Gå til innhold

Fjerning av mandlene barn - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Barnet vårt på 5 år skal fjerne mandlene. Er det noen som har erfaring med fjerning av mandlene hos barn?

Hvordan gikk tiden etterpå, var det blødning eller andre komplikasjoner?
Hvordan gikk det med narkose og oppvåkning? 
Hvilken smertestillende fikk barnet? 
Hva spiste barnet? 
Når var barnet tilbake i normal aktivitet? 
Var det verdt det? 

Om du kun har erfaring som voksen, setter jeg pris på svar om det også, spesielt angående mat. 

 

Anonymkode: 2f988...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min fjernet mandlene som treåring (og polyppene i nesa samtidig). Dette var på grunn av snorking/pustevansker, ikke halsbetennelser, og da forstår jeg det sånn at de fjerner ikke alt men gjør dem mye mindre, og dette er et mindre omfattende inngrep enn når alt må bort. 

Vi hadde ingen komplikasjoner eller blødninger i ettertid, men hun var jo såklart redusert etter operasjonen. 
Jeg syns selve narkosen var helt jævlig, siden hun var så liten fikk hun først noe beroligende, så puste i en maske så hun sovnet, og så la de selve narkosen (eller noe sånt). Men hun ville jo ikke puste i maska og stritta imot på fanget mitt - det var nok verst for meg, dog, hun husker ingenting. Oppvåkning gikk fint, hun var forvirra og trøtt og ville hjem, og vi fikk reise hjem ganske raskt etter at hun hadde våkna skikkelig, drukket litt og spist en pinneis.
Vi fikk Paracet og Ibux (og skjema med doseringer og nedtrapping), som vi fulgte. Tror vi tok smertestillende i alle fall i en drøy uke.
De første dagene spiste hun bare iskrem, yogurt og sånt. Gradvis mat med mer konsistens. Kunne spise normalt etter en uke. Tror hun var tilbake i barnehagen ti dager etter operasjonen (det var i alle fall litt under to uker).

Men JA, det var verdt det. Fikk et barn som fikk sove tungt om nettene, som ikke hadde problemer med å spise, og som tok igjen vekstkurvene sine og vel så det det neste halve året. De to ukene etter operasjonen var ikke gøy for noen, men det gikk jo over ❤️

Anonymkode: 44ded...8c3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...