trengs å "vekkes". Det er nok lettere å lese en bok fra en person du føler du allerede kjenner, om et tema som du kanskje allerede har interesse for. Om det er Sophie Elise som skal få deg til å lese en bok, fordi du besøker bloggen hennes, er vel det fint(?).

Finnes det noen forskning på at folk som i utgangspunktet ikke leser bøker, begynner å lese mer ''tyngre'' litteratur etter å ha lest en bok av en influencer?

Tviler på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finnes det noen forskning på at folk som i utgangspunktet ikke leser bøker, begynner å lese mer ''tyngre'' litteratur etter å ha lest en bok av en influencer?

Tviler på det.

For barn er det jo ofte "lettere litteratur" som tegneserier og seriebøker som vekker leseinteresse og engasjement, noen ganger varig  :) Men har også litt mistanke om at voksne som sjelden leser, og så kjøper en influencerbok, ofte lar det bli med den ene boken? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært ganske skeptisk til de Corny-bøkene. Har liksom følelsen av de er solgt på grunn av et kjent navn, snarere enn fordi de er gode barnebøker. Flere som har lest og har meninger om dem?

Corny-bøkene er faktisk helt ok. De har dagligdagse situasjoner som barna kan kjenne seg igjen. Det er andre bøker av kjente folk som jeg er mer skeptisk til.

Anonymkode: f5bbd...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/28/2024 at 2:14 AM, AnonymBruker said:

Tror ikke det er så rart. Om man sjekker intervjuer med gode forfattere så sier nesten alle at de har brukt enorme mengder tid på skrivetrening og å skrive og omskrive teksten.  Mens kjendiser trolig kun er ute etter penger og å styrke egoet sitt så de  har neppe lagt mye tid i bøkene de skriver.  

Edit: Minner meg også på at Winston Churchill sa han var en dårlig til å  holde taler,  men at han jobbet ekstremt mye med talene han holdt slik at de ble gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Forfatter» er ingen beskyttet yrkestittel, og alle som skriver kan i prinsippet kalle seg forfatter. I dagligtale blir uttrykket likevel mest brukt om dem som skriver litterære tekster og får dem publisert

De dyktige forfatterene og kjendisene er interessante for forlagene. Fordi bøkene selger nok til at forlaget kan tjene penger PP de. 
Alle andre må gi ut bok selv, noe alle kan gjøre. Det er bare å skrive boken og henvenre seg til et trykkeri 😁

Begge varianter kan kalle seg forfatter.

Anonymkode: 06d2b...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Edit: Minner meg også på at Winston Churchill sa han var en dårlig til å  holde taler,  men at han jobbet ekstremt mye med talene han holdt slik at de ble gode. 

Det forundrer meg ikke.

Når jeg skal skrive noe som kan være verdt å lese, begynner jeg med en løs kladd der man først skriver ned idéene før dette går i glemmeboken. Deretter samler man dette til en sammenhengende tekst.

Som fortsatt er full av feil og mangler, og må leses og bearbeides om og om igjen, før en ny versjon kan se dagens lys. Som fortsatt kan rettes på etter ytterligere gjennomlesning. Om og om igjen.

Da jeg skrev på papir, tror jeg at jeg brukte 4-5 timer på å få ferdig bare én side. Tror neppe at en "kjendis" har samme grad av tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 18.32):

Noe annet som irriterer meg er alle faktafeilene som er i bøkene som blir publisert. Jeg skjønner at det er nærmest umulig å fjerne alle faktafeil. Men når bøkene inneholder faktafeil som lett hadde blitt oppdaget om noen leste gjennom boka før den ble publisert så lurer man jo på kvaliteten på alt som er vanskelig å sjekke om stemmer.

Hadde ønsket at flere sakprosa-forfattere var mer opptatt av kvaliteten  enn på å få publisert boka på færrest mulig timer. 

Har en barnebok der en dromedar er betegnet som en kamel. Blir litt forundret jeg også over det dårlige  innholdet på disse barnebøkene.

Kjøper ikke bøker av kjendiser, da nettopp fordi jeg ikke ønsker å støtte det markedet som skviser ut forfattere med integritet, og som bruker store deler av livet sitt på å skrive. Det er disse som burde fått respekt uavhengig av innhold, men fordi se har en unik formidlingsevne og er flinke til å skrive.

Anonymkode: a4ee5...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det forundrer meg ikke.

Når jeg skal skrive noe som kan være verdt å lese, begynner jeg med en løs kladd der man først skriver ned idéene før dette går i glemmeboken. Deretter samler man dette til en sammenhengende tekst.

Som fortsatt er full av feil og mangler, og må leses og bearbeides om og om igjen, før en ny versjon kan se dagens lys. Som fortsatt kan rettes på etter ytterligere gjennomlesning. Om og om igjen.

Da jeg skrev på papir, tror jeg at jeg brukte 4-5 timer på å få ferdig bare én side. Tror neppe at en "kjendis" har samme grad av tålmodighet.

Meg du siterte. Tror Churchill sa han brukte 1 timer per minutt han skrev av talene sine. Merk at dette var taler han skrev under Andre verdenskrig hvor han selvsagt var en svært opptatt mann. I tillegg til at han hadde mye erfaring og hadde jobbet som deltid som journalist og forfatter i over 40 år før han begynte på de mest kjente talene sine.  Så han hadde  også mye trening på forhånd før han skrev de kjente talene.  

Nei, jeg tror heller ikke at kjendisene har tålmodigheten til å lage gode bøker. De er kun ute etter lettjente penger. I tillegg har de tilhengere som vil kjøpe bøkene uansett hvor lav kvalitet de skulle ha. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk flest leser bøker for underholdningens del.
De siste årene har bestselgerne vært bøker som "Å vanne blomster om kvelden" og Lucinda Riley sine bøker, samt bøker fra forfattere som Jørn Lier Horst. Ikke akkurat så mye kunst, men ren og skjær underholdning.
Bøker fra kjendisforfattere selger, ofte til personer som ikke nødvendigvis leser så mye bøker, noen av de leser andre bøker etterpå. Vi bokhandlere merket også økning på salg av bøker som Sophie Elise anbefalte da hun hadde bokbloggen sin.
Er ikke dette sunne ting?
Ja det er neppe smaken til en som etterspør Dostojevski, men de er det rimelig få av. I fjor solgte jeg i min butikk totalt 3 "Forbrytelse og straff" på norsk, sikkert noe mer på engelsk, da klassikere selger bedre på engelsk enn norsk. Vi har Dostojevski og andre klassikere i hyllen, fordi vi mener at det er noe en bokhandel bør ha, men etterspørselen forsvarer ikke egentlig hylleplassen man bruker på klassikere på norsk dessverre.

Bokhandlere, forlag og forfattere er alle ute etter å ha overskudd, tjene penger.
Vi prøver å dele leseglede, om det betyr at vi selger bøker vi selv synes er dårlig, så får det være.
Som med Corny bøkene som er nevnt tidligere, selv syns jeg de er fryktelig dårlig, men lesere liker de, så vi bestiller de og har de inne så velger leserne selv hva de ønsker å kjøpe.

Så er forfatter tittelen utvannet? Folk har alltid vært kritiske til hvem som skal kunne kalle seg forfatter, men det er jo ikke en beskyttet tittel, så skriver man, er man forfatter, selv de som ikke blir utgitt på noe forlag, slik at de gir det ut selv.

Anonymkode: 5df76...191

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk flest leser bøker for underholdningens del.
De siste årene har bestselgerne vært bøker som "Å vanne blomster om kvelden" og Lucinda Riley sine bøker, samt bøker fra forfattere som Jørn Lier Horst. Ikke akkurat så mye kunst, men ren og skjær underholdning.
Bøker fra kjendisforfattere selger, ofte til personer som ikke nødvendigvis leser så mye bøker, noen av de leser andre bøker etterpå. Vi bokhandlere merket også økning på salg av bøker som Sophie Elise anbefalte da hun hadde bokbloggen sin.
Er ikke dette sunne ting?
Ja det er neppe smaken til en som etterspør Dostojevski, men de er det rimelig få av. I fjor solgte jeg i min butikk totalt 3 "Forbrytelse og straff" på norsk, sikkert noe mer på engelsk, da klassikere selger bedre på engelsk enn norsk. Vi har Dostojevski og andre klassikere i hyllen, fordi vi mener at det er noe en bokhandel bør ha, men etterspørselen forsvarer ikke egentlig hylleplassen man bruker på klassikere på norsk dessverre.

Bokhandlere, forlag og forfattere er alle ute etter å ha overskudd, tjene penger.
Vi prøver å dele leseglede, om det betyr at vi selger bøker vi selv synes er dårlig, så får det være.
Som med Corny bøkene som er nevnt tidligere, selv syns jeg de er fryktelig dårlig, men lesere liker de, så vi bestiller de og har de inne så velger leserne selv hva de ønsker å kjøpe.

Så er forfatter tittelen utvannet? Folk har alltid vært kritiske til hvem som skal kunne kalle seg forfatter, men det er jo ikke en beskyttet tittel, så skriver man, er man forfatter, selv de som ikke blir utgitt på noe forlag, slik at de gir det ut selv.

Dette var god info, takk!

Hender det at dere tar inn bøker utgitt av indieforfattere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var god info, takk!

Hender det at dere tar inn bøker utgitt av indieforfattere? 

Ja det gjør vi. Uten etterspørsel fra kunder er det stort sett lokale forfattere.
I Bergen ble feks boken "Skammens mødre" utgitt på eget forlag, forfatter brukte facebook aktivt og markedsførte seg stort der. Butikker i Bergen merket etterspørsel, tok inn boken, den solgte så bra at den ble tatt inn sentralt og fordelt til alle butikker i landet i vår kjede.
Vi hjelper indieforfattere både med å få lagt inn bøkene sine i våre systemer, om de ikke ligger i Bokbasen, og hjelper de gjerne med tips og råd på veien. Noen av disse bøkene selger bra, andre er støvsamlere i hyllen som vi taper penger på, men vi liker å forsøke å hjelpe alle lokale forfattere. Vi sier også nei når vi ser det er en bok vi neppe noen gang kommer til å selge, så vi kan ikke ukritisk ta inn enhver bok som en forfatter føler er noe vi bør ta inn.
Norsk fantasy/sci-fi og lyrikk er vel det jeg garantert sier nei til, rett og slett fordi det allerede selger dårlig om man ikke har ett kjent navn på forsiden.
Men det gjør faktisk litt vondt å si nei når en indieforfatter kommer og pitcher en bok som jeg ser er helt feil hos oss og jeg må si nei. Jeg vet jo at de føler selv de har en fantastisk bok de vil dele med mange, men jeg driver en butikk og må jo faktisk tjene penger også, ikke bare spre leseglede.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Meg du siterte. Tror Churchill sa han brukte 1 timer per minutt han skrev av talene sine.

Edit: Dårlig setning. Det jeg mente var at for hvert minutt med tale så hadde Churchill brukt en time for å formulere ordene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja det gjør vi. Uten etterspørsel fra kunder er det stort sett lokale forfattere.
I Bergen ble feks boken "Skammens mødre" utgitt på eget forlag, forfatter brukte facebook aktivt og markedsførte seg stort der. Butikker i Bergen merket etterspørsel, tok inn boken, den solgte så bra at den ble tatt inn sentralt og fordelt til alle butikker i landet i vår kjede.
Vi hjelper indieforfattere både med å få lagt inn bøkene sine i våre systemer, om de ikke ligger i Bokbasen, og hjelper de gjerne med tips og råd på veien. Noen av disse bøkene selger bra, andre er støvsamlere i hyllen som vi taper penger på, men vi liker å forsøke å hjelpe alle lokale forfattere. Vi sier også nei når vi ser det er en bok vi neppe noen gang kommer til å selge, så vi kan ikke ukritisk ta inn enhver bok som en forfatter føler er noe vi bør ta inn.
Norsk fantasy/sci-fi og lyrikk er vel det jeg garantert sier nei til, rett og slett fordi det allerede selger dårlig om man ikke har ett kjent navn på forsiden.
Men det gjør faktisk litt vondt å si nei når en indieforfatter kommer og pitcher en bok som jeg ser er helt feil hos oss og jeg må si nei. Jeg vet jo at de føler selv de har en fantastisk bok de vil dele med mange, men jeg driver en butikk og må jo faktisk tjene penger også, ikke bare spre leseglede.

Tusen takk for utfyllende svar! Selvsagt må dere ha troen på at det er mulig å selge boken. Jobber selv på produksjonssiden av bøker og merker nå at fler og fler tar sjansen på å stå utenfor forlagene. Også de som tidligere har gitt ut under et større  forlag.

Gøy å høre om «Skammens mødre»

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...