Gå til innhold

Mer gunstig med høyrentekonto enn aksjefond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat begynt å spare i aksjefond. Her trekkes det skatt av fortjenesten.

Så fikk jeg vite at jeg har tilbud om høyrentekonto med 4,75% rente via jobb.

Hva tenker dere er lurt? Jeg sparer relativt små summer, 60-100 000 i året. Er lavtlønnet, men har bolig i et pressområde (lav belåningsgrad) og ingen bil eller forbrukslån.

Sparer til ting med både kort, mellomlang og lang sparehorisont.

Tenker at høyrentekonto er gunstig for de kortsiktige sparemålene mine, og kanskje de med mellomlang horisont. 

Er det noen kloke hoder som har noen tanker om hvordan jeg bør prioritere her?

Anonymkode: 3e3a9...517

AnonymBruker
Skrevet

Du skatter jo bare av fortjenesten når de realiserer gevinsten… og fond kan vokse mer enn sparerenten i banken. 

4.75% var jo ikke spesielt høyt, du kan få høyere i Nordea. 

Anonymkode: e1161...11c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skatter jo bare av fortjenesten når de realiserer gevinsten… og fond kan vokse mer enn sparerenten i banken. 

Det vet jeg, men den skattesatsen er ganske høy.

Tenkte at det kanskje var tryggest å sette mesteparten på høyrentekonto, ettersom noen av sparemålene mine har kort horisont og det er mye uro i verden akkurat nå :)

Jeg sparer uansett i fond også, men vurderer å prioritere høyrentekonto.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det vet jeg, men den skattesatsen er ganske høy.

Tenkte at det kanskje var tryggest å sette mesteparten på høyrentekonto, ettersom noen av sparemålene mine har kort horisont og det er mye uro i verden akkurat nå :)

Jeg sparer uansett i fond også, men vurderer å prioritere høyrentekonto.

Det er samme skattesats overalt... Kapitalinntekter skattes med 22%. 

Aksjer og fond har en oppjusteringsfaktor på 1,72 for at Vedum skal få alle pengene han trenger, så den effektive skattesatsen er 37.48%. 

Men det er samme skattenivå på kontanter stående i Nordea, DNB, og andre banker

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo spare i ASK - utsatt beskatning. 

På høyrente må du betale skatt, ingen smutthull. 

Anonymkode: 99b27...9b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha begge deler ja, bygg opp høyrentekonto til komfortabel nivå i forhold til utgiftene dinne. Deretter fond, og eventuelt etter fylling av høyrentekonto når du bruker av den 😊 i hvertfall sånn jeg gjør det.

Anonymkode: 0a4d6...235

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Det er samme skattesats overalt... Kapitalinntekter skattes med 22%. 

Aksjer og fond har en oppjusteringsfaktor på 1,72 for at Vedum skal få alle pengene han trenger, så den effektive skattesatsen er 37.48%. 

Men det er samme skattenivå på kontanter stående i Nordea, DNB, og andre banker

Jeg antar at TS ikke har formueskatt.

Hvis du setter penger i banken så må du betale 22% skatt på renta.

Hvis du setter penger i aksjer og fond så må du betale 22x1.72=37.48% skatt på evt avkastning (minus skjermingsfradrag).

Hvis du vurderer å sette sparepenger inn i bank med ca 5% rente opp mot å sette dem i fond med ??% forventet avkastning så gir det mening å ta forskjell i beskatning med i vurderingen?

Anonymkode: 0655c...00f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar at TS ikke har formueskatt.

Hvis du setter penger i banken så må du betale 22% skatt på renta.

Hvis du setter penger i aksjer og fond så må du betale 22x1.72=37.48% skatt på evt avkastning (minus skjermingsfradrag).

Hvis du vurderer å sette sparepenger inn i bank med ca 5% rente opp mot å sette dem i fond med ??% forventet avkastning så gir det mening å ta forskjell i beskatning med i vurderingen?

I mange av fondene er det også vesentlig provisjon å betale, som vipper vektstanga til fordel for høyrentekonto.

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

I mange av fondene er det også vesentlig provisjon å betale, som vipper vektstanga til fordel for høyrentekonto.

Jeg betaler 0.2% i sbanken (0.1% forvaltning, 0.1% platformhonorar) for indeksfond som jeg tenker er lite signifikant i forholdt til en rente på rundt 5%.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skatt er politisk risiko ved alle typer plasseringer og investeringer. Risiko fordi skatten kan bli endret.

Nå vil jeg påstå at en borgerlig regjering med stor sannsynlighet justerer ned skatt på aksjegevinst. 

Historisk sett har fond høyere avkastning enn sparekontoer. Jeg tviler på at dette endrer seg. Risikoen tatt belønnes med avkastning. Kommer dette i ubalanse, så sliter vi voldsomt. Når du nærmer deg 10% på sparekontoen over lengre tid så kan vi ta en debatt. Satt på spissen.

Dermed står og faller alt på grunn av likviditets-risiko. Fond svinger opp og ned men det gjør ikke sparekontoen. Kan du spare i mer enn 10 år, så velger du fond.

Når jeg sier fond, så snakker vi om en global indeksfond med lave kostnader.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg betaler 0.2% i sbanken (0.1% forvaltning, 0.1% platformhonorar) for indeksfond som jeg tenker er lite signifikant i forholdt til en rente på rundt 5%.

Indeksfondene er mye billigere enn menneskestyrte fond. Menneskestyrte fond har gjerne vesentlige kostnader.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har akkurat begynt å spare i aksjefond. Her trekkes det skatt av fortjenesten.

Så fikk jeg vite at jeg har tilbud om høyrentekonto med 4,75% rente via jobb.

Hva tenker dere er lurt? Jeg sparer relativt små summer, 60-100 000 i året. Er lavtlønnet, men har bolig i et pressområde (lav belåningsgrad) og ingen bil eller forbrukslån.

Vil ikke påstå at 60-100k er små summer, selv om du putter realtivt foran. 

Dersom du sparer i fond med 9% avkastning over 10 år, vil du sitte med 1127408. (5900 i mnd) I bank sitter du med 803900. Investeringen er 708000. Jeg antar beløpene er før skatt. Med 37,48% i skatt i fond, sitter du med 968k etter skatt er betalt. 

Anonymkode: 56b14...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du bør ta kontakt med en rådgiver i banken din.  De kartlegger deg og din økonomi, din risikoprofil og tidshorisont på sparing og så foreslår de hva du bør spare i.  Kanskje fordele på bank og fond osv. 

Generelt er vel regelen at skal du bruke pengene før 3 år så sett i bank.  Utover dette så henger din risikoprofil sammen med hva du bør spare i.     

Anonymkode: 0b158...c90

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke påstå at 60-100k er små summer, selv om du putter realtivt foran. 

Dersom du sparer i fond med 9% avkastning over 10 år, vil du sitte med 1127408. (5900 i mnd) I bank sitter du med 803900. Investeringen er 708000. Jeg antar beløpene er før skatt. Med 37,48% i skatt i fond, sitter du med 968k etter skatt er betalt. 

Anonymkode: 56b14...12e

Man venter til AP trer ut av regjering og likviderer fondet når multipliseringsfaktoren er redusert til nivået det var tidligere. Syntes det var litt sleipt av Vedum og Støre å jekke opp den faktoren fra 1,44 til 1,72 i to gigantiske jafs. 

Ikke ofte man har en regjering som øker skatten med 20% i en periode

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du være så snill og ta regnestykket mer realistisk? Hvorfor tok du ikke hensyn til skjerming?

Ts får jo et helt feil inntrykk av tallene dine.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker du bør ta kontakt med en rådgiver i banken din.  De kartlegger deg og din økonomi, din risikoprofil og tidshorisont på sparing og så foreslår de hva du bør spare i.  Kanskje fordele på bank og fond osv. 

Whut?

En bankrådgiver er en selger med interessekonflikt. Den burde brukes til praktiske formål men dog ikke inkluderes i valg av strategi og risikoprofil.

En bankrådgiver kartlegger først og fremst bankens potensiell inntekt og risiko.

Schmuhu

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skatt på aksjedel i fond beskattes mye høyere en før. Jeg flyttet et fond i fjor over til rentefond, da jeg ville ta ned risikoen. "Gaven" fra staten var at jeg måtte skatte av gevinsten selv om jeg ikke fysisk tok ut ei krone. Denne "ekstra høye skatten på aksjedel" medførte at jeg i år får en ekstra baksmell på skatten med over 60.000,-!! Må bruke av sparekonto for å betale restskatt (pensjonist med lav pensjon)

Anonymkode: b78d9...df6

AnonymBruker
Skrevet

Sparekontoer vil aldri kunne måle seg med fond. For eksempel så er dette fondet jeg har spart i over de siste 15 årene. Det er jo vel å merke et "høyrisikofond".

IMG_3989.jpeg

Anonymkode: 022c6...956

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri??? Har du hørt om krakket på Wall street? Kan du fortelle meg/garantere at dette ikke skjer igjen? Da blir du sittende med en haug verdiløse papirer. Det kan gå bra i mange mange år ja,- men stol på meg; bruk ikke ord som ALDRI i denne sammenhengen, for et nytt krakk kommer, før eller siden!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri??? Har du hørt om krakket på Wall street? Kan du fortelle meg/garantere at dette ikke skjer igjen? Da blir du sittende med en haug verdiløse papirer. Det kan gå bra i mange mange år ja,- men stol på meg; bruk ikke ord som ALDRI i denne sammenhengen, for et nytt krakk kommer, før eller siden!

Du må se på grafen mer enn ett år om gangen, vet du.

Søk opp graf aksjefond siste 50 år. Så ser du at selv de store krakkene bare er små dupper i den store sammenheng. 

Ble fortalt det samme da Korona traff, og fondene stupte. Puttet inn litt ekstra, satt stille. Tre måneder etterpå pekte alt riktig vei igjen, og har nå hatt en helt hinsides avkastning på det jeg har spart etter det, tross Israel/Palestina, Ukraina, etc. 

Men en ting har du rett i. Når jeg nærmer meg pensjonsalder, og trenger pengene de neste 5 årene, så flytter jeg over til spareformer uten risikoeksponering. 

Anonymkode: 99b27...9b3

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...