AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #1 Del Skrevet 26. april 2024 Hei. Har en katt som er veldig glad i å være ute, har en skog rett ved siden av huset vårt. Vi har også en baby på 1 år. Hver sommer har katten vår fullt i flått når han kommer inn i huset, mest flåtter som ikke har satt seg enda, de er på vei ned i pelsen hans. Flere ganger nå har jeg måtte plukke opp flåtter fra gulvet. To ganger har min baby nesten spist flått, da hun har funne de på gulvet… ifjor ga vi han flåttmiddel, men da ble problemet egentlig bare værre, da alle flåttene datt av her inne og gikk på oss andre istedenfor. Vi har ikke lyst å gi bort katten vår, han er veldig spesiell så vi tror egentlig ingen vil ha han heller dessverre… Vi er utrolig glad i han, men når det begynner å gå ut over min baby sin helse, så kjenner jeg at jeg blir veldig stressa😞 Har dere noen tips?? Han går også ut og inn av huset hver halvtime hele dagen, så det er jo større sannsynlighet for at han drar med seg flåtter inn, enn om han bare gikk ut og inn 2 ganger til dagen for eksempel 😅 Hadde satt stooor pris på hjelp her, vi er så utrolig glad i han og vil ikke gi han bort😭 Anonymkode: 3b904...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #2 Del Skrevet 26. april 2024 Flåttmiddel,daglig børsting,knipe bort flått som har satt seg,unngå at katt sover i senger. Anonymkode: 69b99...302 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #3 Del Skrevet 26. april 2024 Bruke flåttmiddel vel! Finnes flere typer. Stakkars katt. Anonymkode: a4dab...b0f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #4 Del Skrevet 26. april 2024 Hør med dyrlegen om dere kan prøve et annet flåttmiddel. Ellers må dere vel bare børste katten godt. Kan han vennes til å gå med genser, kanskje? Få barnet vaksinert mot TBE. Det kan gjøres fra ett år. Føler med deg. Høres veldig plagsomt ut. Anonymkode: cf737...afe 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #5 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruke flåttmiddel vel! Finnes flere typer. Stakkars katt. Anonymkode: a4dab...b0f Men alle flåttmiddel har jo samme prinsipp uansett, fører jo til at de ikke setter seg på pelsen hans, men de hopper av han fordi de ikke vil ha han, og jeg vil heller at han skal ha flått enn at datteren min skal få det eller spise de! Han er full i sånne små nymfer som han tar med seg fra busker ute, en gang kom han inn med 30 flåtter på seg som mannen min fikk på seg etter han koste med han på fanget… Katten hoppet rett på mannen min etter han hadde vært ute. Anonymkode: 3b904...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #6 Del Skrevet 26. april 2024 Dere må nesten bare børste og se over katten godt når den har vært ute, kjenner til problemet, flåtten fester seg ikke på dyret og faller av pelsen inne i huset, jævlig ekkelt!! Har prøvd både piller og utvendig flåttmedisin på mine dyr, effekten er den samme, flåtten blir med pelsen og kravler ut på gulvet mitt. Anonymkode: 5a5d4...b86 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #7 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hør med dyrlegen om dere kan prøve et annet flåttmiddel. Ellers må dere vel bare børste katten godt. Kan han vennes til å gå med genser, kanskje? Få barnet vaksinert mot TBE. Det kan gjøres fra ett år. Føler med deg. Høres veldig plagsomt ut. Anonymkode: cf737...afe Jaa vi har begynt å lukke gangdøra (han har katteluke så han kommer inn selv). Så når han står på gangdøren går vi ut til han, studerer han og børster han før han kan komme inn. Er jo litt stress men viss det er det så skal til må vi jo bare gjøre det selvfølgelig. Er bare det at han som sagt skal inn hver halvtime hele tiden, og jeg har ikke hjerte til å ikke slippe han inn hver gang, er det slemt å ikke slippe han inn hele tiden?😅 Han er ikke sulten og ikke trøtt, så er jo bare fordi han vil hilse på oss 😅TBE ja, det er ikke sånn rutine vaksine? Er det sånn jeg ringer legen å bestiller kanskje? 😊 Anonymkode: 3b904...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #8 Del Skrevet 26. april 2024 Vi bruker flåtthalsbånd på vår katt og opplever ikke det der, og vi bor i et av de mest flåttrike stedene i landet. Du kan også spraye katten daglig med centaura, den bruker jeg på oss og hundene før tur. Anonymkode: 65e81...ca3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #9 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere må nesten bare børste og se over katten godt når den har vært ute, kjenner til problemet, flåtten fester seg ikke på dyret og faller av pelsen inne i huset, jævlig ekkelt!! Har prøvd både piller og utvendig flåttmedisin på mine dyr, effekten er den samme, flåtten blir med pelsen og kravler ut på gulvet mitt. Anonymkode: 5a5d4...b86 Ååhh det var godt å se en som har samme problem/forståelse! Føler alle tror at om man gir flåttmiddel så får ikke dyrene flått.. Ja de fester seg kanskje ikke/detter av bare, men da får jo vi som bor her alle flåttene de tar med inn😅😣 Og problemer er at det er veldig mange flåtter han tar med inn, ikke bare noen i ny og ne😅 Anonymkode: 3b904...368 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #10 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi bruker flåtthalsbånd på vår katt og opplever ikke det der, og vi bor i et av de mest flåttrike stedene i landet. Du kan også spraye katten daglig med centaura, den bruker jeg på oss og hundene før tur. Anonymkode: 65e81...ca3 Takk for tips! Skal sjekke ut den sprayen 😊 Men sånn flåtthalsbånd har jo samme prinsipp som sånne dråper man drypper i pelsen… Da fester de seg ikke på han og faller heller av han, og fester seg på oss istedenfor 😞 Anonymkode: 3b904...368 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #11 Del Skrevet 26. april 2024 Få resept på Bravecto flåttmiddel. Vi har en diger, langhåret hannkatt (utekatt) som tidligere dro med seg mengder av flått inn. Etter at han begynte med Bravecto, tror jeg vi har sett énflått på ham på tre år. Dryppes i nakken hver tredje måned, veldig enkelt. Anonymkode: cc39a...d7f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #12 Del Skrevet 26. april 2024 Med bravecto (iallfall til hund) så dør flåtten når den biter, så når de slipper er de døde Anonymkode: e814f...b6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #13 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med bravecto (iallfall til hund) så dør flåtten når den biter, så når de slipper er de døde Anonymkode: e814f...b6b Jeg opplever at Bravecto også motvirker at flåtten i det hele tatt gidder å kravle seg opp på katten. Pus har verken med seg levende eller døde flått inn etter at vi begynte med dette middelet. Anonymkode: cc39a...d7f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #14 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Få resept på Bravecto flåttmiddel. Vi har en diger, langhåret hannkatt (utekatt) som tidligere dro med seg mengder av flått inn. Etter at han begynte med Bravecto, tror jeg vi har sett énflått på ham på tre år. Dryppes i nakken hver tredje måned, veldig enkelt. Anonymkode: cc39a...d7f Takk for tips! Når jeg søker på den får jeg bare opp tyggetabletter?😊 Anonymkode: 3b904...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #15 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med bravecto (iallfall til hund) så dør flåtten når den biter, så når de slipper er de døde Anonymkode: e814f...b6b Er det resept eller?🤔 Anonymkode: 3b904...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #16 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Med bravecto (iallfall til hund) så dør flåtten når den biter, så når de slipper er de døde Anonymkode: e814f...b6b AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Få resept på Bravecto flåttmiddel. Vi har en diger, langhåret hannkatt (utekatt) som tidligere dro med seg mengder av flått inn. Etter at han begynte med Bravecto, tror jeg vi har sett énflått på ham på tre år. Dryppes i nakken hver tredje måned, veldig enkelt. Anonymkode: cc39a...d7f Fant det nå, men det står at det bare er til hunder?🤔 Anonymkode: 3b904...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #17 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for tips! Skal sjekke ut den sprayen 😊 Men sånn flåtthalsbånd har jo samme prinsipp som sånne dråper man drypper i pelsen… Da fester de seg ikke på han og faller heller av han, og fester seg på oss istedenfor 😞 Anonymkode: 3b904...368 Vi har aldri opplevd det, og som sagt bor vi midt i tjukkeste flåttland (og katten er langhåret utekatt). Men det er flåtthalsbånd fra veterinær (resept) og ikke sånn tull man kan kjøpe i butikk. Og den sprayen er helt gull! Før jeg oppdaget den plukket jeg daglig flått av meg og barn etter en dag ute men nå skjer det aldri. Anonymkode: 65e81...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #18 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men alle flåttmiddel har jo samme prinsipp uansett, fører jo til at de ikke setter seg på pelsen hans, men de hopper av han fordi de ikke vil ha han, og jeg vil heller at han skal ha flått enn at datteren min skal få det eller spise de! Han er full i sånne små nymfer som han tar med seg fra busker ute, en gang kom han inn med 30 flåtter på seg som mannen min fikk på seg etter han koste med han på fanget… Katten hoppet rett på mannen min etter han hadde vært ute. Anonymkode: 3b904...368 Nei, det er noe forskjell på flåttmiddel. De fleste dråper så fester flåtten seg, og dør når den har begynt suge blod. Det kan forekomme levende flått i pelsen, men jeg finner ikke mer enn 3-4 levende flått pr år, jeg har tre katter og bor like ved skog/myr. Jeg bruker Bravecto dråper i nakken. Seresto halsbånd virker i kattens omkrets, dvs der vil ikke flåtten være i pelsen heller, og halsbåndet tar i tillegg fuglelopper og lignende der katten sover. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi bruker flåtthalsbånd på vår katt og opplever ikke det der, og vi bor i et av de mest flåttrike stedene i landet. Du kan også spraye katten daglig med centaura, den bruker jeg på oss og hundene før tur. Anonymkode: 65e81...ca3 Centaura er IKKE godkjent for bruk på katt, verken i Norge eller i andre land. Den er kun godkjent for hest, hund og mennesker. Det er stadig flere butikker som har begynt spesifisere at den IKKE skal brukes på katt. Det finnes ingen studier på hvorvidt icardin er giftig eller ikke når katten slikker dette av pelsen. Leverandør sier også at den skal brukes på hodet og halsen til hund, altså ikke områdene en hund typisk slikker seg... Og for øvrig har den rundt 4 timers virketid mot flått på hund, som vil si at eventuell påføring må gjentas flere ganger om dagen for ett dyr som går inn og ut som det selv ønsker. Anonymkode: af20a...5d3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #19 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har aldri opplevd det, og som sagt bor vi midt i tjukkeste flåttland (og katten er langhåret utekatt). Men det er flåtthalsbånd fra veterinær (resept) og ikke sånn tull man kan kjøpe i butikk. Og den sprayen er helt gull! Før jeg oppdaget den plukket jeg daglig flått av meg og barn etter en dag ute men nå skjer det aldri. Anonymkode: 65e81...ca3 Skal absolutt prøve det! Men leste at den sprayen bare er for hunder?🤔😊 Anonymkode: 3b904...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #20 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er noe forskjell på flåttmiddel. De fleste dråper så fester flåtten seg, og dør når den har begynt suge blod. Det kan forekomme levende flått i pelsen, men jeg finner ikke mer enn 3-4 levende flått pr år, jeg har tre katter og bor like ved skog/myr. Jeg bruker Bravecto dråper i nakken. Seresto halsbånd virker i kattens omkrets, dvs der vil ikke flåtten være i pelsen heller, og halsbåndet tar i tillegg fuglelopper og lignende der katten sover. Centaura er IKKE godkjent for bruk på katt, verken i Norge eller i andre land. Den er kun godkjent for hest, hund og mennesker. Det er stadig flere butikker som har begynt spesifisere at den IKKE skal brukes på katt. Det finnes ingen studier på hvorvidt icardin er giftig eller ikke når katten slikker dette av pelsen. Leverandør sier også at den skal brukes på hodet og halsen til hund, altså ikke områdene en hund typisk slikker seg... Og for øvrig har den rundt 4 timers virketid mot flått på hund, som vil si at eventuell påføring må gjentas flere ganger om dagen for ett dyr som går inn og ut som det selv ønsker. Anonymkode: af20a...5d3 Skal ringe dyrlegen å få resept på Bravecto i dag! Men det halsbåndet tviler jeg på at er vits å prøve engang, har prøvd veldig mange vanlige halsbånd før men han river de bare av seg ute…😅😂 Anonymkode: 3b904...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå