Gå til innhold

Har forfatter blitt en tøysetittel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes alt som blir utgitt for tiden er skrevet av tv-tryner. Virker som bokbransjen er blitt useriøs og at enhver influenser og annen tøysekopp bærer tittelen forfatter.

Nå avlyste jeg nylig påtvunget hovedbok for barn fra 0-15 år i barnas egen bokverden, selvfølgelig en bok skrevet av kjendis. Overhodet ikke passende for litt barn på 1,5. 

Ikke lenge siden sist vi fikk bok skrevet av kjendiser heller via bokklubben.

100% sikker på at det sitter masse upubliserte, gode, faktiske forfattere der ute og får avslag fordi forlagene heller vil kunne sette navnet til en eller annen kjendis på coveret 🙄

Anonymkode: fcd19...c22

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig.. 

Tragiske greier. Selger fordi kjendis, ikke på grunn av kvalitet. 

Men se bare til resten av verden. Serier som acotar. Fastfood i bokform. 

Anonymkode: ec21d...9c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig.. 

Tragiske greier. Selger fordi kjendis, ikke på grunn av kvalitet. 

Men se bare til resten av verden. Serier som acotar. Fastfood i bokform. 

Anonymkode: ec21d...9c3

Ikkesant!? Har til gode å se en god bok av disse kjendisene. Barnebøkene er helt ok, men kunne skrevet de akkurat like godt selv liksom. Fordi de kjendisene er akkurat like lite barnebokforfattere som det jeg er.

Synd. Jeg pleide å ha stor respekt for forfattere og den kunsten de utøver. Nå er bokbransjen blitt allemannseie - og ikke på en god måte.

Sommerfesten på Aschehoug blir nå den samme kjendisfesten som omtrent alle andre tilstelninger med rød løper i det landet her.

 

Anonymkode: fcd19...c22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/26/2024 at 2:36 PM, AnonymBruker said:

100% sikker på at det sitter masse upubliserte, gode, faktiske forfattere der ute og får avslag fordi forlagene heller vil kunne sette navnet til en eller annen kjendis på coveret 🙄

Anonymkode: fcd19...c22

Det er ikke tvil om at navnet på forfatteren er viktigere enn innholdet. Det er navnet som selger. 

Men det er ikke noe nytt.  Det er jo mange kjente forfatternavn som har gitt ut bøker under eget navn, men som i virkeligheten var skrevet av andre . I tillegg til bøker hvor forfatteren ikke eksisterer i virkeligheten, men det er en hel drøss med forfattere som alle skriver bøker under samme forfatternavn. Bokseriene som Frøken Detektiv og Hardy-guttene var skrevet av skyggeforfattere  

Anonymkode: 2c9f2...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke tvil om at navnet på forfatteren er viktigere enn innholdet. Det er navnet som selger. 

Men det er ikke noe nytt.  Det er jo mange kjente forfatternavn som har gitt ut bøker under eget navn, men som i virkeligheten var skrevet av andre . I tillegg til bøker hvor forfatteren ikke eksisterer i virkeligheten, men det er en hel drøss med forfattere som alle skriver bøker under samme forfatternavn. Bokseriene som Frøken Detektiv og Hardy-guttene var skrevet av skyggeforfattere  

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Jeg tror du her blander sammen to forskjellige diskusjoner.

I det opprinnelige innlegget til trådstarteren omhandler diskursen tittelen forfatter, en tittel som blir benyttet om skribenter som forfatter skjønnlitteratur, i betydningen kunstlitteratur. Hardyguttene er ikke skjønnlitteratur, det er underholdningslitteratur. Grunnen til at skribentene ikke ønsker å assossiere sitt navn til verkene er at sjangeren er gjennomkommersialisert. Det trådstarteren egentlig spør om er hvorfor vi har begynt å kalle skribenter som ikke skriver skjønnlitteratur (fremdeles i betydningen kunstlitteratur) for forfattere.

Anonymkode: 95cc5...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barneboken til mikkel niva selger fordi han er kjendis. 

Konseptet og tematikken er ikke skrevet særlig om og boken er et frisk pust i en kjedelig barnebokverden hvor det gis ut svært mye dritt. 

Sandra lyngs barnebøker skulle derimot ALDRI vært utgitt. Ikke fordi hun er kjendis men fordi dama ikke kan skrive.  De enhjørning bøkene er helt umulig å lese og illustrasjonene er kjedelig.  Tror jeg leste bøkene 16 ganger før jeg fikk med meg at morfaren eller mormoren er homofil. Om jeg ikke har misforstått da 😅 det sier jo sitt om kvaliteten. 

Anonymkode: 728d7...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det trådstarteren egentlig spør om er hvorfor vi har begynt å kalle skribenter som ikke skriver skjønnlitteratur (fremdeles i betydningen kunstlitteratur) for forfattere.

Anonymkode: 95cc5...10a

Nei, det er ikke det trådstarter spør om, eller sikter til.

Den siste boken jeg leste, for eksempel, handlet om hvordan man blir rik, skrevet av et norsk ektepar. De er absolutt forfattere, selv om de ikke skriver innen sjangeren skjønnlitteratur. Og boken er velskrevet, fordi de har faglig bakgrunn som henholdsvis litteraturviter og journalist, og i tillegg skriver om et emne de har mye kunnskap om.

Det trådstarter snakker om er at kjendiser, som altså er kjent for helt andre ting enn det skrevne ord, og som kanskje ikke en gang har noe som helst spesielt talent, får utgitt bøker som ikke holder spesielt høy kvalitet, FORDI de er kjendiser. Og det er nærliggende å tenke at bokforlagene foretrekker å utgi "kjendisbøker" fremfor annen litteratur.

Anonymkode: 263ee...164

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke tvil om at navnet på forfatteren er viktigere enn innholdet. Det er navnet som selger. 

Men det er ikke noe nytt.  Det er jo mange kjente forfatternavn som har gitt ut bøker under eget navn, men som i virkeligheten var skrevet av andre . I tillegg til bøker hvor forfatteren ikke eksisterer i virkeligheten, men det er en hel drøss med forfattere som alle skriver bøker under samme forfatternavn. Bokseriene som Frøken Detektiv og Hardy-guttene var skrevet av skyggeforfattere  

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Edit:  Mange av de mest produktive bestselgerforfatterne har skyggeforfattere som skrive bøkene deres. James Patterson som i følge Wikipedia skal ha solgt over 425 millioner bøker skriver svært lite av bøkene selv.  Men siden navnet hans er så kjent*  så er det mye lettere å få solgt bøker med navnet hans på forsiden enn en mindre kjent forfatter.  Tom Clancy  som startet som forfatter endte også med å la andre skrive bøkene for han ettersom han fant ut at navnet hans solgte bøker og han ikke trengte å skrive dem selv. 

*Kjent blant de som leser denne formen form litteratur. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke barneboken til mikkel niva selger fordi han er kjendis. 

Konseptet og tematikken er ikke skrevet særlig om og boken er et frisk pust i en kjedelig barnebokverden hvor det gis ut svært mye dritt. 

Sandra lyngs barnebøker skulle derimot ALDRI vært utgitt. Ikke fordi hun er kjendis men fordi dama ikke kan skrive.  De enhjørning bøkene er helt umulig å lese og illustrasjonene er kjedelig.  Tror jeg leste bøkene 16 ganger før jeg fikk med meg at morfaren eller mormoren er homofil. Om jeg ikke har misforstått da 😅 det sier jo sitt om kvaliteten. 

Anonymkode: 728d7...c0b

Godt mulig boka er bra, jeg har ikke lest den. Men tror det er viktig å huske på at det er mange gode bøker som selger dårlig. 

I tillegg var jo Mikkel Niva tekstforfatter før han skrev den barneboka så han hadde nok mye trening i skriftlig formidling. Så han stiller nok i en litt annen klasse enn kjendiser som aldri har levd av skriveferdighetene sine. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, det er altfor mange som i dag får utgitt bøker kun fordi de er kjendis - ikke fordi de er gode til å skrive, ikke fordi de har fått sin kjendisstatus pga. en prestasjon. Kun for sin kjendisstatus. Det er noe tragisk i måten samfunnet aksepterer dette.

 

Apropos barnebøker, så synes jeg Alle sammen teller, av Kristin Roskifte, fikk altfor lite oppmerksomhet da den kom i 2019. Dette til tross for at boken vant Nordisk Råds pris for barne- og ungdomslitteratur, og også vant prisen for beste billedbok (Grafill, Årets vakreste bøker). https://www.svovel.no/products/alle-sammen-teller

Dette er en bok det ligger enormt mye arbeid bak, det er talent på flere områder, den er gjennomført, den er prisbelønt. Og mange bokhandlere hadde ikke fått den med seg. Det er tragisk!

Siden du har et lite barn, skaff deg boken, Ts, for dere vil få mange fine stunder sammen etterhvert med denne boken. Roskifte har kommet med en annen bok også som går på noe av det samme, Alle sammen reiser, som jeg tror dere vil ha glede av også.

 

Anonymkode: 0db35...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke det trådstarter spør om, eller sikter til.

Den siste boken jeg leste, for eksempel, handlet om hvordan man blir rik, skrevet av et norsk ektepar. De er absolutt forfattere, selv om de ikke skriver innen sjangeren skjønnlitteratur. Og boken er velskrevet, fordi de har faglig bakgrunn som henholdsvis litteraturviter og journalist, og i tillegg skriver om et emne de har mye kunnskap om.

Det trådstarter snakker om er at kjendiser, som altså er kjent for helt andre ting enn det skrevne ord, og som kanskje ikke en gang har noe som helst spesielt talent, får utgitt bøker som ikke holder spesielt høy kvalitet, FORDI de er kjendiser. Og det er nærliggende å tenke at bokforlagene foretrekker å utgi "kjendisbøker" fremfor annen litteratur.

Anonymkode: 263ee...164

Du leser innlegget for bokstavelig. Det handler om et dypere strukturelt problem enn selve kjendisbøkene. Les tittelen igjen: "Har forfatter blitt en tøysetittel?". Kjendisbøkene er et symptom, et tegn på måten litteratur blir gitt ut, lest og anmeldt i vår kulturkrets.

Nei, boken du refererer til er ikke skrevet av forfattere, den er skrevet av en litteraturviter og en journalist. Her illustrerer du akkurat det trådstarteren sikter til. Forfattere skriver ikke selvhjelpsbøker om hvordan du kan tjene noen kjappe kroner her og der, forfattere skriver fortellinger som angår oss alle. Skjønnlitteratur er kunst, ikke populærvitenskap!

Anonymkode: 95cc5...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/26/2024 at 6:49 PM, AnonymBruker said:

Ikkesant!? Har til gode å se en god bok av disse kjendisene. Barnebøkene er helt ok, men kunne skrevet de akkurat like godt selv liksom. Fordi de kjendisene er akkurat like lite barnebokforfattere som det jeg er.

Anonymkode: fcd19...c22

Tror ikke det er så rart. Om man sjekker intervjuer med gode forfattere så sier nesten alle at de har brukt enorme mengder tid på skrivetrening og å skrive og omskrive teksten.  Mens kjendiser trolig kun er ute etter penger og å styrke egoet sitt så de  har neppe lagt mye tid i bøkene de skriver.  

Anonymkode: 2c9f2...1aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatter er ikke en beskyttet tittel. Strengt tatt alle som kan skrive en setning er forfattere. Skrive bok er ikke enkelt, selv om du synes det er en tøysebok, så er det salgstallene som avgjør om noe er en suksess eller ikke.

Anonymkode: 8ffa1...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forfatter betyr jo bare en som skriver. Jeg er forfatter av dette innlegget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror ikke det er så rart. Om man sjekker intervjuer med gode forfattere så sier nesten alle at de har brukt enorme mengder tid på skrivetrening og å skrive og omskrive teksten.  Mens kjendiser trolig kun er ute etter penger og å styrke egoet sitt så de  har neppe lagt mye tid i bøkene de skriver.  

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Det som er verre i mine øyne, er at utgiveren ikke engang tar seg bryet med å rette opp feilene.

En gang slo jeg for nysgjerrighetens skyld opp en tilfeldig side i en bok av Sophie Elise i bokhandelen. Det første jeg fikk øye på, var en elementær skrivefeil som enhver norsklærer som tar faget noenlunde seriøst, ville ha satt tre røde streker under.

Men kanskje skrivefeilene også er en del av helhetsinntrykket ...?

I så fall er dette virkelig til å gråte av.

Anonymkode: 80a7a...ef1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det som er verre i mine øyne, er at utgiveren ikke engang tar seg bryet med å rette opp feilene.

En gang slo jeg for nysgjerrighetens skyld opp en tilfeldig side i en bok av Sophie Elise i bokhandelen. Det første jeg fikk øye på, var en elementær skrivefeil som enhver norsklærer som tar faget noenlunde seriøst, ville ha satt tre røde streker under.

Men kanskje skrivefeilene også er en del av helhetsinntrykket ...?

I så fall er dette virkelig til å gråte av.

Anonymkode: 80a7a...ef1

Enig. Helt useriøst når bøkene blir publisert uten at redaktøren eller forfatteren har giddet å lese gjennom boka. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så enig, TS. Det samme gjelder i skuespillerbransjen! Hvem som helst kan kalle seg skuespiller/gjøre f.eks en teater el filmrolle, kriteriet er bare at du må være kjendis! Trenger ikke å ha tatt utdanning for å lære faget, det ække så nøye så lenge du har et kjent navn!😶

Anonymkode: ab8b9...a2c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2024 at 2:44 PM, AnonymBruker said:

Det som er verre i mine øyne, er at utgiveren ikke engang tar seg bryet med å rette opp feilene.

En gang slo jeg for nysgjerrighetens skyld opp en tilfeldig side i en bok av Sophie Elise i bokhandelen. Det første jeg fikk øye på, var en elementær skrivefeil som enhver norsklærer som tar faget noenlunde seriøst, ville ha satt tre røde streker under.

Men kanskje skrivefeilene også er en del av helhetsinntrykket ...?

I så fall er dette virkelig til å gråte av.

Anonymkode: 80a7a...ef1

Noe annet som irriterer meg er alle faktafeilene som er i bøkene som blir publisert. Jeg skjønner at det er nærmest umulig å fjerne alle faktafeil. Men når bøkene inneholder faktafeil som lett hadde blitt oppdaget om noen leste gjennom boka før den ble publisert så lurer man jo på kvaliteten på alt som er vanskelig å sjekke om stemmer.

Hadde ønsket at flere sakprosa-forfattere var mer opptatt av kvaliteten  enn på å få publisert boka på færrest mulig timer. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2024 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Så enig, TS. Det samme gjelder i skuespillerbransjen! Hvem som helst kan kalle seg skuespiller/gjøre f.eks en teater el filmrolle, kriteriet er bare at du må være kjendis! Trenger ikke å ha tatt utdanning for å lære faget, det ække så nøye så lenge du har et kjent navn!😶

Anonymkode: ab8b9...a2c

Stemmer. Var nylig en tråd her på forumet om kjendiser som blir brukt i musikaler. Man trengte ikke kunne synge for å få hovedrollen, det holder å ha et kjent navn.

Det er også noe som går igjen i film-musikaler. Der erstatter de sangferdighetene med autotune.  Synes både det er trist at man ikke har mer respekt for de som faktisk kan synge musikal og gir rollene til dem. I tillegg blir også resultatet mye dårligere av å la en dårlig sanger synge med autotune enn å la en god sanger synge uten autotune. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2024 at 4:04 AM, Veronicha said:

Forfatter betyr jo bare en som skriver. Jeg er forfatter av dette innlegget

Ja, men om du introduserte deg selv som forfatter fordi du har skrevet innlegg på Kvinneguden så ville folk stusset. Med "forfatter" menes som regel en som har publisert bøker. 

Anonymkode: 2c9f2...1aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...